37 226 läst ·
26 svar
37k läst
26 svar
alla innerväggar är masonit - vad göra?
Lite olika sammansättningar.
Renoveringsgips ala 6mm har en sammansättning som är blandad med glasfiber. Gör att de är bra mycke tåligare. Men också bra mycke dyrare.
Sätt vanligt standardgips vetja.
Jag kan erkänna att jag satte renoveringsgips i senaste rummet. Men då bara för att jag har 15 st kopplingsdosor och orkar inte byta alla till sådanna för dubbla skivor. har spån + renoveringsgips nu.
Renoveringsgips ala 6mm har en sammansättning som är blandad med glasfiber. Gör att de är bra mycke tåligare. Men också bra mycke dyrare.
Sätt vanligt standardgips vetja.
Jag kan erkänna att jag satte renoveringsgips i senaste rummet. Men då bara för att jag har 15 st kopplingsdosor och orkar inte byta alla till sådanna för dubbla skivor. har spån + renoveringsgips nu.
Fast i det här fallet vill Yrrol ersätta spånet med gips. Jag skulle INTE sätta renoveringsgips utan något bakom eftersom risken för att det blir hål i väggen ökar markant. Hur kul är det om någon snubblar, sätter en hand mot väggen och gipsen knäcks?
Egentligen är allt annat än 13 mm gips eller spånskiva liknande den du har idag inget annat än det man i dagligt tal kallar byggfusk. Antingen gör du rätt och får någon millimeter tjockare vägg, eller så fuskar du. Om millimetrarna är så viktiga antar jag att du inte ska tapetsera och inte spackla mer än absolut nödvändigt?
Egentligen är allt annat än 13 mm gips eller spånskiva liknande den du har idag inget annat än det man i dagligt tal kallar byggfusk. Antingen gör du rätt och får någon millimeter tjockare vägg, eller så fuskar du. Om millimetrarna är så viktiga antar jag att du inte ska tapetsera och inte spackla mer än absolut nödvändigt?
Nu 8 år senare så hatar jag fortfarande mitt hus och att jag inte valde att TA BORT MASONITEN HELT och sätta gips när jag hade chansen.
Masoniten rör sig, det knakar, knakar och knakar till förbannelse. Tapeter skrynklar sig och som sagt, det knakar!
Fan vad dumt av mig, så för dom som söker bland gamla trådar med liknande funderingar så BYT TILL GIPS!
Själv väger jag mellan att riva dessa väggar i mitt helrenoverade hus och rätta misstaget. Eller byta hus.
Masoniten rör sig, det knakar, knakar och knakar till förbannelse. Tapeter skrynklar sig och som sagt, det knakar!
Fan vad dumt av mig, så för dom som söker bland gamla trådar med liknande funderingar så BYT TILL GIPS!
Själv väger jag mellan att riva dessa väggar i mitt helrenoverade hus och rätta misstaget. Eller byta hus.
I en 55 kvadratmeter storutbyggnad vi har som vi gjorde 1990 så använde vi masonite 9,6 mm på alla väggar, det var ju mycket snack om formaldehyd i spånskivor då och vi hade just fått barn. Vi har inga av de problem du berättar om i den delen av huset.
Kan vara masonit undertaket också, ihop med massa annat. Men kan tro jag bor inuti en transformerrobot som skiftar form så fort det skiftar temperatur/luftfuktighet.
Har gjort märklinjer på takstolarna för se om det är hela taket som vrider sig men linjerna är kvar där jag en gång ritade.
Har gjort märklinjer på takstolarna för se om det är hela taket som vrider sig men linjerna är kvar där jag en gång ritade.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det en speciell variant av hypokondri som drabbar husägare: Den heter husokondri 
Har masonit i alla väggar i hela kåken. Första rummen jag renoverade så rev jag ned tapet till skivorna och fick även med skarvremsor i glasfiber som jag då inte förstod meningen med. Har tapetsprickor på de ställena. Har sen dess lärt mig att se till att ha skarvremsor och behållit masoniten som funkar finfint (bortsett från att det väl är som fnöske vid en brand). Att det knakar och låter lite i ett trähus från 80-talet tycker jag personligen hör till. =)Y Yrrol skrev:Nu 8 år senare så hatar jag fortfarande mitt hus och att jag inte valde att TA BORT MASONITEN HELT och sätta gips när jag hade chansen.
Masoniten rör sig, det knakar, knakar och knakar till förbannelse. Tapeter skrynklar sig och som sagt, det knakar!
Fan vad dumt av mig, så för dom som söker bland gamla trådar med liknande funderingar så BYT TILL GIPS!
Själv väger jag mellan att riva dessa väggar i mitt helrenoverade hus och rätta misstaget. Eller byta hus.
Hej! Vad tror om att köra gips på masoniten? Skulle det funka bättre? Eller ta bort masoniten och sen gips?Y Yrrol skrev:Nu 8 år senare så hatar jag fortfarande mitt hus och att jag inte valde att TA BORT MASONITEN HELT och sätta gips när jag hade chansen.
Masoniten rör sig, det knakar, knakar och knakar till förbannelse. Tapeter skrynklar sig och som sagt, det knakar!
Fan vad dumt av mig, så för dom som söker bland gamla trådar med liknande funderingar så BYT TILL GIPS!
Själv väger jag mellan att riva dessa väggar i mitt helrenoverade hus och rätta misstaget. Eller byta hus.
Klicka här för att svara
