H
hempularen: Jag misstänker att aedewall har rätt, om byggnaden sitter fast i ett garage eller en carport spelar nog ingen roll. Det är att den är ihopbyggd som räknas (tror jag).
11 svar · 13,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: Om man har mycket lövträd och aldrig krattar bort löven... , borde väl ge en cm på 3-4 år ... :D
8 svar · 18,5k läst
P
projektledaren: Det finns rättsfall där högre instans upphävt bygglov som helt och hållet följer detaljplan, även om det är väldigt ovanligt. Det krävs i så fall att byggnationen innebär "betydande olägenhet" för grannen och att det finns alternativ placering / utformning på ert hus.
3 svar · 4,4k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Vi satt i den sitsen. Grannen var bortrest och hämtade inte ut kommunens beslut. När grannen väl hade tagit emot beslutet så överklagades det till Länsstyrelsen, långt efter utskicket från kommunen. Länsstyrelsen var dock ganska snabba med besked och beslutet om bygglov godkändes av Länsstyrelsen. Men visst var det en jobbig tid då vi stod och hoppade för att kunna börja bygga ! Det
4 svar · 6,1k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Skulle säga som tidigare svar, att högst sannolikt behövs bygglov.
4 svar · 8,3k läst
A
anelie: Överhänget får vara 1.5 m om avståndet till markens medelnivå är mellan 3-5 meter. Jag har funderat en del på att utnyttja detta med 1.5 m takfot men mistänker att huset då anses för högt. /Annelie
11 svar · 14,4k läst
·
C
CN: TACK för tipset!
8 svar · 13,8k läst
C
G
grävaren: Tänk dig för innan du säljer men här följer lite uppgifter som du kan ha nytta av.Det första för vår del var att lämna in ansökan om avstyckning och en beställning av nybyggnadskarta. Avstyckningen gick fort, c:a 1 vecka, den kostade 14000 kr och nybyggnadskartan behövdes inte för vår tomt blev klassad som en utomplans lucktomt. Nästa steg blev "informell förfrågan". Då gick vi
5 svar · 21,9k läst
B
billy_baver: Nedan finns en länk till ett par rättsfall (längst ner på sidan), som tydligt visar hur tvetydigt lagen uttolkas beträffande fönster, spröjs och sånt - http://www.boverket.se/upload/Bygga%20och%20f%C3%B6rvalta/R%C3%A4ttsfall%20och%20yttranden%20om%20bygglov/%C3%96vriga%20r%C3%A4ttsfall/rattsfallsgenomgang.pdf
7 svar · 12,3k läst
B
billy_baver: Givet att du inte först river ursprunglig 1-plansbyggnad räknas projektet som tillbyggnad.
2 svar · 4,9k läst
D
drarmi: Vad menar du med hylla? Jag har själv lite tankar på att bygga någon form av vedförvaring längs med vår carport. Min tanke var då att bygga till ett litet snett tak ut från väggen. På detta lägger jag sedan samma takpannor som carporten och eventuellt monterar en ränna längst ut. Sedan förvarar jag veden på pallar så luft kommer in underifrån också.
2 svar · 4,6k läst
A
AndersS: Kolla på din kommuns hemsida vad som gäller utanför "planerat" område. Det finns vissa grundläggande faktorer som påverkar, som närhet till sjö/vatten, grannar, byggnadens storlek i förhållande till tillbyggnad. Vi ska bygga till en sommarstuga och i dialog med "byggnadskontoret" i aktuell kommun så kom vi överens om att göra en bygganmälan trots att vi tolkade det som tveksamt, men
3 svar · 4,2k läst
Anders L
Anders L: Observera att ändrade regler i 8 kap. 4 § med ny 4a och 4b §§ PBL om lovfrihet för en- och tvåbostadshus gör att lovfriheten både preciseras och stramas åt från och med detta året 2008. Det är tillåtet att utan bygglov uppföra fristående komplementbyggnader (friggebod, lekstuga, uthus, m.m.), om deras sammanlagda byggnadsarea inte överstiger 15 kvm. Tidigare begränsning till
11 svar · 34,2k läst
R
reca: Hej, Tack för att du svarede så fort! Ja, men det låter förnuftigt! Den här reglen med 1/2 m takursprung, känner vi till från vår handläggere på kommunen (men jag vet inte hur breda takurspungen er på huvudhuset - jag ska kolla upp det ). Er dem 1/2 m så blir byggytan nog inte större än dem gamla 63 m², er dem bredare så er väl byggyta = takyta, som du sag. Pa vårt
2 svar · 5,3k läst
saturnus
saturnus: Som jag förstått det, är det kommunen som anger höjden, efter en fixpunkt /medelhöjd från gata/väg utmed fastigheten. Anledningen tycks vara eventuellt skadestånd/ersättning om vattenmassor från kommunens väg/gata tränger in på fastigheten. Kanske gäller detta endast detaljplanerat område. 200mm över denna fixpunkt är önskvärd, men gärna högre. Men önskas högre grund, får
3 svar · 5,4k läst
W
Wester: [citat] Du har angett för lite fakta för att få ett svar (förutom att kontakta komunen och se vaf som gäller). Detaljplan eller inte? Grannar som kommer överklaga? Ska du bygga större än "normalt"? Ska du bygga nära tomtgräns eller annan "konstig" placering? Ska det ha avlopp, vatten mm så det kan inredas som bostad? Mitt i staden eller ute i bushen? mm mm Kan bara säga att mitt
2 svar · 4,9k läst
Swetrot
Swetrot: Jag förstår att regeln finns, det skulle kunna bli en massa bekymmer annars, bland annat med lån och pantbrev. Däremot så är Lantmäteriet, liksom många andra monopolister, hutlöst dyra på sina tjänster. Även om det skall ritas om lite kartor etc så borde denna rena skrivbordstjänst kosta 1.495kr eller något sådant.
