J
jonaserik: [citat] Har inga problem med att den inte skulle vara pålitlig, nog så att det är din data som säger något.
44 svar · 28,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: Trappnosarna ser väl ut att vara spikade så börja där. När de är borta ser man kanten av sättstegen.
3 svar · 1,3k läst
·
JonazThern
JonazThern: [citat] Ja, tanken är i så fall att sätta stålreglar för att få cirkulation.
4 svar · 1,0k läst
A
Albans doktor: Fråga styrelsen om dom har k-ritningar på huset till att börja med. Om det inte finns i föreningen så brukar kommunen ha sådant lagrat och det kan du begära ut från dom isf.
8 svar · 5,5k läst
·
G
Gazzi83: Hej . Är lukten typ plastig och söt ?
1 svar · 1,7k läst
B
bergquist: [citat] Tack för all hjälp "Testarn" men som du såg i en annan tråd så har kommunen stoppat vårat växthus för de satt strandskydd på den Damm som vi låtit naturvårdsverket anlägga på byns åkermarker, dammen är till för att främja fågellivet.
8 svar · 1,7k läst
wildeside
wildeside: Har fönster (trä insida/aluminium utsida) från villafonster.se i alla husen, äldsta fönstren är 10-12 år gamla nu och ser ut som nya fortfarande. Tvekande inte en sekund förra åren när det va dax att köpa fönstren till ny bygget.
8 svar · 1,3k läst
D
Derbyboy: Tusen tack. Du är bra på att förklara saker
7 svar · 1,2k läst
·
Skalman9
Skalman9: Hej, Vi har lite vindslukt som kryper in ibland mellan golvlister (i vägg som ansluter till katttvinden). Har provat att tejpa mellan golv och vägg, och det fungerar! Lukt försvinner. Kan man köra på tejp utan konsekvenser, eller tror ni det är bättre med lindrev eller liknande som ändå kanske andas lite mer? Gäller övervåningen, 1,5plans villa. Golvet är laminat, som då ligger på
0 svar · 1,1k läst
AJ82
AJ82: [citat] Något i den här stilen bör det väl vara: https://www.bauhaus.se/bultsats-admiral-till-toalett-tvattstall?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAh8OtBhCQARIsAIkWb6-1Ss0pGvyVoPPUj5wr2dT9B-Tk-S6LsuUQ7n8vvDivZUIan_c6rX0aApzOEALw_wcB#go-to-description
4 svar · 962 läst
Skalman9
Skalman9: Då får jag ringa en trapp-firma eller nåt. Jag skulle behöva veta att det inte är bärighet innan jag river. Skivorna på baksida är väl ca 1cm tjocka. Så får vi se om någon på forumet här kan detta och gjort något liknande, och orkar svara :)
11 svar · 1,7k läst
·
H
hapazard: [citat] Grejen med bambu är ju att det alltid är stavlimmat eller faner av något slag eftersom bambukäpparna är ihåliga. Då är svagheten alltid hur väl limmet håller över tid, inomhus torrt och rumstemperatur - inga problem, utomhus i väta och sol, sommar och vinter - ???
4 svar · 1,4k läst
M
Anonymiserad 405730: Om inte skrapning och borstning funkar så är det slipning som gäller, om du inte vill knacka ned putsen helt..:
1 svar · 1,0k läst
·
A
Albans doktor: Skulle gissa att det är väggskena som det syftas på =) Till trådskaparen så funkar nog dina 5x60 skruv fint för detta projekt om du kör 4st per skåp, men det beror lite på hur långt skruven drar in i väggen. Generellt när jag sätter upp skåp och hyllor så används oftast minimum 6mm skruv, för det är bättre att ha lite extra marginal mot vad en skruv pallar med. Men som sagt,
3 svar · 5,3k läst
·
N
Naesstrom: Här är en bättre bild jag tog idag... tänker att jag sätter liggande 45x95 runt hålet närmast och låter det sticka ut 30mm så jag kan regla upp resten av väggen rakt senare ut till den nivån. Golvet ska ju tas bort och isoleras om såklart och kommer bli våtrumsmatta överallt sedan då det ska bli "pannrum" och grovtoalett. Frågan är hur jag gör "väggarna" i den här alkoven
6 svar · 1,6k läst
·
JanneJanne123
JanneJanne123: Ja det där tänker jag nog testa lite kontrollerat nästa gång jag kaklar, hatar när allt blir rakt och snyggt förutom den sista silikonfogen.
