Vi är klara med vårt bygge. Men innan stadsbygdnadskontoret vill godkänna bygget så vill dom ha två document.
ett Brandsäkerhetsdokument och ett Barnsäkerhetsdokument.

Är det någon som har något exempel på hur sådanna ser ut eller vet vad dom ska innehålla?

Tack

Ingen som har varit tvungen att skriva sådana dokument?

Brandsäkerhetsdokumentet skall innehålla vilka krav som måste uppfyllas av ert hus (även på sikt).
Tex att man anger vilka väggar som är brandklassade, vilka fönster/dörrar som är utrymningsvägar, ev. insatstid för brandkåren (krävs vid vissa brandklassningar) m.m.

Barnsäkerhetsdokumentet är att man listat vilka åtgärder man vidtagit för att uppnå myndigheternas krav på barnsäkerhet såsom mått på räcken, låsbart medicinskåp, barnspärrar på fönster i ovanvåning m.m.

Detta är rent trams! Det måste vara en handläggare som missuppfattat att du byggt ett bostadshus och inte ett hyreshus eller kontorsbyggnad! Jag aldrig hört talas om att det skall ha blivit krav på detta för vanliga bostadshus. Jag har lämnat i många redogörelser för hyreshus/kontursbyggnader med SBA, Men det skall inte bedrivas skriftlig och dokumenterad SBA i ett vanligt simpelt bostadshus kan inte stämma.

Det är en bostadsrätt som har gjorts om från kontorslokal till lägenhet. Då kanske det behövs?

aedwall skrev:
Detta är rent trams! Det måste vara en handläggare som missuppfattat att du byggt ett bostadshus och inte ett hyreshus eller kontorsbyggnad! Jag aldrig hört talas om att det skall ha blivit krav på detta för vanliga bostadshus. Jag har lämnat i många redogörelser för hyreshus/kontursbyggnader med SBA, Men det skall inte bedrivas skriftlig och dokumenterad SBA i ett vanligt simpelt bostadshus kan inte stämma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.