Bygglov
pool: En spalje är ingen byggnad och kräver därmed inget bygglov enligt bygglovsnämnden i vår kommun. Hur man avgör om det rör sig om en spalje eller ett staket är ju däremot en annan sak antar jag. Enligt min mening är en konstruktion vars huvudsyfte är att fungera som stöd för växter en spalje.
it-snubben: Nu skiljer vissa saker säkert mellan kommunerna men så här beskriver Sundsvalls kommun bygglovsfritt: [citat] 12 m2 för skärmtak och 15 m2 sammanlagt yta för högst två friggebodar. Det finns i texten ingen anteckning om antalet skärmtak eller om det är sammanlagd yta som avses. Så som jag har fått det beskrivet av kommunen så är det inga problem att ha flera skärmtak så länge de
byggarebob123: Tack för ditt svar. Då räknar vi på samma sätt, dvs att den totala byggarean borde delas mellan antalet fastigheter. 27,1 kvm är i så fall den outnyttjade byggrätten eftersom min tomt idag är bebyggd med 105,7 kvm. /Pelle
PEEN: Vilka domar refererar du till? Jo, jag håller med - än är inte sista ordet sagt i detta....
pitufina: Han har ändrat lite i planket nu och det är fortfarande högre än ett staket men ser bra ut så för vår del är det helt ok. Nu känns det inte längre som att bo mittemot en byggarbetsplats. Däremot har grannen nog problem både med de andra grannarna som bor bredvid oss och kommunen som varit där ett antal gånger så det kan hända att han tvingas sänka planket ännu mer eller lufta
mrw: Tack för svaren :) Kommer inte påverka någon fasad el. väggar inne i lägenheten utan tanken är att tillföra väggar som i sin tur kommer att kunna tas bort igen om så önskas. Ska kolla på en lägenhet idag så får se om de blir nått alls. -/Christian
fialottabus: Om du planerar några bygglovspliktiga förändringar så är risken att de upptäcker svartbygget större och förutom att de i det läget säkert kommer att ålägga dig 4ggr bygglovsavgiften plus ... så kan de neka bygglov oavsett ålder på garage. Garaget blir inte lovligt bara för att det är äldre än tio år. Om det nu hade varit det ..
saturnus: [citat] :p Jo så är det, och ställer ingen krav, blir det än värre.
Mikael_L: Det kan tillkomma fler avgifter, ifall ni har otur. Saker jag just nu kommer på är väganslutningskostnad, avgifter vid VA-anslutning och en del har också fått en planavgift efteråt. Med avgifter vid VA-anslutning menar jag en extra förutom själva inkopplingsavgiften. En avgift för att 2-3 gubbar från VA-verket hänger lite på spadarna bredvid den grävda gropen, medan en kontrollerar
AoR: Hejsan! Vet inte hur det ser ut i din kommun, men jag sulle gissa att en sådan ändring av prislistan beslutas av byggnadsnämnden och då finns det ju protokoll. Tänk på att det mesta i kommunen är offentlig handlig så en prislista borde inte vara svår att få fram. /Roger
volvo: En kvalitetsansvarig skall hjälpa dig att se till att ditt bygge följer lagstiftningen. Detta gäller allt från att se till att rivningsmaterial deponeras på ett riktigt sätt till att se till att hållfasthetsberäkningar och utförandet är korrekt gjort. Eftersom det är många lagar att hålla koll på så förväntas du som privatperson inte kunna hålla ordning på alla och därför
BobbyEwing: [citat] Ahh min familjegård med tillhörande surgubbe ligger som tur är inte i samma kommun som vi nu har bosatt oss i och som hon jobbar på ;)
Hemmakatten: 2-årsregeln gäller från det datum beslutet om bygglov vinner laga kraft. Dvs. i CS1 fall finns ännu inget laga kraft-vunnit bygglov. Tiden för bygglovet börjar löpa efter det att domen i överklagande instans vunnit laga kraft. Ett beslut vinner laga kraft ca tre veckor efter beslutet och förutsatt att ingen överklagar.
