K
krukan: En detaljplan kan inte gå ut, den kan upphävas genom en ny plan eller en upphävningsprocess som är likadan ifråga om samråd och utställning som för en ny plan. Genomförandetiden på en detaljplan innebär att OM planen ändras innan genomförandetiden har gått ut kan de som inte utnyttjat sina rättigheter ha rätt till ekonomisk ersättning. Exempelvis om en användning ändras genom
4 svar · 4,9k läst
B
billy_baver: En sak till! Apropå trappan det gäller har jag ett tekniskt råd: En så här lång trappa blir väldigt jobbig att röra sig i. Avbryt hellre med en liten plattform efter ungefär vart femte trappsteg! Detta minskar också risken att ramla.
9 svar · 18,8k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi fick också (muntligt) lov att schakta innan byggsamrådet ägt rum.
6 svar · 5,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: Var det halvårsväntan, år 2004 också, då? Såvitt jag förstår (sneglar på inläggens datum) var det den sommaren GF fick sitt bygglov.
8 svar · 5,0k läst
saturnus
saturnus: I dessa lägen gäller det att ha anlitat en KA man kan tala med, och som inte är så där tjinkig, för småsaker. Men har man ritat fönster 1300mm höga och vill ändra till 2100, så är det något man bör tillägga i ritningarna/ändring. Man får också se till att man inte kommer för nära tomtgräns, om man vill lägga till ytterligare cm till den godkända ritningen. Åter visar
3 svar · 10,5k läst
F
fialottabus: Jag vill bara lägga till att ett positivt förhandsbesked är giltigt i två år.
7 svar · 4,0k läst
H
hempularen: Du måste sätta ut det på tomtkartan, där skall du måttsätta avståndet mot huset eller mot tomtgränsen. Sedan är det normalt så att när du väl bygger så skall byggnaden sättas ut av en proffesionell utsättare ( i många kommuner kommunens personal som mäter) som mäter in exkat var byggnaden skall stå, i många fall skall det sedan mätas in minst en gång till under resp. efter
1 svar · 5,5k läst
K
krukan: Hej, du måste söka bygglov och om det inte strider mot detaljplanen så hörs inte grannar. Det är i princip bara "friggebodar" som är bygglovsfria och jag antar att garaget blir större än 15 kvm? En detaljplan kan ses som en egen liten "lag" för ett begränsat fysiskt område och det är den som gäller, oberoende av översiktplaner, riktlinjer, skönhetsprogram eller annat ej bindande.
10 svar · 9,1k läst
jarlh
jarlh: Tja, skulle inte förvåna mig ifall bygglov behövs för enorm vedtrave som ska stå där "för alltid". En del kommuner kräver bygglov för husvagnsuppställning (på långtid) vid tomtgräns.
4 svar · 12,1k läst
F
fialottabus: I slutändan är det ju politkerna i byggnadsnämnden som beslutar med stöd av tjänstemännen. Men bygglovshandläggarnas och politikernas mål tillika skyldighet är ju att följa lagen som den, i faktiska fall, tolkats av länsstyrelsen och som högsta instans regeringsrätten.
22 svar · 8,1k läst
Anders L
Anders L: Den nya rättsprövningen, som jag talade om ovan, har ett flertal pikanta inslag och bland dem ingår hur länsstyrelsen i de inledande rundorna upphävde – utan tillstånd att överklaga länsstyrelsens beslut – kommunförvaltningens avvisningsbeslut avseende för sent inkommet överklagande 10 månader efter meddelat bygglov och gav klagande rätt. Länsstyrelsen har varit
20 svar · 12,6k läst
Anders L
Anders L: Jag tror att den här diskussionen har varit värdefull med att belysa bedömningar om skärmtak och andra utkragningar. Det finns säkert mer att tillägga. Tack för din medverkan! Tänk när den dagen kommer, och vi medverkar till att den skall komma, när vi i mycket större utsträckning kan tala om "självklarheter" kring byggnation och bygglovprocesser. Det är något att se fram emot.
22 svar · 17,8k läst
·
V
Villa_Granberg: I vår kommun kommer de inte själva ut och "kollar" när allt är klart. De litar på KA's ord att allt har gått rätt till. Men om ni inte överskrider det som planen tillåter (det kan ju finnas bestämmelser fast det inte är detaljplanerat väl? Tror vi har så..) så skulle jag nog ändå söka för de extra m2 också. Så har ni inget att oroa er för ;)
9 svar · 8,3k läst
A
andersmc: Hur svårt? Att sätta upp profiler och få profiltrådarna i rätt mått reder man väl. Men att få huset inmätt på exakt rätt ställe på tomten, eller få det i rätt höjd, kan vara näst intill omöjligt om du inte har tillgång till riktiga instrument. Jag byggde "på landet", men det var ingen pardon från kommunens sida. Deras mätare skulle sätta ut huset.
