Byggmaterial & Byggteknik
Petter Forsen: [citat] Kanske sätta celplast med öppan tex podrän och sedan putsa på insidan.
Rättochfel: Super [citat] , tack då vart det ypperligt förklarat, den förstår jag tom😀Det var en ny vinkling, intressant!
Lengan: [citat] Problemet kanske redan är löst men så här ser det ut hos oss, ett rum utan list som döljer hålet, ett annat med en kil in som skapar snyggt avslut:
jonaserik: [citat] Nej men inte fel att täppa till på topp skorstenen, så det inte regnar in, samt att det annars är en öppen bostad för nya hyresgäster, kråkor/kajor. Dom är snabba med att flytta in.
neo11: [citat] Jag använder alltid weber, men finja är ok. Man måste alltid vattna oavsett bruk. Är det tegel så måsta man vattna massor, annars brinner det ifrån dig. Skulle säga att den hydraliska är lite smidigare, men luft är lite billigare, spricker dock lättare om du putsar tjockt och eftervattnar dåligt. Du har mer tid på dig med luftkalk. Är c bruk inte ett alternativ? Vet du att
Liljeros: Jag skulle definitivt överväga att jobba med skivmaterial istället för paneler som ytskikt. Dom är både lättare och tillåter tunnare konstruktion. Är det några miljökrav inblandade dvs att det ska vara byggt på ett hållbart sätt? Annars skulle jag använda PIR isolering. Vägglasterna på en trailer blir ganska låga då huset blir ganska långsmalt så takytan som ska bäras blir
Boende45: [citat] Jo, det stämmer att den dubbelmantlade skorsten börjar några centimeter upp i undertaket. Det finns dock en stenullsskiva på ca 100 mm höjd runt den delen av skorstenen som jag antar är lösningen.
fribygg: [citat] 15 min/ en kvart, utrymme på en gång så du inte får taket på dig och se till att snickra nya takstolar snarast.
TryBran: Absolut. Det har varit det bästa, och även det mest smidiga. Nu var det tyvärr på ett annat vis så jag fick göra så gott det gick.
EPG: Ja att behöva skotta rent taket från snö då och då med några års mellanrum räknar jag ju med och det innebär ju att man måste dimmensionera taket både för snöns tyngd men även för att kunna gå uppepå för satt avlägsna snön. Med en lutning på 14 grader så innebär det att det kommer skilja 1,5 meter i höjd om jag bygger 6 meter djupt. Troligtvis bygger jag förvisso kortare
Perrekk: Tack får synpunkter och lite olika input. Med risk för att få ”göra om och göra rätt”, så kanske jag lutar åt ändå att använda mig av ankarmassa. Tänkte att jag kunde pussla lite med det jag hade hemma men kanske bäst att köpa det ändå
Anonymiserad 405730: [citat] Nej det gör ingen nytta då det är betong.. Är det tex. gipsskivor så hade det varit lämpligt..
Golvläggaren89: [citat] Ok! Tack så mycket! Det var i princip allt jag behövde veta! :)
bergquist: Hej Vi har för ca 1 år sedan blivit klar med en omfattande renovering av vårat hus och vårat ursprungliga önskemål var att behålla den gamla trappan, men har nu insett att den är för brant/smal. Vi vill därför börja kolla på vad en ny trappa kan kosta och hur vi kan lösa det utan att behöva ta utrymme från andra ytor. Det jag önskar är att hitta en trapp leverantör som kommer
Johan Gunverth: Du kan ju dra upp strömmatningen till LED-slingan bakom taklisten genom taket till vinden (ser ut att vara en vindslucka till vänster) 🙂 Annars kan du nog såga ut glasblocken och istället sätta upp några enkla hyllplan inne i badrummet
salcin_l: Är just nu i färd med att renovera en gammal ladugård som är tänkt att bli enklare verkstad, ca 30 m2. Lös puts har hackats ner och golvet har grävts ut. Nästa steg är att gjuta golv och därefter fixa väggarna, därav min fråga: ✔️ Hur ska jag göra med väggarna - räcker det att putsa upp dom eller behöver jag isolera och i sådana fall med vad? Verkstaden kommer värmas upp
BirgitS: Jag uppfattar det som att det är väggen mellan garaget och hallen samt mellan tvättstugan och pannrum etc. som är bärande eftersom den är under taknocken. Då brukar inte väggar som går på tvären vara bärande, särskilt med din beskrivning av att den verkar uppsatt senare. Däremot så är det troligen så att en bit av väggen, typ ½ - 1 m närmast ytterväggen, behövs som stöd
FredrikR: [citat] Ingen erfarenhet, men av priset att döma är det nog inte mycket kvalitet, tyvärr. En Senco kostar runt fyra gånger så mycket i Sverige men då är det kvalitet och precision.
HEM2121: [citat] Det skulle väl kunna fungera med masonitskiva som är böjbar och sen täta hålrummen med lämpligt material? Så hade jag gjort om det bara böjen som skulle jämnas till. [citat] Det skulle väl kunna fungera med masonitskiva som är böjbar och sen täta hålrummen med lämpligt material? Så hade jag gjort om det bara böjen som skulle jämnas till.
Centano: Riv ut allt organiskt material, putsa väggen och måla med diffusionsöppen färg. Eller så bygger du upp en ventilerad konstruktion som klarar av tillskjutande fukt.
Ulf1: Hej Vad för koppling ska jag använda till slingan i acktanken?
Demmpa: Det där är mollyplugg/metallexpander. http://www.husrenovering.eu/mollyplugg.htm https://www.biltema.se/bygg/fastelement/expanderskruvar/metallexpandersats-m4-70-st-2000047091 https://www.gelia.se/products/infastning/skivinfastning/metallexpander/4443637/
Workingclasshero: Ahhhfyfaen för alla gånger gipsskruven inte sjunkit in i OSBskivan....... Det gick bättre i plywoodskivorna, men OSB är så mycket lim i så de sjunker inte in. /W
Olf Oggler: Den där glasfiberarmerade renoveringstapeten som det länkas till en bit upp i tråden. Funkar den att limma rakt på osb tro? Går det att få till en ok väggyta på så sätt?