P
Karrock Karrock skrev:
Jag hoppar till ursprungsfrågan. Verkar tveksamt att kapa lecabalk. Första träffen på google är spännarmerad, och då ska man rimligen inte kapa den, om den ska bibehålla sin funktion. Upplagslängd ska vara 250mm per sida, och då kan man räkna med att armeringsinfästningen är nånstans inom den längden från båda ändarna. Kapa 0mm i änden- ok! kapa 250mm i änden -ej ok. Någonstans däremellan går gränsen :)

[länk]
Mina misstankar var att de kunde vara spännarmerade men det finns många på detta forum som har genomgått diverse byggprojekt så jag ville ställa frågan här.

Jag har konsulterat min konstruktör och ska idag beställa en lämplig balk 2400mm lång och då blir det 4-500mm med stöd på varje sida öppningen.

P
J jawen skrev:
Tror en Lecabalk är "Kalle anka" i ditt fall, använd en H-balk ell liknande. (järn)
Du måste ju oxå se till att lasten kan bäras av väggarna H-balken ligger på.

Lecabalk i all ära, men den klarar väl 3 MPa från fabrik, & bör ju inte sågas av för att hålla dessa MPa.

Tro mig, du kommer gråta många tårar om ditt hus börjar "röra sig", så better safe than sorry.

Mvh jawen
Givetvis så vill jag inte att huset ska röra på sej, därför ska det i en balk under väggen, över öppningen enligt konstruktörens instruktioner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.