Loner: Jag har oxå hittat 2006, men det skall tydligen vara nya regler gällande fönster under 600mm from 1/7-2008. /L
klaskarlsson: [citat] Jo fast som jag förstod det hade dom lite mer än en altan emellan, dom hade väl en hel hall (med tak, väggar isolering osv ??) . . . Min altan är bygglovsfri - och jag har som sagt presenterad förslaget på byggnadsnämnden i kommunen och fick inga invändningar - så man tycker att dom borde ha hajat till iaf när jag beskrev att både gäststuga och hus skulle ansluta till en
Mellanbarn: Åhh, byggnaderna står redan där. Då blir det en annan sak än om dom bara vore utritade. Inom detaljplanerat område måste du i så fall förs söka rivningslov för dom befintliga byggnaderna och sedan bygglov för dom nya. (Har jag läst här på forumet någonstans, leta lite så hittar du bättre info) Utanför detaljplanerat område vet jag att man i vissa fall kommer undan med att
fialottabus: En mur eller stödmur kräver alltid bygglov, däremot kan man ju alltid diskutera vad som är en mur eller kantstöd eller kantsten eller ....
klaskarlsson: Tillägg: 1.1 meter upp till 1.8 skall var genomsläppligt med 50% (elelr i vissa fall 67%) - men kommunenn vet mer där... /K
klaskarlsson: [citat] Kolla med kommunen dock - det kanske inte är fullt så enkelt !? När det gäller höjd över mark för altan tex så är det ju medelhöjden som räknas (där jag bygger somamrhus iaf), inte på varje del av altanen... Så även om ngn del ligger över 80 cm så kan jag komma undan om den mestadels ligger under 80 cm över mark /K
dreamie: Är det någon som har en länk till det regelverk som styr detta? Har själv ett garage som ligger
rogge1: OK, har nu fått lite klarare besked. Det krav som ställs på energiförbrukning är det som jag inte riktigt får koll på. Det genomsnittliga k-värdet får inte överstiga 0,5 om jag har uppfattat saken rätt. Bygglovshandläggaren trodde inte att det skulle vara tillräckligt med samma konstruktion som huset (byggt -71) utan att det skulle krävas tilläggsisolering av ytterväggarna.
Vivvi_Olsson: ...och inte från hästhagen? För från stallet är det mer än 200 meter till vår "tilltänkta" tomtgräns. Vi trodde det var 50 meter från hästhagen till tomtgränsen. Luddigt verkar det vara. Och denna tomten ligger på landet och är bara ett hus som kommer byggas ej flera. Så samma regler kanske inte gäller för enskilt byggande som för om det är kommmun tomter som säljs i
krukan: Ta kontakt med en jurist, för det är verkligen en snårig lagstiftning, hittade det här nu: Förköpsrätten skall utövas senast på den inskrivningsdag som infaller närmast efter tre månader från det lagfart söktes på köparens förvärv eller, om det krävs förvärvstillstånd enligt jordförvärvslagen (1979:230), från det tillstånd söktes. Om säljaren eller köparen innan
saturnus: Har erhållit ny info today, inte från lagskrivaren men från en som utövar tolkningen. Skärmtak får man ha hur många man vill på bostadshuset, men max 15kvm. Vad gäller skärmtak på friggeboden, blev det Nej. Skämtsamt kunde man tänka sig att någon byggde 2 bodar bredvid varann om 7.5 kvm vardera, och så ett skärmtak mellan dem på 15kvm, men inte ens det klarar man utan lov. Någon
jimata: Har du kollat med kommunen om vad som gäller för din fastighet? Får du bygga ut garaget och i så fall med hur mycket? Börja med att kolla innan du lägger ned tid och arbete på ritningar.