O
Odi et Amo: Vår blåbetong är lite mörkare, men det fanns flera varianter
2 svar · 1,1k läst
·
P
Anonymiserad 170696: [citat] Givetvis så vill jag inte att huset ska röra på sej, därför ska det i en balk under väggen, över öppningen enligt konstruktörens instruktioner.
31 svar · 3,1k läst
·
H
Händige_Helge: De här tycker jag ser spännande ut för ett hus som mitt🤔 https://bauroc.se/product/bauroc-renove/
21 svar · 2,7k läst
·
P
Porsibygg: Hej, har samma lika maskin. Provat dyckerts från Jula/Bauhaus och aldrig haft problem. Kört trycklufts versioner innan och sedan Hikokis och är riktigt nöjd med Ryobis. Har ett 2.0 amperes batteri och det som du beskriver är mer likt när batteriet tar slut.
1 svar · 8,2k läst
BirgitS
BirgitS: Om det går med gips eller inte beror på om det är någon risk för att fukt kommer in genom väggarna. Med tanke på att man tidigare har valt att måla eller sätta kakel så har man väl bedömt att det sker en viss fuktinträngning. Fukt och pappersskiktet på en gipsskiva är en kombination som mögel verkligen gillar. Att ha bostadsrum med målade väggar är väl inget konstigt.
1 svar · 3,0k läst
T
Testarn: [citat] Nja, jag menade bara att det kan vara för stort marktryck för en vägg av lecablock men att hålet i väggen kanske inte kommer få marktryck om det ska göras en trappa framför där trappans uppbyggnad tar marktrycket. Vi gjöt eftersom vi även gjöt platta och trapp och tog det på samma gång. Det finns alternativ om man vill slippa gjutform och skalblock är enkelt att trava och
7 svar · 3,6k läst
T
Tage97: [citat] Kan man ha gips direkt på kakel? 😊 eller måste man ändå ha stålregler?
2 svar · 2,9k läst
Z
zingo: Tänkte börja bygga ramverket en liten lada som kommer att vara oisolerad. Men jag kommer inte att kunna bygga allt på en gång så att jag får upp ett skyddande tak. Ramverket kommer därför antagligen stå oskyddat ett par-tre månader och utsättas för resten av vintern samt eventuellt vårregn. Klarar det sig tills jag hunnit lägga taket?
0 svar · 708 läst
D
Dan M: Det blev såhär, hoppas allt sitter fast när jag trär dit handfatet! [bild]
10 svar · 3,1k läst
·
anders07
anders07: Var är alla källarnördar när man behöver dem...? 😅
1 svar · 1,2k läst
B
bendu309: Hej! Vi bor i ett tegelhus från 1959 där dom flesta innerväggar består av spånskivor. I väldigt många skarvar där skivorna möts så spricker det, vilket jag förstått är vanligt just med spånskivor eftersom huset rör på sig lite. Har försökt förstärka med både pappremsa och glasfibertejp men för eller senare kommer sprickorna tillbaka. I renoverade delar av huset har vi
0 svar · 1,1k läst
Karrock
Karrock: Jag fick nån autokorrigering. Finja och Benders ska det vara :)
2 svar · 714 läst
T
tobbecokta: Håller med @Jonatan79, sätt takgips. Du kan också kolla i gruppen https://www.facebook.com/groups/microcement det borde vara något annat som gjort detta tidigare och kanske har råd eller tips.
3 svar · 972 läst
·
AndreasLarsson89
AndreasLarsson89: Ser ju väldigt luftigt ut. Har man inga problem nu så skulle jag behålla det. I värsta fall får du väl riva den senare.
3 svar · 1,7k läst
·
A
Albans doktor: [citat] Ja isf är nog enda alternativet att måla in skiten bara. Om du inte vill blanda in styrelsen/fastighetsägaren för att eventuellt få tillstånd att demontera nånting av det som sitter, men det är inte särskilt troligt att något sådant ingrepp skulle godkännas. Men har du bra kontakt med någon "som bestämmer i fastigheten" kan du ju alltid lufta frågan.
7 svar · 2,9k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Hej Du kan komplettera med ett snörasskydd från det överliggande taket, om det nu var det som hände..... /W
5 svar · 1,5k läst
I
Anonymiserad 405730: När det kommer till tak så är det oftast inte full täckning bakom vassmattan.. Har varit med om vassmatta direkt på tegelvägg med så det är ingen garanti att trä finns bakom..
8 svar · 2,7k läst
H
haxxen: Har en balkong med träreglar med plyfa på samt ett vattentätt membran/matta av någon form, är ca 5-7 mm tjock och har något inslag av olja skulle jag tro. Har hållt bra i 15 år men behöver byta ut den nu då det blivit mekaniska skador. Finns väldigt många olika typer av ”gummi”mattor. Någon som kan tipsa om vad som kan vara bäst att lägga som ny ”matta”/tätskikt? Ska
0 svar · 985 läst
S
Småbrukaren: Sökt med Google bildsök. Bästa träffarna är tillbehör till Thule takbox eller cykelhållare, klämmor till trummor eller markiser för husvagn.
1 svar · 980 läst
·
M
myrstack: [citat] Japp! I mitt fall VE Sten. Inte billiga men inte något de utger sig för att vara. I mitt fall var valmöjligheterna lite begränsade med i och med att jag har börjat med en specifik kalksten i en hall och sedan fortsatte med en toalett där det även skulle vara en sockel i exakt samma kalksten. Då gick de billigare handlarna bort då de inte kunde specialtillverka sockeln och jag
3 svar · 1,1k läst
13th Marine
13th Marine: [citat] Inte enligt planlösningen, tror det hade förstört intrycket en del. Nu är det ju ingen budgettillverkare så det är inte omöjligt att de kör vad som borde bli en rätt dyr stålbalk där uppe.
10 svar · 2,0k läst
·
R
r91: [citat] Yes, vi kommer lämna den tillsvidare. Har tagit ner övrig vägg. Rev även ner spännpapp i vardagsrum. [bild] [bild] [bild] Såg nu att det är ca. 11 cm från undertaket till golvbjälklaget [bild] Blev lite sugen på att såga ner all plank i taket. Visst borde det vara ok att regla upp nytt mot golvbjälklaget (och även få möjlighet att rikta upp taket), men också ha möjlighet
7 svar · 1,4k läst
·
T
Tage97: [citat] Hej! Vad tror om att köra gips på masoniten? Skulle det funka bättre? Eller ta bort masoniten och sen gips?
26 svar · 37,3k läst
AJ82
AJ82: Tack för svaren! Det känns ju ändå betryggande. Jag kommer så klart ta hit ett proffs för att undersöka också, så vi får se. Det är inte ett jobb jag är bekväm med att göra själv.
7 svar · 1,9k läst
·
G
Gabbe1: Jag skulle inte tveka att använda elslang i dylika fall.
4 svar · 1,3k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Hej Undvik att såga, det kan gå åt pipsvängen, hugga, spricka etc. Som tidigare föreslog, skär med vass kniv mot stadigt underlag. /W
2 svar · 1,2k läst
Slipdamm
Slipdamm: Det här är jag också nyfiken på. Hittade du någon bra metod?
1 svar · 1,1k läst
·
B
bo-ca: [citat] Ok jag provar det! Tack f svar!
4 svar · 915 läst
J
jonaserik: [citat] Har inga problem med att den inte skulle vara pålitlig, nog så att det är din data som säger något.
44 svar · 28,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.