9 svar · 12,2k läst
V
Villa_Granberg: Som tur är har vi "bra grannar" och vi har hört med dem innan vi lämnade in ansökan om 90 m2. De har godkänt att vi bygger mer än vad planen tillåter och skrivit på papper om detta :) Vi är verkligen glada för våra 90 m2, 3 m2 av dessa är "tak" över vår ingång, som en liten veranda. Kanske är det därför som de förhoppningsvis kommer att godkänna det. Fast och andra sidan hade
2 svar · 4,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Jo man kan göra skillnad. Jag håller på att bygag ett fritidshus, och har massa dispanser på bla byggfelsförsäkring (gamla reglerna), ventilation, energi, handikappanpassning mm eftersom det inte är avsett för permanentboende. /K
7 svar · 7,6k läst
N
nissehult99: Jo, kommunen har mottagit min överklagan. Bygglovshandläggaren som gjort fel svarar inte på telefon eller mail. Varken från oss eller våra grannar. Våra grannar har fått yttra sig i frågan och vi har fått en kopia av deras yttrande. I övrigt så händer Ingenting alls, utom att länsstyrelsen ska besöka oss på plats. När det kommer att ske har vi inte fått någon info om, kan dröja
12 svar · 9,5k läst
A
avendere: [citat] Precis, det var det jag var ute efter, min attityd ska ju inte inverka på "lagen".. Som kuriosa kan nämnas att min handläggare var supertrevlig så intet ont om byggkontoret (än..) =) //Marcus
10 svar · 4,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Om din tomt ligger inom detaljplanerat område så kan du lätt rekvirera detaljplanen från kommunen och läsa vad som gäller. Om tomten ligger utom detaljplanerat område så bör man titta på de andra husen i grannskapet. Ligger dessa närmre vägen så borde även ditt hus ligga på samma sätt. I annat fall skapar det asymmetri i landskapsbilden.
3 svar · 18,9k läst
G
grodis: [citat] Det mest korkade jag har läst på länge. Tänk lite längre än näsan räcker, du kanske bygger dig själv ett nytt hus, dagen efter inflyttning råkar du ut för en tex trafikolycka, så att hamnar i rullstol en period(eller för alltid), skall du då bo på hotell eller vad hade du tänkt dig? Nej, då får du reda på att man från kommuen kan söka bostads anpassningsbidrag, och
23 svar · 18,3k läst
A
avendere: Jahopp, nu har jag varit inne på byggnadskontoret och fick klarhet i en del... Bygglovet kostar INTE 3300:- utan det priset bygger på bygglov + bygganmälan + nya planritningar eller vad de nu kallade dem... bygglovet i sig kostade 1254:- och var det enda som behövdes för detta ingrepp, lät ju bättre =) Tjejen jag ´hade "möte" med kunde inte se några som hellst problem med detta fönster
19 svar · 30,8k läst
H
hempularen: Jag är osäker, men jag tror att kommunen kan bli skadeståndskyldig om ett bygglov rivs upp pga att kommunen har gjort ett handläggningsfel. Av den anledningen så har jag uppfattat det som att kommunen gärna satsar rätt myclet på att rätta till ett sådant fel.
12 svar · 9,7k läst
volvo
volvo: [citat] Gränsen går någonstans där tillbyggnadens energförbrukning försumbart påverkar totala energiförbrukningen. 30% av boytan (som i ditt fall) kan knappast anses som försumbar.
1 svar · 4,4k läst
S
strevert: Tack för all hjälp! Marken är ifrån början en egen fastighet som ägaren köpte på 50-talet, nu vet jag inte om den är tillagd hans gård eller om den fortfarande står som enskild. Vi har luskat lite och det finns redan en utlagd väg till marken, den är iofs en gammal väg som behöver både dikas och läggas nytt på men den tillhör ju fastigheten.. Så den frågan har ju löst sig,
7 svar · 7,8k läst
Anders L
Anders L: Om ditt första exempel är riktigt så representerar det en byggrätt med 25% av tomtarean. Normalfallet är 20% men kan variera. Reduceras tomtarean med avstyckning är fortfarande den lagakraftvunna detaljplanen gällande och används, och den som reglerar byggrätt med såväl byggarea (yta) som bruttoarea (volym). Jag besvarade inte din fråga om grannar skall höras inför din
13 svar · 28,4k läst
F
fialottabus: Jag har hört talas om flera liknande fall. Ny regler, ändrade detaljplaner. Det är alls inte självklart att få bygglov för ett likadant hus. Folk som byggt helt nya hus och som sedan får riva ... Att "renovera" några meter vägg i taget är däremot ok.
8 svar · 10,4k läst
C
CalleMange: Tack för era utförliga svar! Vår utfart är i dag mitt på en raksträcka med god sikt så det blir inga problem. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska ringa vägverket eller inte. Hade det inte varit för att vår nya infart hamnar mitt på en asfalterad ficka/breddning av vägen(ej skyltad med P eller dyl.) hade vi bara ändrat utan att prata med någon, men nu är jag osäker. Det
3 svar · 8,1k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Det är samma process. Men är det en gäststuga eller ett uthus tex så är det ju mindre krav på tex hkp toa, isolering, ventilation etc etc Om det inte är i icke-detalplanerat område förstås - då krävs ofta inget bygglov alls - men det får du kolla upp med kommunen /K
1 svar · 3,8k läst
Carnivore
Carnivore: I din ansökan till styrelsen så bör du skicka med en beskrivning på vad du tänkt göra, hur du tänkt göra det och gärna ritning före och efter. Har svårt att se att det skulle krävas något bygglov från byggnadsnämnden då det är inne i ett hus, det krävs i regel bara i ett k-märkt hus, och inte ens i alla sådana. Kan nämna att jag har själv ändrat planlösningen och byggt
7 svar · 9,8k läst
B
Bambi: hej! Finns det någon max höjd angiven på skärmtak för uterum?
9 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.