Bygglov
Anders L: O ja, Klas, tveklöst! Det ingår i myndighetens serviceskyldighet som är övergripande fastställd i 4 och 5 §§ förvaltningslagen (FL). Anders
Anders L: Syftet med förhandsbesked är att ge dig garanti om bygglov, så att du tryggt kan fortsätta projektera ditt bygge. Förhandsbeskedet gäller bara åtgärder som kräver bygglov. När du fått ett positivt förhandsbesked får du inte börja bygga förrän du meddelats bygglov. Grundarbete utgör del av byggnadsarbete. Anders
Anders L: [citat] Ja, enligt föreskrifter som beslutas och ges ut av resp. verk och allmänna råd som utges med föreskrifter av resp. verk. Anders
Faidros: Är det mindre än 1.90 i höjd så är det inte "mätvärt":
Anders L: ¡De nada, tio! Hemmakatten har lämnat dig mycket goda råd som är ett aktivt handlingskoncept vilket innebär att du ska veta vem du har att göra med, vilka befogenheter de olika personerna har och att du rätt kan läsa av reaktioner i olika situationer när du tänder kommunen på ditt projekt. Och så säger Hemmakatten att storleken har ingen betydelse (hello!), hon har ju egen
Ozky: Vi ska bygga ett insynsskydd mot våra nya grannar i sina nybyggda hus. De har väldigt stora fönster som vetter åt oss och vill ha ett 100%-igt insynsskydd. Jag har läst alla regler om detta och kommit fram till följande: På tomtgränsen ska man "helst" komma övernes med sina grannar (är inte säker på detta om det är juridiskt). Om man gör någon en bit in på sin tomt får man i
Anders L: Tjänstemannen har fått din fråga med begäran om svart tak och har att ge dig ett svar utifrån en förutsättning med tre möjliga svar, dvs med tre givna variabler rött, svart, valfritt. Svart och valfritt är positiva svar på din begäran men logiskt ickesanna (falska) alternativ i svaret. Det valda svaret är ett negativt svar din på begäran pch ett logiskt sant alternativ. Det
swecul: Jo till sist löste det sig, jag skrev ut den (av mig) uppförstorade kartan och sa att det var den som kom från lantmäteriet... " bra den kan vi använda" fick jag till svar... vi mätte in huset från dem vinklarna på tomten som finns angivna på kartan och som vi kunde hitta i ute på tomten... det verkar ha funkat iaf!
hempularen: Misstänker att kommunen är väldigt duktig på att undvika att fatta ett formellt beslut om avslag med hänvisning till detaljplaneändringen, på så sätt kan de driva det framför sig. Om det sedan gått 2 år efter formellt beslut, så kan de troligen fortsätta att avslå bygglov (med kostnad för varje beslut), och fortsätta driva den linjen i överklagande kedjan. Skulle inte förvåna
volvo: [citat] Det är möjligt, men förutsätter att han blir lokalt godkänd av kommunen. Huvudsaken är att han kan redovisa att han har nödvändiga kunskaper för att klaar uppgiften.
volvo: [citat] Brandkraven gäller bara i de väggar som vetter mot andra byggnader. Garageporten brukar som regel ha minst 4 meter uppfart framför sig, så den är oftast inte brandklassad. "Vanliga" ytterdörrar klarar oftast brandkrav och man behöver bara se till att de har ett intyg eller en märkning som bekräftar detta. Fönster är special (om de inte klarar sig som tidigare inlägg nämner
Anders L: Det är Ok, Klas. Jag använde mig av tillfället att motverka ytterligare spridning av begreppsförvirringen med att förväxla altan med veranda. Det är märkligt vanligt, även bland fritidspolitiker och skatteavlönade tjänstemän i byggnadsnämnder. Det förekommer frågeställningar från överprövande rättsinstanser till kommunens handläggare vad som menas i bygglovshandlingar när
Anders L: Jättebra att du berättar om dina självupplevda erfarenheter, Wester, och om hur stor betydelse detta med underrättelseskyldigheten har i bygglovärenden och vilka överraskande konsekvenser det har när denna ansvarsbelagda skyldighet hos den kommunala myndigheten inte fullgörs på rätt sätt. Vi har så ofta en naturligt ingrodd känsla av att folk som hanterar bygglovärenden i kommunen
fialottabus: [citat] Jo efter att man i samband med bygglovsansökan hört grannarna eftersom det räknas som en "mindre avvikelse".
volvo: [citat] Det blir ju så när kraven är formulerade xxxutbildning eller likvärdigt. Eller X års arbetslivserfarenhet. Bedömningen av vad likvärdigt eller i vilken arbetslivserfarenhet som är tillämplig är subjektiv. I den mån det hela blir rättssak bedöms erfarenheten av någon utomstående, men även då blir bedömningen subjektiv. Det handlar då mer om utlåtandet varit rätt eller
volvo: Om inte husets exteriör förändrats mycket så är det rimligt att det handlar om en revidering av bygglovet.
