Bygglov
hempularen: Det där bör ju bero lite på om de finns med i något bygglov. Om de var svartbyggen när de byggdes så får du nog räklna in dem i "friggebodskvoten" nu. Om detta är på icke detaljplanerat område så får man i många fall bygga sådana där små bodar etc utan bygglov, oavsett friggebodsreglerna. Men det bör du kontrollera med kommunen.
Sjöboviken: [citat] Hmmm...lite pinsamt, var visst inte bygglovskostnader som det handlade om! Det var vår samfällighet som totalt hade en kostnad på 40.000 där varje delägare betalar var sin del....sorry! Blir lite rörigt ibland, får hoppas att vi får en kostnad som ni flesta andra har fått, d.v.s runt 25.000.
konichiwa girl: *suck* Det har heller aldrig varit min avsikt att diskutera diskussionen och att jag ens skriver detta känns absurt. Men jag måste väl ändå få förklara vad och hur jag menar när någon börjar gorma och skrika (vilket versaler brukar betyda på "internetspråk") och ifrågasätter nyttan i att jag ens skriver någonting.
enasnilla: Det kan finnas äldre former av planer som gäller som detaljplaner idag byggnadsplan, avstyckningsplan och stadsplan eller som områdesbestämmelser, generalplan...(kanske finns nåt gammalt även för gårdar:)). I fastighetsregistret brukar stå vad det finns för aktuella planer för fastigheten. Där finns också uppgifter om annat som kan röra markens användning. ...på en gård utanför
AnneFi: det blir ju kanske lite svårt att inte göra tak på 2m2 eftersom stolparna står ute i var hörna, man hade fått regla upp hela ramen endå och såfall skita i att lägga sista biten kanske. nej våra grannar är jätte trevliga. jag tror vi kör på tak.
konichiwa girl: Jag håller med klaskarlsson där, även om diskussionen är gammal. ;) Där vi har hus är det enormt välbevarad tidig 1900-talsbebyggelse för småbrukare, något enstaka femtiotalshus och något enstaka 1800-talshus (vårt). Att börja smälla upp moderna villor där - antingen de ser ut som grosshandlarvillor från Stockholm samtida med övriga området, eller nyfunkis eller något annat
volvo: [citat] Um (krav) är det gränsvärde som skall gälla för just ditt hus. Gränsvärdet varierar beroende på vilken typ av uppvärmning man har. Um (medel) är medelvärdet för den bygglovspliktiga delen, dvs. tillbyggnaden.
Mikael_L: [citat] En viktig sak är om det är planlagt område eller inte ! Många kommuner tillämpar en ganska generös bygglovsbefriad rätt att uppföra mindre byggnader utom planlagt område, men den varierar från kommun till kommun. Förutom att vara utom plan så ska det inte vara en klunga med hus heller, typ mer än 10 hus.
pinebar: Jag har sett bilder på sommarstugor med en sov/bad-del och en samvarodel med många stora fönsterpartier och ett trädäck emellan. Sätter man vindsydd på trädäcket så har man ju i så fall ett jättestort extra vardagsrum på sommaren.
HusByggarTomten: Ja ja, självklart. Prata med grannen och be han skriva på din skiss först.
aedwall: [citat] Kommunen och stadsbyggnadskontoret har ingenting med styckningen att göra. Det har Lantmäteriet! Det är de som bestämmer om det är möjligt att stycka av tomten till två skilda fastigheter. Kommunen svarar bara på eventuella frågor om att uppföra en byggnad på utpekad plats! Jag tror det kan bli riktigt svårt att stycka av en 147m2 meter tomt till två fastigheter om det skall
Freco: Det finns som det har påpekats en paragraf som ang likabehandling. Men man måste ta hänsyn till omständigheter och tid. Lika omständigheter vid en viss given tid ska behandlas lika. Att någon fått bygglov på 70-talet får således liten om ens någon påverkan idag. Men om kommunen ständigt gör avsteg från detaljplanen kan ju detta användas som ett argument iaf, men det är nog svårt
Iloper: Ok, talade just med kommunen. De svarade likadant, men eftersom taket inte inkräktar på avståndet till grannarnas tomgtränser så trodde hon inte att grannarna behövde ge något tillåtelse. Var det helt fel eller?
volvo: Man kan bygga på ofri grund. Bygglovet kan vara permanent, en för din pappas skull så krävs det ju en lång bindningstid av arrendeavtalet. Annars finns ju risk att markägaren häver avtalet och behåller byggnaden.
