Hej!

Håller på och bygger ett garage och skulle helst vilja bygga så det blir en övervåning med brutet tak.
Men tyvärr ger bara byggplanen lov till sk sadeltak.

Hörde att stadsbyggnadsavdelningen i min kommun är "bakbundna" och kan inte ge lov till annat än vad byggplanen anger. (Möjligen små avvikelser)

Byggplanen är från 1988.

Tänkte nu fråga om det går att ifrågasätta en byggplan samt vart man vänder sig?

Tacksam även för andras erfarenheter.

Stort tack på förhand.

Fredrik

Det är klart Du kan ifrågasätta byggplanen/detaljplanen, men det leder ingen vart, såvida det inte finns ett uppenbart fel i planen. Men vill du påverka och kanske få till stånd en ändring av planen i ditt område, kan du ringa/tala med ordföranden eller någon annan förtroendevald i byggnadsnämnden. Nu är det ingen liten ändring du efterlyser, ett garage med ovanvåning i detaljplanerat område hör till ovanligheten. Det finns sådana byggnader, men de har i regel blivit uppförda för ganska länge sedan, då detaljplaner inte var så reglerade som de är idag.

En detaljplan som vunnit laga kraft kan du inte klaga på. I bästa fall kan du söka bygglov för en övervåning på garaget som du får avslag på och sedan överklagar. Du lär dock aldrig få rätt. Att ändra en detaljplan är en lång och kostsam process. De flesta kommuner prioriterar nytillkommande bostäder och industrier. En detaljplan från 1988 är faktiskt ganska ny så intresset för att ändra är förmodligen obefintlig. Och godkänner politikerna en ändring så får du troligtvis bekosta den själv. Du får nöja dig med det du har fått eller flytta, tyvärr.

W
Om du har tura kan de göra ett enkelt planförfarande och uppdatera detaljplanen för just din fastighet. Detta är inte helt ovanligt där jag bor och används ofta för att tex få bygga på prickad mark för att få till en naturligare placering av en byggnad mm. Detta går hyffsat fort att få igenom genom att enbart närmst berörda. sakägare och länsstyrelsen behöver höras.
För att det ska gå att få igenom så måste det vara av begränsad betydelse, sakna intresse för almänheten och överänsstämma med översiktsplanen.
Om det gör allt detta kan jag inte svara på men hör med din byggnadsnämnd.

Att göra planer med enkelt planförfarande innebär nästan lika mycket jobb för planarkitekten som en med normalt planförfarande, det ska mycket till innan kommunen gör såna "frimärksplaner". I vissa kommuner har man visserligen ett system på att göra planer med enkelt planförfarande istället för att ge bygglov med avvikelse. Senast jag gorde en plan med enkelt planförfarande fick jag den upphävd av Länsstyrelsen för att de ansåg att vi borde gjort en plan för hela området.. så mycket för det kommunla planmonopolet! Anledningen till att man inte gärna gör nya planer för redan etablerade områden eller ändrar befintliga planer är att det är dyrt att göra detaljplan och i ett redan bebyggt område finns inte så stora möjligheter att ta ut nya planavgifter och bygglov som kan finansiera planarbetet. Dessutom är det alltid fok som sätter sig på tvären när man vill ändra bestämmelser för ett redan bebygt område. Orättvist och surt för den enskilde, men politikerna lägger hellre pengar där de tror att de kan få igen dem..
När jag jobbade som planarkitekt gav vi en massa lov med avvikelse bara grannarna inte satte sig emot, oftast var det länsstyrelsen som sa stopp, men om ingen klagade kunde de knappast göra något.
Tycker att du ska kolla med grannarna om de kan tänka sig att göra ett grannmedgivande om det bara gäller att göra brutet tak istället för sadeltak, måste ses som enmindre avvikelse.
Lycka till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.