T
Tompafix: [citat] Är du säker på att det är en gipsvägg då? Inte jättevanligt på 50-talet. Men om det är det så kan det helt enkelt vara så att några reglar vad skeva vid monteringen. Ett sätt att fixa det kan vara att du helt enkelt skruvar nya reglar i de gamla. Då får du en vägg i lod om du monterar dem rätt.
1 svar · 1,8k läst
I
Isabelle Norén: [citat] Kanske inte är 40-tal, bara fått för mig det då sitter i karmar som i sin tur ”sitter” naturligt i konstruktionen i huset 😅👌🏻 Kan man ha bytt dem något årtionden kanske?🧐
9 svar · 8,2k läst
·
S
Stefan1972: Tror säkert det fungerar även om det inte handlar om nå enorma flöden av luft. Det rör sig ändå och jag antar att ni inte ska bosättta er därute eller bygga nåt spa med dusch.
1 svar · 2,8k läst
·
C
Chnorin: Hej! Vi bor i ett litet (7x10m) hus av plankstomme byggt -42, med källare. Detta ska vi nu renovera (ej källarplan). Huset har satt sig något och golvet lutar något i de flesta rum. Vår tanke har varit att riva upp golv, suga bort all isolering och sedan montera nya bjälkar mot de gamla för att rikta upp golvet. Av en byggare fick vi istället förslaget att låta golvet ligga och
0 svar · 1,3k läst
Z
Anonymiserad 405730: Invändigt är det 900mm över färdigt golv..
1 svar · 1,1k läst
·
Karrock
Karrock: Jag har liknande. Vår/höst-glas, tak med papp, råspont, reglar/isolering, plast och invändig panel. Golvvärme i plattan, men inte påkopplad. "mässmatta-rutor" på golvet. Panelen i taket samt väggarna är av Mdf, de har jag målat själv med innefärg. Sen bygget 2016 har jag inte haft något mögel/påväxt på färgen. Dock lite på aluminiumramarna som går bort med fuktig trasa i
1 svar · 3,6k läst
L
Liljeros: Produkten finns inte varken som standard eller special. Vill du ha den färdig är det ett hyvleri eller snickeri du får ta hjälp av , annars hyvlar du till den själv eller som någon ovanför skrev, slippapper
9 svar · 2,3k läst
Larsa
Larsa: Inomhus hade varit oroande, utomhus=så kan det bli…. Tvätta av i sommar och måla. Bor ni utsatt kan det växa på igen. Själv har jag ett hus vid en stor fjärd och fukten sliter hårt, får tvätta efter ett par år om man vill ha det fläckfritt.
12 svar · 1,7k läst
·
nimhed
nimhed: [citat] Hmm, nota en 6mm plyfa är ingen dum idé. Tack för den tanken!
2 svar · 1,5k läst
G
Glasmästaren: Har försökt googla mig fram men finns inte så mycket klar info om kamin + kalciumsilikatskivor. Någon som vet om man kan spackla skivorna med vanligt handspackel och sen slipa och måla med silikatfärg?
0 svar · 1,9k läst
T
Thomas_Blekinge: Sonen byggde ett arbetsbord med 2x3 reglar. För att få det stabilt är det viktigt att ha ordentliga förskruvningar i hörnen samt diagonalsträvor. Sargen byggdes av 3x2 med en tjock plywoodskiva på detta. Jag brukar täcka ytan med vit mjölkpapp som jag fäster med häftpistol. Jag byter till en ny fräsch yta ungefär två gånger om året. Mjölkpappen fungerar även som tillfälligt
4 svar · 2,4k läst
S
svenstad: Jag minns inte exakt, men kanske 1+6 (6 delar vatten och en del från dunken med saltsyra jag köpte i färghandeln). Om du upplever att detta är för svagt så testa med starkare. Den totala vattenmängden var nog drygt 10 l.
11 svar · 12,0k läst
H
Harald Blåtumme: Lärt mig mycket här i denna tråden, clips bla! Hade ingen aning jag trodde det var normalt att man fick banka ihop kraftfullt... kanske hade jag bara tur då att det gick så bra med mitt dyckertspikade tak utan panelclips. Kanske delvis en effekt av hur maskindyckert (T-dyckert) är utformade, de har rätt lätt att gräva sig in en smula i tex den mdf-board som är basen för huntonitplattor
16 svar · 8,9k läst
·
A
a_w: I det skede du är nu, är det bästa att dreva med isolering. Ljudet dämpas bättre av lågt packad isoleringen, så tryck inte dit för mycket.
