Hej! Har haft en klåpare till hantverkare hemma hos oss. Hade höga betyg på Offerta men har saboterat på flera olika sätt.

Han har lämnat nu men jag har en fråga:

Se bilder nedan - MDF skiva går dikt an mot gipskiva. Går detta fixa till snyggt?

Ska jag ha någon papp/väv och spackla skarven?

Antar att MDF rör sig i temperaturskillnader så bara spackel lär ju spricka.

Går detta göra snyggt så att de blir en enhetlig vägg? Eller behöver jag plocka ner allt och sätta gips?

• Interiör, ljusinsläpp genom fönster skapar en personskugga på vägg med ljusstake, öppen dörr till kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusmiljö, dörrkarm, oslipad vägg, golv, hörn av möbler, antydan till renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu förstår jag inte riktigt vad som gjorts, men varför har man inte valt gips istället för mdf och sen remsa och spackel?

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
MDF rör sig inte, det är det som är det fina med mdf :)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Nu förstår jag inte riktigt vad som gjorts, men varför har man inte valt gips istället för mdf och sen remsa och spackel?
Det va lite de jag också undrade när jag kom hem 😅

Jag ville minska dörröppningen så han byggde en låda av MDF.

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
MDF rör sig inte, det är det som är det fina med mdf :)
Där ser man! Man lär sig varje dag även om jag renoverat i 8 år nu.

Jag la ut ett jobb på en hantverkare (byta lister i hela undervåningen). Han satte MDF emot gips. Spacklar jag bara eller måste jag få in någon typ av remsa innan jag spacklar?

OBS: detta moment är inte varför jag kallar hantverkaren för klåpare! (Han har förstört massa andra saker)

Detta moment kanske är korrekt gjort, jag är bara osäker.

Han har lämnat nu och jag kommer slutföra själv. Undrar bara hur jag ska fixa fint mellan MDF och gips innan jag målar? Räcker det att jag spacklar?

Normalt använder man ju inte mdf som väggbeklädnad. Men det borde ju funka med en spackelremsa precis som vid gips/gips.

Grundmåla MDFen först och slipa bort de fiber som reser sig. Suger väldigt mycket vätska från spacklet om det inte är grundat.

B
Kan någon förklara detta mer, det går att spackla över gips-mdf som om allt vore gips? Spricker inte?

B bygges skrev:
Kan någon förklara detta mer, det går att spackla över gips-mdf som om allt vore gips? Spricker inte?
Stod inför ett liknande dilemma med ett möte mellan en limträstolpe och gips. Hittade aldrig något riktigt bra svar när jag sökte utan det enda tipset var att grundmåla träet innan spackling så det inte skulle suga ut vätskan från spacklet för snabbt. Grundmålade stolpen och spacklade in pappersremsa mellan stolpe och gips. Än så länge har det inte spruckit något men det är bara ett år sedan. Hunnit vara med om alla säsonger så tänker att det borde spruckit vid detta laget.
I tidigare inlägg nämns att mdf inte rör sig så det borde vara ännu bättre för att spackla igen springor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.