2 svar · 6,9k läst
·
H
hempularen: Ett normalt takutsprång räknas inte. Normalt anses tydligen vara ca 50cm.
7 svar · 20,2k läst
W
wimla: Hur högt nät får man lov att ha utan bygglov?? *fundersam*
2 svar · 7,9k läst
N
Noglas: Tack för förtydligande! Inte för att jag har någon avsikt att bygga ett hemligt sovrum i garaget, men om det nu är detta som gör kommunen misstänksam och avog kanske man ska försöka tänka om. En balkong kan man ju knappast inreda till sovrum, så det kanske skulle vara ett alternativ. Jag antar dock att en balkong också räknas som huvudbyggnad även om den inte är av den s a s
6 svar · 9,8k läst
G
grodis: [citat] Är man inte nöjd med en myndighetsperson kan du antingen göra en JO anmälan eller överklaga ett ev. beslut. Och skillnaden mot det privata näringslivet är att myndighetspersoner följer JO beslut(om det är ett ärendespecifkfråga) och beslut från överklagande instanser. (i privata sektorn struntar många att tex följa ARN's beslut.)
23 svar · 6,4k läst
A
anelie: Du kan verkligen din sak :) Pratade med bygglovschefen i dag och hon sa ungeför det samma d.vs. att bruttoarean inkluderar garaget om det vidbyggs med huset och att jag då (om jag beviljades detta) skulle ha rätt att bygga en sepparat komplementbyggnad på ytterligare 40 m2 och landa på totalt 240 m2. Hon sa att jag kunde bygga rektangulärt längs med vägen och ha garaget bredvid med 20 m
6 svar · 4,9k läst
·
B
bellis95: Vi hade upptäkte att en granne inte blivit hörd. Då hade vi fått förhandsbesked,bygglov och även avstyckning beviljad ,och pyntat ut 75 000 .... Hela tillvaron vändes uppoch ned.. Jag kontaktade markägaren och lämnade handlingarna till dem, och fick vänta 3 veckor på besked. Till slut fick jag en underskrift, efter många sömlösa nätter... Det är inte lätt att vara
10 svar · 11,5k läst
Swetrot
Swetrot: Han som arrenderar.
1 svar · 5,3k läst
Snailman
Snailman: de har säkert inte kunnat dela upp dem i sjävbyggare och andra, utan det är säkert alla försäkringar i klump. Jag tror jag har läst färskare siffror någonstans men kan inte hitta dem. Nåja, här stod igen om gränsen på 400 tusen igen, så jag kommer nog att satsa på den, jag tänker ju göra allt utom elen själv, så det blir ju inte många kronor då.... Kommunen har en färdig
34 svar · 11,2k läst
F
Familjen_Bygg: Det är endast den saken angår och som berörs av beslutet som MÅSTE höras. Utöver detta får BN lämna andra möjlighet att yttra sig. En nackdel med detta är dock om de som inte MÅSTE höras får besvärshänvisning blir de taleberättigade (alltså får möjlighet att överklaga) vilket de annars inte skulle haft. Att bygga garage i fastighetsgränsen som hempularens svar får förstås
3 svar · 5,0k läst
F
Familjen_Bygg: Är begreppen gräns, avstånd och tomtgräns detsamma som avstånd till grannfastighet? Om det inte är så blir svaret ett annat än det som hempularen har gett. Annars är dennes svar hyfsat bra.
2 svar · 7,8k läst
L
lisette: ja google är väldigt bra! blir väl tilla tt ringa dem på måndag, om jag kommer ihåg det.
7 svar · 6,5k läst
A
anaitis: [citat] Så har jag också uppfattat det hela. Kommer bara inte på rak arm ihåg om de 60 cm som avses är lutande eller horisontella. Det rätta går säkert att finna på webben.
13 svar · 9,5k läst
H
hempularen: Om det är detaljplanerat område (vilket det troligen är om det ligger centralt) så behöver du bygglov. Utanför detaljplanerat område TROR jag att man kan skippa bygglovet för en sådan sak.
2 svar · 7,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.