1 svar · 1,1k läst
·
E
Elin Kamel: [citat] Besiktningsmannen godkände inte pga att den gick över kanten på köksön samt att ett eluttag satt där. Hade det varit på något annat ställe så hade det varit godkänt. Enligt honom. Men hur som helst så löste sig vårt problem. Man var bara så förvånad att ingen jag pratade med som sålde köket eller deras leverantör för blandare lyckades hitta en blandare som passade.
24 svar · 3,5k läst
·
J
Anonymiserad 405730: Ja du har helt rätt i dina analyser gips är det😊
3 svar · 1,2k läst
·
M
Anonymiserad 405730: [citat] Blanda inte för mycket första gången då det sätter sig ganska snabbt, men gipsbruk är lätt att skrapa om det är halvhårdt och bränner ifrån dig…
13 svar · 1,4k läst
·
A
Anders_cc: Inga snörasräcken, det mesta halkar av taket. Ja enkelt att skotta. Kanske förstärka balken med mittpelarlasten (grön skiss) och de andra två balkarna som du föreslog samt limträbalkar/reglar som min grundtanke. Skulle balkarna hänga med tiden går det säkert att stötta mer. Tror/hoppas inte taket faller in. Tänker ifall denna lösning med ovanliggande lastavväxlande balk är rimlig,
4 svar · 1,2k läst
·
Biggle
Biggle: [citat] vi skippade golvspån, kändes för fuktkänsligt när vi inte har fuktspärrar. Och vanlig 17mm spåntad plank var mycket billigare… Så klart kan man lägga flytande klickparkett, men om man vill ha möjlighet att jobba mer med mönster mm så är ju massivt överlägset.
9 svar · 1,9k läst
·
N
Anonymiserad 405730: [citat] Ett hjärta av mig jag hittade ingen i koppar..
22 svar · 2,9k läst
N
Nyatag: Hur har det gått med dränering och dolda felet?
23 svar · 4,8k läst
·
U
Uffe A: https://www.hornbach.se/p/jd-plus-universalskruv-pan-head-4-5x60-mm-torxfaste-galv-forzinkad-100st/6833917/ Den här skruven i lämplig längd passar säkert om det är betong eller tegel så använd plugg Är det gipsskivor så använd molly plugg
9 svar · 1,6k läst
·
Matti_75
Matti_75: Ja det var vanligt och är vanligt. Bara att bila fram eller dra nya synligt
1 svar · 676 läst
L
Lurging: Hej. Jag skall ta bort en 3 meter lång vägg vägg inne i en verkstad och måste då ta ned lasten från takkonstruktionen på annat vis. Planen är att använda två st 2x8 c24, som då blir belastade med en punktlast ungefär på mitten. De blir upplagda med 3 meters avstånd och låsta, så att de inte kan lägga sig. Kan någon beräkna hur stor punktlast på mitten dessa tvä bjälkar
0 svar · 632 läst
V
Anonymiserad 405730: [citat] 70mm låter tunnt, betongvalv/bjälklag brukar vara 120-200mm tjocka i enbostadshus… Tror inte att 70mm kommer att hålla lite beroende på belastningen…
6 svar · 1,7k läst
N
Norktork: Tack för svar! Hyllan klarade sig utan limning då den kilats fast (ska sitta mellan våningssäng och vägg). För skivan behöver vi fästa den så den inte glider, små barn ska använda det och de är starkare än man tror :)
4 svar · 795 läst
K
Knox11: Hej, håller på att inreda en övervåning i en SMV kalmar och tänkt ha rören för elementen ut från väggen men funderar om det räcker att ha en 45x45 regel eller om jag ska sätta en 45x70?
0 svar · 853 läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Man har inte tätskikt i taket så det behöver inte vara tätt. Däremot är det ju bra om material tål lite fuktig luft, så om du är orolig för listen måla den med våtrumsfärg. [citat] Med en sån konstruktion, oavsett hur man löser den tekniskt, så blir det i huvudsak dekorationsljus tror jag. Fungerar nog inte något vidare som städljus etc. oavsett styrka för det blir nog
15 svar · 10,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: Ju senare på 70-talet som mattan är från desto lägre risk för asbest.
4 svar · 7,9k läst
·
R
roli: Jag gjorde något liknande för ca 25 år sedan när jag blev tvungen att gjuta två små socklar för min panna eftersom muraren har gjort rökrörshålet på fel höjd. Jag tillverkade två träformar som jag skruvade ihop (lättare att få isär vid formrivning) och placerade ut på betonggolvet. Markerade på golvet var gjutningen skulle hamna och gjorde betongytan skrovlig för bättre
10 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.