AXS
R Rulf.K skrev:
Hittills har jag huvudsakligen kört med genomsågning, där jag i ett senare läge tänkt kapa till rätt dimensioner men även till viss del blocksågning. Vad skulle du säga är största fördelen med kvarterssågning? Hur torkar du dina plankor för att undvika sprickor?
Här visar de hur olika sågningar ger olika plankor:
https://www.traguiden.se/om-tra/mat...rmforandringar-och-atgarder/formforandringar/

Har torkat mycket block som jag sen kapat upp, får såklart välja bitar för att slippa sprickor då. Med genomsågning tycker jag tjocka plank, mycket strö och mycket spännband funkar bra. Har torkat under tak i en gammal lada.
 
R Rulf.K skrev:
Bra tips att täcka gaveln med plywood! Jag ska nog klura på något liknande, då det är ändträet som är det mest känsliga. Men kanske räcker med enbart vitlim också?
Lim eller latexfärg är väl vanligt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.