Belysning
hempularen: Man bör kanske förtydliga lite, så inte ngn annan få för sig att man alltid kan skippa jordledaren. Moderna armaturer är ofta dubbelisolerade. De har en symbol med två kvadrater på sin typskylt. En sådan armatur skall inte skyddsjorden. En modern armatur som inte är dubbelisolerad har alltid en jordanslutning. Det finns äldre armaturer som inte har skyddsjord, och som inte är
useless: Om du sätter en wago för 6 trådar så blir det kortslutning. Du behöver två stycken wago för tre trådar.
1977bjorn: Är det för att men inte hittar mer än 5W i gu10, medans det finns 9W i de andra?
fremax: Kontakta N.P Ringström i Stockholm, det det dem inte har är inte värt att ha;) Har räddat mig mer än en gång. Går säkert att skicka väl inpackat med Postmord... Med vänlig hälsning, fremax
Arvida: Hej, till utebelysning har jag en skymningsrelä och timer. Just till lampan vi entrédörren har förra ägaren dessutom satt en rörelsevakt utöver skymningsrelä och timer. Det gör att lampan vid entré bara lyser när någon går förbi nattetid. Jag vill inte ha denna lösning utan jag vill att denna lampa också är alltid på nattetid. Hur ska jag ta bort denna rörelsevakt och koppla
Derbyboy: Skit i spotlights: Visserligen en smakfråga men 90-talet är slut sedan länge och de flesta med lite känsla för det estetiska väljer bort spotlights i alla rum (utom möjligtvis badrum). Du har en ännu större uppförsbacke med tanke på snedtaket.
GoGetLost: [citat] Varför skulle det behövas en dubbeltrapp för? :thinking:
macgunde: Finns dosor, strömbrytare, uttag, klammer och kablar i både falurött och svart som smälter in bättre.
Daniel 109: Om övriga uttag i rummet är jordade så ska det vara jordat. Annars ska det inte vara det. Man får inte blanda.
Leif i Skåne: Det finns uttag med separat inkoppling. https://www.m.nu/vaggbrytare-vagguttag-installationsmaterial/schneider-exxact-vagguttag-2-vags-separat-brunntandning-jordat?gclid=EAIaIQobChMIjcH08tSo8QIVTeqyCh35yQjOEAQYBiABEgIPp_D_BwE Lämpligen har man det nedre med tändtråd och där pluggar man in miljöbelysning, då kan man släcka alla från en knapp eller låta astrouret fixa det året runt. Det
useless: Som sagt var - Enklaste variant av brytare som finns. Behöver man fråga hur man kopplar den så saknar man tyvärr den kunskap som behövs för att få byta en strömbrytare själv. Tråkigt svar kanske, men med den information som finns så kan man nog inte ge något annat svar.
Gerd61: Om jag håller in riktningsväljaren fungerar det. Kan jag skruva isär och laga? Isf hur?
Michael_w: [citat] Har samma problem fast med en nexa. Löste du problemet?
pathal: Lösningen är en dimmerpuck (exempelvis plejd dim-01) och en kronbrytare varav ena brytaren är återfjädrande. Alternativt en dimmerpuck (plejd dim-01), din nya dimmer på bild och en trådlös tryckknapp från plejd samt en tvåfacksram. En elektriker löser något av alternativen åt dig på en timma.
andreascarlsson: [citat] Tack för svaret. Jag har Ikeas spottar i köket och tycker att de är för ljussvaga. Och jag vill inte ha någon panel, jag är ute efter det klassiska "spot"-ljuset. Men fördelen med Ikeas spottar är att de bygger väldigt lite i höjd, frågan är om det finns något annat märke att välja på, men som är mer ljusstarkt då? (klart det gör, frågan är bara vilket )
robert95: [citat] Tack så mycket, misstänkte att det var något sådant.
TheGame: [citat] Bäst att kolla att halogen spottarna inte är på samma sätt. Dom blir väldigt heta och behöver ha en potta ovanifrån.
CasperF: [citat] Hej igen! Okej synd, för jag flyttade in i en lägenhet för 3 år sen med marbodalkök också. Och nu har ett lysrör gett upp tyvärr. Mvh Casper
plaggis: Här finns infällda med inbyggd drivdon https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/downlights-med-drivdon/infallt Bläddra även vidare under produkter om du vill ha utanpåliggande eller med löst drivdon.
Fotografen: Lampan ligger mellan plintarna som har symbolen " -x- " mellan sig. Jag ser "jordkrattan" till vänster och den fjärde plinten är för ev överkoppling av någon annan funktion.
Ugglarp: [citat] Tack för välkomnandet. Förstår att jag skall vara tydligare. Jag löste mitt problem så allt är lugnt
molarin: [citat] Tack! Hide-a-lite Globe heter pendeln.
Åsa Lund: Omålad kabel fram till lampan, ungefär tio år sedan belysningen sattes upp [bild]
Norrlänning i Enebyberg: [citat] Du e bäst... Tack så mycket önskar dig en trevlig dag(y)
Mikael_L: Spelar ingen roll. Glöm inte skyddsjorden. Den är troligen tänkt att kopplas in på den mörka skruven ovanför sockerbiten.
BirgitS: [citat] Vanliga stickkontakter går ju att byta till kontakter för takuttag.
akak: Jag lägger upp länk till min tidigare tråd om samma fråga. https://www.byggahus.se/forum/threads/led-stripe-230-vac-utomhus-laengre-aen-20m.396845/ Jag har inte hunnit montera än men fick bra bemötande. När sträckorna blev mer än 8m rekommenderade de att jag matar från 2 håll när det gäller 24VDC. A