Hej!
Jag har en strömbrytare med två knappar som hanterar två lampor, bild nedan:
Dubbelknapp strömbrytare på vägg för hantering av två lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När man öppnar den ser den ut så här:
Öppen strömbrytare i vägg med tre synliga kablar märkta som brun, orange och vit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs en brun, en orange och en vit kabel.

Nu vill jag byta till en dimmer som ska kontrollera båda lamporna samtidigt, nedan:
Bakplatta till en CoTech-dimmer med teknisk information och anslutningsterminaler synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

10000-kronors frågan - hur kopplar jag?
Tacksam för hjälp!
 
  • Öppen strömbrytare med brun, orange och vit kabel anslutna, redo för dimmerinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din dimmer kräver en neutralledare (N), det måste du få fram i din dosan innan det kan fungera.
 
Ok. Finns det andra led-dimmrar som inte kräver det? Kan byta i så fall.
 
Vadsbo har några typer som har visat sig funka bra med LED och jobbar utan neutralledare.
 
GabrielW GabrielW skrev:
Ok. Är detta en sådan? [länk]

Mvh
Gabriel
Svar ja.
 
  • Gilla
GabrielW
  • Laddar…
Vad för slags ljuskällor vill du dimra? Om det handlar om LED så behöver ofta valet av dimmer göras med omsorg då alla inte lirar ihop trots att de borde göra det på papperet. Det kan vara värt att dra fram en nolla då det ger ett större utbud på dimmers. Dra fram en nolla är dock behörighetskrävande, men byte till dimmer ligger inte långt efter...
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Har du ett eluttag nere vid golvet så passerar en blå kabel som är nollan med stor sannolikhet då färgerna tyder på en modern installation.
Kolla detta först, finns det en dosa vid taket? Där passerar kanske en blå nolla.
Detta är som nämnts tidigare ett arbete för en elektriker.
Välj hellre en modern dimmers som Plejd med vridadapter, den kan styras också via app eller inbyggt timer eller astrour.
Kolla på inlägg #78
https://www.byggahus.se/forum/threads/plejd.306197/page-6
Jag har med Plejd utan problem blandat olika ljuskällor i samma armatur och dom dimmar mjukt ner till släckt utan problem, t.ex Led med drivtrafo paralelt med 230 LED-strip och dekorbelysning med glödlampor!
 
Redigerat:
Då har jag fixat en ny dimmer. Den ser ut så här:
Ny elektronisk dimmer för LED i förpackning med teknisk specifikation synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så, hur kopplar jag nu kablarna?
 

Bästa svaret

Vit&orange till "våg med pil"
Brun till L1.
 
Funkar klockrent! :)
 
P
E etompau skrev:
Vit&orange till "våg med pil"
Brun till L1.
Vad skulle hända om man gjorde tvärt om? Finns det någon dimmer som ändå skulle fungera då?
 
MrZero skrev:
Vad skulle hända om man gjorde tvärt om? Finns det någon dimmer som ändå skulle fungera då?
Tvärtom? Vad exakt menar du?
Det är växelström så polaritet spelar ingen roll.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
E etompau skrev:
Tvärtom? Vad exakt menar du?
Det är växelström så polaritet spelar ingen roll.
Okej så det spelar ingen som helst ingen roll med andra ord? Gör alla elektriker som du skriver eller kan någon elektriker göra tvärtom? Alltså jag fattar h*n kan det - men brukar det till 100% se ut som du skriver förutom någon som gjort tvärtom av misstag?
 
Ingen kan väl gå i god för vad alla elektriker gör.
På L-ingång vill man ha fas-tråden som vanligtvis är brun eller svart.
Tändtrådarna kopplas mot "våg med pil".
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.