Anders L: Din boendemiljö låter mycket inspirerande där hus, natur och naturmaterial förefaller samverka på ett välbevarat sätt. Den plana delen av din tomt där huset är placerat är den största delen med 66-67 % av tomtarean med nivåskillnad +0.5m/–0.5m. Att estetiskt integrera en terrass/altan med överhäng på bergplatån till helheten med skyddsstaket eller barriär kan vara en
Anders L: Låt för all del inte domen i Umeå avskräcka från nattliga eskapader i friggeboden när andan faller på! Umeåbeslutet avsåg uppförande av friggebod – "hytte" – med avsikt att användas för övernattning. Ms_IT-Nisse talar om tillfälligt bygglov. Så hette det i PBL t.o.m. 31 dec 2007. Från 1 jan 2008 benämns det nu tidsbegränsat bygglov. Även i fortsättningen
Kommod: Äntligen har jag fått tag på en firma som erbjuder sig att komma och titta på det hela.. så hur gör jag =) 1. Jag har pratat med föreningen som säger ok om jag får en godkänd bygganmälan samt att de får se planlösningen innan. 2. Jag har pratat med tekniska kontoret som hänvisar det mesta till en byggnadskonstruktör. 3. Elektriker som kopplar ur eluttag och flyttar ett com hem
casa1863: Jonazz skrev: "Jag känner att han vill pressa mig till att behålla en häck jag absolut inte vill ha kvar och som dessutom står på MIN tomt. Jag känner mig å min sida ganska sur över att han försöker bestämma över min tomt, och dessutom har han mage att bli sur över att jag inte tänker göra som han säger på min tomt! Absurt, tycker jag." Vad är det för fel på vissa människor?
lastkaj: Ett skärmtak utan bygglov får högst vara 15 kvm och max 3 meter högt (är en aning osäker på den siffran). Innan årsskiftet var det endast 12kvm - så det har utökats en aning. Om det är mer än 15kvm så behövs bygglov. Ett uterum kräver bygglov eftersom det sitter ihop med huvudbyggnaden - annars hade det kunna gått som friggebod. Lusthus under 15kvm - inget bygglov, om du inte har
Anders L: Plan – och byggärenden är något som alltid har och alltid kommer att väcka känslor. Alla medborgare berörs någon gång mer eller mindre av reglerna i plan- och bygglagen. I utvecklade samhällen är det nödvändigt med en närmare reglering av markanvändning och bebyggelse. Det är viktigt att uppnå bra levnadsförhållanden och en god miljö men också att tillgodose viktiga
krukan: Att göra planer med enkelt planförfarande innebär nästan lika mycket jobb för planarkitekten som en med normalt planförfarande, det ska mycket till innan kommunen gör såna "frimärksplaner". I vissa kommuner har man visserligen ett system på att göra planer med enkelt planförfarande istället för att ge bygglov med avvikelse. Senast jag gorde en plan med enkelt planförfarande fick
galaxenspresident: Stämmer bra det. Kollade med komunens bygglovsarkitekt och det gick på 1060 riksdaler att justera mer än 30cm.
BORO58: Ja det blir väl det vi får göra, eller så får vi kanske inreda källaren iallafall. Det känns som ett lite sämre alternativ bara med allt vad det innebär med dräneringar och isolering. Det verkade som att vi får bygga ut till 190kvm i markplan om vi vill, men det drar ju med sej en massa extra jobb med att få till en vettig planlösning utan att behöva blåsa allt ihop :(
yakumo: Det är en bostadsrätt som har gjorts om från kontorslokal till lägenhet. Då kanske det behövs? [citat]
hempularen: Vid ett fastighetsköp så brukar mäklaren ge en frågelista till säljaren, där får säljaren svara på frågor i stil med om det finns fuktproblem etc. EN av de frågorna har ialla fall i de köp jag varit med om handlat om huruvida det finns bygglov för byggnaderna. Syftet med en sådan frågelista är att säljaren tvingas då "deklarera" ett antal uppgifter som han inte annars behöver
ollebanan: [citat] Varför skulle man inte få det, om nu ärendet är överklagat och beslutet blir annorlunda högre upp får man foga sig efter det beslutet, om nu ägaren valt att chansa får han stå sitt kast, att det var just en chansning och inget annat.