Du har säkert alldeles rätt i dina farhågor att byggförvaltningen inte åtar sig samråd om grannens katt pinkar i sandlådan eller någon annan gör det någon annanstans upprepade gånger. Här är det återigen en fråga om på vilket sätt vi uppträder för att försöka lösa problemet när det blir en konflikt.

När du nämner hantering av mobbningsärenden i den kommunala skolan är det en mycket angelägen fråga. Skolornas mobbningsteam har numera mycket klara riktlinjer och goda förutsättningar. Men likväl finns det fortfarande stora brister i det förebyggande arbetet. Och det finns "osynliga" mobbningsfall som inte kommer upp till ytan. Överraskande många sådana har jag själv tagit del av. Lärarnas antenner för att varsebli mobbningstendenser är ännu i allmänhet alldeles för korta. Undantag finns givetvis bland lärare och de är en stor tillgång i mobbningsbehandlingen. Elevgrupperna känner instinktivt av mobbningssignalerna inom gruppen mycket tydligare än lärarna och medvetandet om detta måste utvecklas metodiskt. Men, det är ju ett helt annat ämne än vad tråden gällde.

Anders

Ja, Vi blir lite OT nu, men trådinnehavaren Jonazz, är ett typfall för hur man hamnar mellan stolarna. Nog inte mycket att göra åt den där carporten, då den fått stå där i 20 år.
Men visst var det en önskan att undervisningen i den svenska grundskolan skulle bli bättre, men det lär visst dröja. Konstigt ändå, då 1/3 av riksdagens ledamöter är hämtade från just skolvärlden! I en modern skola, kan man även undervisa eleverna i den allmänna rättsordningen, och även låta eleverna ta del av den lag som står oss närmast, nämligen Förvaltningslagen.
Göran

civilministern3.jpg

Hemmakatten
NU ÄR VI VERKLIGEN OFF TOPIC!! Ber er att återgå till ämnet. Om ni vill diskutera vidare får ni starta ny tråd under lämplig rubrik.

Jonazz skrev:
"Jag känner att han vill pressa mig till att behålla en häck jag absolut inte vill ha kvar och som dessutom står på MIN tomt. Jag känner mig å min sida ganska sur över att han försöker bestämma över min tomt, och dessutom har han mage att bli sur över att jag inte tänker göra som han säger på min tomt! Absurt, tycker jag."

Vad är det för fel på vissa människor? Har dom inte tillräckligt med sin egen tomt?
Jag upplever en liknande situation med min granne - det verkar finnas en outsinlig brunn av vishet och goda råd som han öser över mig varje gång jag ska göra något. Har också bott i huset c:a ett år. Min taktik har varit att bara nicka och le för att sedan totalt ignorera hans "tips". Samtidigt vill jag ju ha goda råd om det finns...knepigt det där med grannsämja...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.