M
mgorgis: En annan liten grej jag ska göra är att byta ut en fjädrande strömbrytare till en vanlig. Har en fjädrande dimmer med trappfunktion där "trappknappen" är också fjädrande och därmed dimrar går att dimra från båda änderna. Nu vill jag bara dimra med "huvudknappen och inte "trappknappen" i andra änden av hallen, så den senare slår bara på/av. Är det bara att ta bort fjädern eller
25 svar · 4,8k läst
·
J
jonaserik: Det med att belysa fasaden är mitt tycke lite av tivoli, någon belysning är inte fel ,. men som en del ska ha många armaturer runt om, som lyser upp är en trend som kanske kommer att utgå i framtiden.- Varför lysa för något som inte behövs är frågan, klart är en del i dagens läge är oroliga för objudna gäster och vill ha ljus, men stoppar ljuset dom.
15 svar · 5,6k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: De har troligen gjort rätt i att inte sätta ett lamputtag i "taket" på balkongen då jag inte känner till några lamputtag som är avsedda för utomhusbruk. Det kan möjligen fungera på en inglasad och torr balkong. Fast ansluten belysning är dock ok. Så armaturer av passande typ bör väljas. De måste inte vara skyddsjordade, de kan också vara dubbelisolerade. Jag har för övrigt
10 svar · 3,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Då kanske du kan ge TS en mätprocedur som dels är personsäker, ger rätt resultat och som tar 15 sekunder. Jag är också intresserad.
8 svar · 18,6k läst
E
etompau: [citat] Samma hål. Att där är två "L" beror på att dimmern kan trappkopplas.
8 svar · 3,8k läst
·
F
Fredrikfr: Hej. Jag har idag en innertrappa, med öppna steg. Denna ska renoveras, få ny steg samt bli stängd. Jag är sugen på att sätta in lite snygg belysning vid stegen (har philips hue i huset, så det får gärna vara smart). Har ni några tips och idéer? Kanske några bilder hur ni gjort? Allt mottages tacksamt. Mvh Fredrik
0 svar · 878 läst
E
etompau: Köp passande kontakt, sannolikt DCL-typ och därtill kabel som når ut till platsen för armaturen. Koppla ihop grejorna.
1 svar · 6,7k läst
·
Jocko92
Jocko92: [citat] Köpte dessa och ska testa ikväll
9 svar · 8,7k läst
·
A
Allmänobildad: [citat] Så är det absolut. Det kan dra iväg något ofantligt med belysning. För mig som oftast lämnar fasta priser på jobb eller delar av jobb så spelar ju faktiskt montagetiden in en hel del också. Dessutom har jag, enligt mig, lyckats få väldigt bra priser på just hide-a-lite eftersom jag handlat så mycket av det fabrikatet. Det tjänar både jag, kunden, och tillverkaren på.
14 svar · 5,8k läst
·
T
Traven: Hej I vår samfällighet så har vi ca 10 st belysningsstolpar som är ca 40 år ( se bild) . Det är riktig "gatubelysning" med kvicksilverlampor och drivdon som tänder upp dem sakta. Vi tänkte få ner förbrukningen på dessa lampor och samtidigt byta ut samtliga glober på alla stolpar då de blivit väldigt slitna. Vad finns det för substitut till kvicksilverlampor som passar i befintlig
0 svar · 3,8k läst
·
F
Fogde: [citat] [bild]
2 svar · 2,1k läst
·
F
2 svar · 2,1k läst
·
richardtenggren
richardtenggren: Med hjälp av takhöjd och spridningsvinkel kan du räkna ut diametern på ljuskonan när den träffar golvet. Vi valde c-c-avståndet i rummets längd efter detta så att ljuskonorna ”touchade” varandra på golvet. Dock så körde vi ett annat avstånd på rummets bredd, då vi tyckte 3 rader blev onödigt många spottar i sovrummet där sängen står centrerad. I vardagsrummet som har samma
1 svar · 2,3k läst
J
Johan456: Svar 1: Det stämmer, man kan inte ha hur många som helst. Startströmmen är det som begränsar mest, ledningen från gruppcentralen får heller inte bli för lång. Jag hade nog delat upp dessa i tre grupper, just LED-lampor är konsumentprylar och donen är inte de bästa i dessa. Verkningsgraden ligger ofta på 0,5. Svar 2: vad du ska ha för effekt och lumental beror såklart på hur stort
1 svar · 1,2k läst
L
Lyster: Stort tack! Blir till att byta då ja.
2 svar · 819 läst
·
S
Stevebede: [citat] Klockrent svar och snabbt med, tusen tack! Nya plafonden är nu inkopplad och allt är frid och fröjd. :)
2 svar · 2,2k läst
·
Emil Boman
Emil Boman: [citat] Tack för svaret, blivit lite klokare på det här iallafall!
4 svar · 1,3k läst
A
Allmänobildad: Ett DCL-uttag ska vara jordat. Än så länge finns det ojordade lamputtag av den gamla standarden att köpa.
1 svar · 969 läst
I
Ibex53: [citat] Tack! Då vågar jag prova!!
4 svar · 892 läst
·
T
TimmyL: Okej tack för svaren, ska kolla lightson nu!
4 svar · 1,3k läst
J
Johan456: Jag vet, men tillverkaren av armaturer anger startströmmen vid mkt kortare tider än så. Återigen bemöter du med saker som är irrelevanta. Lägg ner, diskussionen är meningslös.
34 svar · 11,8k läst
·
H
hempularen: Brytaren som sådan behöver inte ha dragavlastning. Det måste finnas en dragavlastning av lampsladdar någonstans i armaturen. Problemet med brytaren du länkar till, är att avståndet från hålet där tråden ansluts och till metall är för kort om den är monterad mot metall. Jag är lite osäker på var gränsen ligger. Men för vissa typer av produkter gäller 8mm krypavstånd.
4 svar · 1,9k läst
A
Allmänobildad: Ja, de nya master/slav-aktorerna blir ju faktiskt billigare vid ett komplett utbyte eller nyinstallation. Jag har inte hunnit testa de "i fält" än, men det som tilltalar mig speciellt är den partiella driftsättningen vid utbyte av slavaktorerna, eftersom man förhoppningvis kan slippa slabba upp datorn om det skulle bli fel på någon slavenhet.
7 svar · 2,2k läst
·
B
Biffklump: [citat] Tack det ska jag göra!
11 svar · 2,7k läst
·
T
trasker: [citat] Tack, det är noterat. Med RGB kan man säkert göra ett lite skräckfyllt rum till Halloween också till barnens förtjusning. :surprised:
2 svar · 1,2k läst
Myfriendjack
Myfriendjack: [citat] Ja det är en avklippt vit och tror den bruna också är avklippt så får ta hit nån kunnig.
7 svar · 1,5k läst
·
H
Håkan Berg: [citat] Men den bryter ju på den gamla lampan som fortfarande sitter kvar.
6 svar · 995 läst
O
olofh: Har blivit sugen på att sätta 95x95 stolpe och överliggare mot fasaden för att skapa lite liv i trädgårdsgången längst med huset. Tänker det skulle bli snyggt med belysning och funderar på att om den kan bli snyggt att fräsa in med stripe som ett spår i 95orna, ev att dimma ljuset genom att sätta en typ fristad plexi över spåret. något som gjort något liknande? Annars får jag
0 svar · 2,1k läst
·
Höghus
Höghus: Hittade du nåt bra? Jag funderar på led-paneler från Star Trading, https://www.startrading.se/publikt-sortiment/ljuskallor/integrerad-belysning/led-bankbelysning-start-integra-panel-367-13_p /Höghus
3 svar · 2,3k läst
E
etompau: Börja med att studera inkopplingsanvisningarna för ex. CTR-01.
3 svar · 3,3k läst
R
RichardH: Tack, det var ju upplysande.
3 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.