3 608 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Mura igen garageport
Vi har ett hus med garagenedfart och garage i källaren. Vi har tänkt att mura igen garageporten och sedan ha en trappa ner längs med huset till dörr som finns bredvid garageporten. Sen fylla upp nedfarten och ha parkering i samma höjd som gatan.
Kollat runt på liknande projekt och dem flesta murar med lekablock och vanlig armering. Håller detta verkligen med trycket som blir från jorden mot väggen? Samma sak med trappan som vi tänkt mura upp, även där får ena sidan av trappan rätt stor belastning från jorden? Någon med erfarenhet av liknande jobb?
Tack
Kollat runt på liknande projekt och dem flesta murar med lekablock och vanlig armering. Håller detta verkligen med trycket som blir från jorden mot väggen? Samma sak med trappan som vi tänkt mura upp, även där får ena sidan av trappan rätt stor belastning från jorden? Någon med erfarenhet av liknande jobb?
Tack
Har sett ett garge byggas med källare, där andvändes lecablock till väggarna och på en sida var parkering. Det hände att någon större lastbil stog där ibland. Det var inget problem.
Svaga punkten blir i skarven mellan gamla och nya väggen. Jag skulle nog borrat in i gamla väggen och trycka in armeringsjärn med någon lämplig ankarmassa.
Svaga punkten blir i skarven mellan gamla och nya väggen. Jag skulle nog borrat in i gamla väggen och trycka in armeringsjärn med någon lämplig ankarmassa.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Har ni plats och det passar så spar en uteplats längs ner. Ett hus vi tittade på hade bra äge för ett uterum med ett plasttak över "gropen" så jag ritade lite på det innan priset stack iväg. Då med glaspartier istället för garagedörr för att få in ljuset.
Tänk på att panna, värmepump, oljepanna, möbler etc har kommit in i källaren så se till att det kommer ut även i framtiden.
Tänk på att panna, värmepump, oljepanna, möbler etc har kommit in i källaren så se till att det kommer ut även i framtiden.
När jag läser din beskrivning så verkar det som om ni ska ha en trappa framför huset där garageporten ska sättas igen. Stämmer det eller misstolkar jag det?
Skulle det vara så kommer det inte att vara något jordtryck på den igenmurade porten utan på schaktet som trappan ska gå i.
Vi hade en liknande situation fast med garageportarna indragna från fasaden och vi har gjutit upp för trappan med armerad betong.
Skulle det vara så kommer det inte att vara något jordtryck på den igenmurade porten utan på schaktet som trappan ska gå i.
Vi hade en liknande situation fast med garageportarna indragna från fasaden och vi har gjutit upp för trappan med armerad betong.
Dörren jag ska mura en trappa till är bredvid garageporten. Men ja, samma problem uppstår där då ena väggen av trappan kommer får liknande belastning. Du tror alltså man måste gjuta den biten?T Testarn skrev:När jag läser din beskrivning så verkar det som om ni ska ha en trappa framför huset där garageporten ska sättas igen. Stämmer det eller misstolkar jag det?
Nja, jag menade bara att det kan vara för stort marktryck för en vägg av lecablock men att hålet i väggen kanske inte kommer få marktryck om det ska göras en trappa framför där trappans uppbyggnad tar marktrycket.G goosen skrev:
Vi gjöt eftersom vi även gjöt platta och trapp och tog det på samma gång. Det finns alternativ om man vill slippa gjutform och skalblock är enkelt att trava och armera innan man fyller med betong.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden