Hej ska sätta downlights i min takfot. Skulle vilja ha tips på sort, min elektriker vill ha etablerade märken att jobba med. Ska sätta ca fyra per hussida, bredvid fönstren, bor på landet så inget behov av att lysa upp utan mer att belysa. Downlightsen ska ha bra spridning och vara mer åt det gula hållet.
Någon som kan tipsa och gärna en bild
Ulf

Ett tips är att du använder armaturer avsedd för GU10-ljuskällor. Du är då fri att välja ljuskälla med avseende på effekt och färgtemperatur. Även enkelt att byta ljuskälla vid ev. fel.

Ett exempel är Designlights D-159W, e-nummer 7464122

Har själv ej använt denna.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Hej tack för svar. De var helt klart prisvärda. Inga fler tips?

Jag är också intresserad av att hitta armatur för utomhusbruk i takfoten. Den från Designlight ovan ser helt ok ut men har för stor ytterdiameter (90 mm). Skulle vilja hitta något som har max 80 mm som ytterdiameter eftersom vi har Z-panel i vår takfot och det ser inte snyggt ut om armaturen "hänger ut" utanför panelen.
Finns det några tips på armaturer med max 80 mm ytterdiameter? Hoppas TS inte har något emot att jag "hoppar in" i tråden och frågar.

Det går bra att använda vilken infälld armatur som helst. Specad för inom eller utomhus spelar ingen roll så länge IP klassningen är "strilsäker". Som föreslaget tidigare, ta en med utbytbar ljuskälla.

Går ofta att hitta 3 pack för någon hundring på diverse ställen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.