9 svar · 2,4k läst
C
Anonymiserad 405730: Jag är ingen konstruktör..men det hjälper dig om någon som är det ska kunna hjälpa dig..
3 svar · 864 läst
·
V
Villa Tunnbrödet: Lägger in en bild här, om någon mer dyker in på forumet i jakt på svar på frågan. [bild]
9 svar · 43,1k läst
·
C
Cattis Steffensen: Tack för mycket utförligt svar! Ska sätta obs på väggarna, och gips i ugnsrummet. Nu vet jag precis hur det ska göras;)
5 svar · 1,4k läst
KJD
KJD: [citat] Ok, så pass. Kör det på doM (två) väggar som har synliga sprickor redan. Tack (y)
2 svar · 2,0k läst
C
Calle666: tack!! 😀 utmärkt råd
4 svar · 1,7k läst
·
KJD
KJD: bifogar bilder före / efter istället .. ;) före (ett 600x2000 element hade spruckit och har tagits bort): [bild] efter: [bild] (vinkeljärnslösningen kommer från Gds-artikeln - har 20mm luftspalt bakom så ville vara säker på det står stabilt - inte någon infästning till vänster heller där det går avloppsstam). Murar nu klart väggen uppåt och ska sen mura ett skift utanpå för att
14 svar · 3,3k läst
·
I
Inte snickare: [citat] Jo då! Den är torr som fnöske!
4 svar · 1,5k läst
A
Anonymiserad 405730: [citat] Gäller o blanda tillräckligt länge..
9 svar · 2,6k läst
·
C
Cold Gin: Hej. Jag ska öppna upp en vägg. Det är ca 2 lpm som ska öppnas upp. Lite mer eller mindre beroende på reglars position. Det är ca 45/60cm cc mellan reglar i mitt hus från -68. Detta är en hjärtevägg misstänker jag. Det löper två parallella hjärteväggar i större delen av huset och just där jag ska öppna upp. Huvudkroppen av mitt hus är 15x8 m. Dessa parallella väggar löper
0 svar · 745 läst
A
AG A: Tyvärr hjälper inga beräkningsprogram i detta läge. Man måste känna till vilka laster so balken ska ta. För det krävs en riktig lastnedräkning, vilket är väldigt komplicerat. Du måste tyvärr ta hjälp av en konstruktör. Jag är själv utbildad konstruktör, och kan omöjligtvis säga vilken balk som behövs, utan att se alla konstruktionsritningar. Eller möjligtvis komma och titta.
6 svar · 2,8k läst
·
Purre
Purre: [citat] Får du köpa lös skruv då. Annars toggle-modell ska klara ännu högre belastning. https://www.amazon.se/TOGGLER-SNAPTOGGGLE-zinkpl%C3%A4terad-tillverkad-UNC-f%C3%A4ststorlek/dp/B0051IBBUE
6 svar · 1,8k läst
F
Faceb00k: [citat] Tackar så mycket för hjälpen! Mollypluggen gjorde jobbet.
4 svar · 1,6k läst
·
Manganbangan
Manganbangan: [citat] När svärmor kom in i rummet frågade hon om det var golvvärme. Nä det är pluttar under mattan😂
10 svar · 2,1k läst
·
putte22
putte22: Nä tyvärr inte något hum. Men dom som jag köpt på 2 meter har kostat mellan 300-500kr typ. Men det är dom riktigt värda. Du kan kolla på K-ruta om dom har hemma annars beställa på Beijer bygg bla.
3 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.