stenene: Avser att bygga på Kronanbacken i Luleå. De planerade tomterna är små, de flesta ca 900m3. De anger i plan bestämmelserna att max 25% av tomten får bebyggas. Samtidigt antyder de muntligt att de kan ge dispens med att öka byggarean med ca 10%. Hur räknas integrerad altan? Var går gränsen mellan integrerad altan och taköverhäng. Har läst någonstans i forumet att taköverhäng kan
Stenback: UPDATE: Idag har jag fått följande svar från kommunen. "Byggnadsarean för ett enbostadshus får högst vara 30% av tomtens yta, dock högst 150 kvadratmeter. Däröver får garage och/eller carport till en största storlek av 45 kvadratmeter anordnas per frilligande enbostadshus." Så nu är det värsta hindret inte ett hinder längre. Bara för att man har liten tomt behöver det alltså
BM: Till slut fick jag så tag på en handläggare på byggnadskontoret och han bekräftade vad du Johan svarat och vad jag hoppades på, dvs att mina 15 kvm är kvar att nyttja. Tack för svaren.
FredrikR: Är den totala byggytan 18x14m verkligen? Med tanke på Lommenformen borde du 'tappa nåra m2' på fram och baksida, om inte era ändringar gör så att dessa är bebyggda. :)
hempularen: Formellt är det OK att göra vvs och plattsättning själv. Men många försäkringsbolag idag kräver ett kvalitetsintyg från en certifierad firma (för plattsättning, vet ej om VVS har liknande). Jag vet att IF har en tilläggsförsäkring som ersätter även om intyget saknas, men det skall vara fackmannamässigt ialla fall.
ostersundaren: Det varierar säkerligen mycket från kommun till kommun, i mitt fall (Östersunds kommun) tog det 7 månader att få ett beslut. På deras hemsida står att man får räkna med minst 3 månaders väntetid när det gäller förhandsbesked.
Johan Gunverth: Snarare 35.000:-. Tror faktiskt att vi betalade 39.000 sammanlagt och då var det bergvärmeansökan i det.
Rickard L: Hej, Tänkte bygga mig ett dubbelgarage med förråd som hade blivit runt 70m2, men fick reda på av kommunen att jag fick bygga max 40m2. Fick ett gammalt papper från 1961, där de bla står såhär: Mom 1. Å tomtplats, som omfattar med F eller Ö betecknat område, får endast en huvudbyggnad och ett uthus uppföras. Som uthus skall betraktas jämväl tak över biluppställningsplats. Mom 2.
volvo: Vad som kräver bygglov är, förutom byggnadsverk, respektive kommuns beslut om hur mycket de vill styra och ställa över hur det ser ut i kommunen. Vissa kommuner har starka stadsarkitekter som styr med järnhand, andra kommuner låter innevånarna bestämma mer själva. I vissa områden kan man ha större förståelse om att man tex i ett litet, gammalt fiskeläge inte får smälla upp höga
Pepparkaka: Normalt är det byggytan som avses, dvs inklusive väggar och grund.
spamb: hej bor i en område med radhus där detaljplanen för område precis har antagits, i detalj planen står det att man får bygga tak över uteplats på max 15 m2. Nu vill jag bygga en altan med tak som ska gå i tomt gräns med båda grannar (höger , vänster). och totala tak ytan ska vara 24 m2altså huset är bred 8 meter och ska bygga 3 meter ut. 3 av mina grannar har redan byggt på detta
maggan9: Men börjar grannen klaga på förhandsbeskedet kommer han även att klaga på bygglovet och fördröja ert bygge med i värsta fall flera år. I ert fall hade det varit kanske billigare att ha skickat in bygglovet från början om förhandsbeskedet tar så lång tid och grannen börjar klaga. I vårt fall godkände grannen avstyckning av tomten, hade åsikter om förhandsbeskedet men fick inte
billy_baver: Även om grinden inte är bygglovspliktig följer ansvar för fastighetsägaren att inte störa trafiken intill med t.ex. grenar från träd och buskar. Självklart gäller detsamma om du anlägger staket och grind. Om grinden är bygglovspliktig lär du (i bästa fall) få tipset att göra den inåtgående.
byggnadsinspektör: Det är ganska ovanligt att nämnden tillåter ett högt plank i tomtgräns mot grannens vilja. Trall får du bygga hur mycket på din tomt ända till tomtgräns utan bygglov. Som fresve säger blir det annorlunda när det börjar komma på plank osv. Ett plank som är mer än 50% genomsläppliga (glesa) räknas inte heller som plank och andra regler kan gälla.
hempularen: Jag frågade om Ekerö efterssom Ekerö är ökänt när det gäller bygglovshanteringen.