Hej!

Hus från 44 med källare. Som bilden visar är en del av källartrappan som vilar mot betonggolvet rötskadad. Rummet har varit lite fuktigt, men är torrare nu. Skadan är sannolikt långsamt uppkommen då trappan verkar vara original från 44. Den har dock satt sig några mm, troligen då nedersta delen i hörnet på bilden helt enkelt ruttnat bort. Åtgärd av detta?

Tänkte mig lyfta hörnet några mm, såga bort det sjuka och fälla in nytt virke. Fungerar det? Antar att jag också bör ha något mellan betong och trä?

verkar som att plattan suger fukt. Men kanske inte hela världen om man behöver åtgärda en gång vart 75:e år :)
Kanske kan du ha asfaltspapp eller liknande emellan, för att förlänga livslängden något. Alt. någon plastkil ?

Jag har också hus från 44 och hittade nyligen rötskador långt upp på en karm, också en del av trappan har bytts ut, kanske samma orsak. Men rötskadan på karmen är ca 30cm upp och genomrutten. Känns konstigt att den kan suga så mycket fukt. Kanske har tidigare ägare spillt ut något ? märkligt hur som.

Redigerat:
Tittat lite mer på trappan nu. Nedre delen av yttre vangstycket (mot golvet) är helt rutten. Verkar också som att nedre brädan i yttre vangstycket lossnat (från limning?) och sjunkit någon cm. Tyvärr är det ruttet uppe hörnet också, altså i övre ändan. Reglarna på bilden är provisoriska stöttor. Förslag på åtgärd? Går det att ersätta hela yttre, nedre vangstycket utan att montera isär trappan, vilket jag tror blir svårt.

Nu visas inte trappan i sin helhet men byta vang är lite pyssligt. Kapa av det skadade och stoppa in en brädbit med upplag på syllpapp?
Edit, läste nog inte tillräckligt noggrant, skicka tydligare bilder?

Såg dom bifogade bilderna nu, ser marigt ut. Spontant; lyfta bort, laga, peta tillbaka.

D Daniel Barnaniel skrev:
Såg dom bifogade bilderna nu, ser marigt ut. Spontant; lyfta bort, laga, peta tillbaka.
Menar du lyfta såpass jag kommer åt att byta vangen? Vet inte hur vang/steg sitter fast i varandra, om de ens gör det. Stegen vilar på urtag. Ser inga skruvar, men kan förstås finnas, som är skruvade utifrån i sådana fall. Blir ju i så fall klurigt att lösa. Stegen har dock rört sig i förhållande till vangen så jag är inte säker på att de är skruvade, i alla fall inte alla steg.

Bästa svaret

Ja, så lär trappan vara konstruerad. Om du frigör den från infästningar i vägg/ bjälklag bör det gå att lyfta bort. Eventuellt kan den behöva hållas ihop med spännband eller några skruvar vid lyften.
Om ni har pengar kan det kanske vara ett alternativ att låta tillverka en ny? Rivning och montage av den nya ska kunna göras på en dag, mätning av tillverkaren ska kunna göras med gamla trappan på plats.
Ett lite sniknare alternativ kanske kan vara; frigör alla steg från berört vang (såga bort tapparna) och stötta provisoriskt. Ställ dit ett nytt vang och skruvlimma kilar där planstegen får vila. Blir ju inte särskilt snyggt men spelar kanske ingen roll?

Hittade denna tråden då jag står inför liknande problem. Hur löste du det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.