Hej!

Jag ska bygga ett altantak (ca 12 kvm). Platsen där jag ska bygga gränsar till grannen (mindre än 4,5 m) men han har över huvud taget ingen insyn på denna del av tomten och kommer därför inte se mitt nya altantak.

Fråga - Måste jag fråga grannen om lov för att bygga taket fastän att han inte kommer se det?

Tack.

ganska säker på att du måste ha grannens tillåtelse även om han inte ser det.

Om det är mindre än 4,5 meter till granne så måste du ha godkännande från grannen - om du vill slippa bygglov. Idag får du bygga skärmtak utan bygglov på 15kvm, om det är längre än 4,5 meter till grannens tomt.

Hur högt får skärmtaket vara? >Lastkaj

Var går gränsen mellan bygglovsfritt och bygglovskrävande utbyggnad, nu pratar jag om hela utförandet, väggar och tak mm?

Bambi skrev:
Hur högt får skärmtaket vara? >Lastkaj

Var går gränsen mellan bygglovsfritt och bygglovskrävande utbyggnad, nu pratar jag om hela utförandet, väggar och tak mm?
Bara skärmtak = inget bygglov
Skärmtak + väggar = bygglov

Ett skärmtak utan bygglov får högst vara 15 kvm och max 3 meter högt (är en aning osäker på den siffran). Innan årsskiftet var det endast 12kvm - så det har utökats en aning.

Om det är mer än 15kvm så behövs bygglov.

Ett uterum kräver bygglov eftersom det sitter ihop med huvudbyggnaden - annars hade det kunna gått som friggebod. Lusthus under 15kvm - inget bygglov, om du inte har något annat uthus på tomten förstås.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.