tommib
Nej, jag tror att de där spänns ut genom att man skruvar i en skruv i den och då trycker man en metallgrej inåt i hålet när man skruvar, Den expanderar sedan bakkanten på hylsan. De som Johan länkar ser bättre ut. Jag skulle inte handla på Amazon för en sån här grej. Det kan vara bra men det kan också vara skit.

Jag själv använder slagankare från Tox (Impact, för att vara specifik). De monteras med verktyg som man slår in en metallplugg med i botten på ankaret. Jag monterar dock inte ringar utan betydligt lättare saker som inte utsätter slangankaret för dynamisk belastning.

https://www.hornbach.se/p/tox-slagankare-impact-m8x30-100-styck/8229674/

tommib tommib skrev:
Den expanderar sedan bakkanten på hylsan.
Ja det var precis det jag menade. Men OK, jag inser att spänns ut bakifrån kan tolkas på flera sätt.

Alfredo Alfredo skrev:
Ja det var precis det jag menade. Men OK, jag inser att spänns ut bakifrån kan tolkas på flera sätt.
Ju mer du drar i infästningen, desto hårdare sitter den. De skall också vara avsedda för takinfästningar. Tror inte att vanliga slagankare är det.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
hsd
Oavsett ankartyp skulle jag aldrig lita på en enda fästpunkt
Har själv varit intill en strålkastare som fästet släppte och slog ner en meter från mig, ingen skadades men om Du dessutom ska hänga uppochner så råder jag att säkra upp med minst två fästpunkter

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Hej, tack för alla ytterligare tips!

Vad tror ni om min andra fråga, dvs om man efter att ha skruvat in skruven och fått ankaret att expandera kan skruva ur skruven? Det känns ju begränsat, men långt ifrån oanvändbart, att inte kunna skruva ur den.

Tack!

Jo, men det är väl ändå tanken att man skruvar ur bulten. Lite svårt dock att veta på förhand om den expanderande delen sitter kvar axiellt, d.v.s. att den inte börjar snurra runt. Det gäller väl att välja en produkt som motverkar det. (Tänk på hur det blir när en Molly-expanders gänga släpper från skaftet.) Något som är gjort för att kunna demonteras. En gänghylsa som vi har pratat om här är ju per definition något som skall klara demontering. Annars använder man ju expanderbult för permanent uppsättning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.