<Aniska> Nej det fick vi inte. Fick inga bygglovshandlingar alls. Inte ens på själva huset. Vi fick orginalritningarna när vi hade tagit över huset av förra ägaren. Kanske får vända mig till kommunen och be om vilka bygglov som finns uppförda för huset.

Någon som vet om det brukar kosta något för att få ut kopior av beviljade bygglov på en fastighet?

// Snozzi

Vid ett fastighetsköp så brukar mäklaren ge en frågelista till säljaren, där får säljaren svara på frågor i stil med om det finns fuktproblem etc. EN av de frågorna har ialla fall i de köp jag varit med om handlat om huruvida det finns bygglov för byggnaderna. Syftet med en sådan frågelista är att säljaren tvingas då "deklarera" ett antal uppgifter som han inte annars behöver ta upp frivillgt.

Som jag förstått det så är frågelistan något som mäklarna kör med efter rekomendation från sin branschorganisation, alltså inget som är lagstadgat (möjligen skäl för anmärkning från dreras tillsynsmyndighet om den inte upprättats, vet ej).

Kommunen tar inget betalt för bygglovshandlingar (annat än kopiekostnad, någon tia per ritning), det är offentliga handlingar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.