7 340 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Bygglov som löneförhandling?
Hallå igen, Janne! Visst är det okej, det är ju din tråd. Men, ser man på! Klas är väl fortfarande ute och rumlar och har inte haft tillfälle att svara på ditt inlägg. Jag ska läsa igenom det en gång till, men om en liten stund står det gäster i farstun och vi ska ha en angenäm kvällssamvaro. Det dröjer med svar från mig...
Ciao,
Anders
Ciao,
Anders
Janne: Det du kan få till stånd är att man gör en översyn av detaljplanen. Uppenbarligen är den ganska gammal, och det är ett lapptäcke av olika tolkningar som existerar där. Den borde ses över och göras om till en detaljplan som stämmer bättre överens med de faktiska förutsättningarna som råder idag. Men sådant kan ta lång tid.
Eftersom bygglovshandlingar är offentliga så borde du kunna plocka fram besluten för bygglov för tomterna runt omkring dig för att där se på vilka grunder man beviljat avvikelser som kraftigt avviker från detaljplanen. Kanske hittar du där en röd tråd som du kan använda för att politikerna inte skall kunna säga blankt nej till dig om du har en väl underbyggd ansökan.
Det stora nålsögat att ta sig förbi är tjänstemännen som sitter ivägen mellan dig och politikerna. Om du anser att du har en väl underbyggd ansökan kan du alltid överklaga ett avslag, och då brukar politikerna ta tag i ärendet innan det går till länsrätten.
Eftersom bygglovshandlingar är offentliga så borde du kunna plocka fram besluten för bygglov för tomterna runt omkring dig för att där se på vilka grunder man beviljat avvikelser som kraftigt avviker från detaljplanen. Kanske hittar du där en röd tråd som du kan använda för att politikerna inte skall kunna säga blankt nej till dig om du har en väl underbyggd ansökan.
Det stora nålsögat att ta sig förbi är tjänstemännen som sitter ivägen mellan dig och politikerna. Om du anser att du har en väl underbyggd ansökan kan du alltid överklaga ett avslag, och då brukar politikerna ta tag i ärendet innan det går till länsrätten.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Hej på er.Anders L skrev:Hallå igen, Janne! Visst är det okej, det är ju din tråd. Men, ser man på! Klas är väl fortfarande ute och rumlar och har inte haft tillfälle att svara på ditt inlägg. Jag ska läsa igenom det en gång till, men om en liten stund står det gäster i farstun och vi ska ha en angenäm kvällssamvaro. Det dröjer med svar från mig...
Ciao,
Anders
Nja rumlande blev det inte så mycket - men andra halvan av taket blev iaf lagt på landet (shingel som inte hanns fås på innan vintern).
Om grannar har fått igenom avivikelser så kan det vara bra för dig - inte minst eftersom man torde kunna påpeka detta i byggnadsnämden,m och eftersom ditt hus då kommer "smälta in" s.a.s så borde det vara lite lättare - du är inte först mao
Däremot skall man nog akta sig för jantepåpekanden - typ "dom fick ju, varför får inte jaag" - det brukar sällan vara populärt - bland folk/tjänstemän i allmänhet alltså
Du verkar ju redan ha påbörjat en diskussion med stadsbyggnadskontoret - min erfarenhet (iof ganska ringa eftersom jag bara har byggt nytt en gång) är att får man rätt handläggare så går det att ha en konstruktiv dialog med dom. Så om dom redan har hintat om ev. planändring så kanske du kan fortsätta på spåret och fråga lite vad det kan kosta, och framförallt hur lång tid det kan ta.
Ett alternativ är väl att försöka ansöka med en avvikelse och dra upp det inför byggnadsnämnden som sagt, med bla motiveringen att dina fastighetsplan är "omodern", och dina avvikelser kommer smälta in med de mer "moderna" husen ? Det innebär ju lite risk, framförallt kan det ju ta tid - men kan vara en väg framåt - det är ju ngt som du kan kolla med din handläggare också, dom brukar kunna "hinta" om dom kommer stöjda ett sådant förslag elelr ej - och eftersom det är dom som får ta upp det i nämnden (har iof för mig att man själv kan närvara ibalnd också ?! Ander L vet kanske?) så är det ju bra om dom är
"på din sida"
/K
Tjena Klas! Om enskild skulle beredas närvaro är alla former av uttalanden att betrakta som partsinlaga dvs uttalande rörande något som den som uttalar sig själv är inblandad i. Närvarorätten i nämnder gäller inte ärenden som rör myndighetsutövning mot någon enskild.klaskarlsson skrev:
Kommunfullmäktige kan undantagsvis besluta att förklara särskilda nämndsammanträden som öppna men allmänheten har inte yttranderätt i sådana sammanträden.
Anders
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Ok, då var det ngt annat jag tänkte påAnders L skrev:Tjena Klas! Om enskild skulle beredas närvaro är alla former av uttalanden att betrakta som partsinlaga dvs uttalande rörande något som den som uttalar sig själv är inblandad i. Närvarorätten i nämnder gäller inte ärenden som rör myndighetsutövning mot någon enskild.
Kommunfullmäktige kan undantagsvis besluta att förklara särskilda nämndsammanträden som öppna men allmänheten har inte yttranderätt i sådana sammanträden.
Anders
Men personligt möte med sin handläggare bör man ju kunna boka in - för att framföra/förklara ärendet bättre ?
Om nu handläggaren anser sig ha tid inom rimlig tid dvs ...
/K
Klicka här för att svara