Belysning
Jontestark: [citat] I väggen har jag brun svart grå. Kopplade svart och brun i yttre. Och grå i mitten på motsatt sida då funkade det. Men förstod inte till 100 hur egentligen.
klevang: Det är LED-strips som sitter på båda sidorna i lampans avlånga ram.
etompau: Går ej att ge ett exakt svar på distans. Den vita lådan som du visar på bild är drivdonet för spotlighten. Som du kan se av texten så ska den vara dimbar, utifrån detta får man då anta att ljuset inte ska flimra om allt är som det ska.
RoAd: [citat] Om det var armaturer du letade efter så hade det kanske varit bra om du skrev det och inte bara "LED-list" Det finns en hel del aluminiumprofiler med plastlock för att tejpa LED-lister i. Kjell har exempelvis dessa:
sponken: Jag har två stycken och för att få det att fungera smidigt har jg satt led lampor i stället för de som följer med.
tennet: [citat] OK tack! Garden 24-systemet har en egen dimmer som man kopplar på slingan från trafon.. hade såklart varit optimalt om man även kunde dimra via Plejd-appen, men då får jag nog köra på vanliga 220V armaturer istället.
DPP: [citat] Tack för input och inlägg alla. Det visade sig vara en vidarekoppling och har nu satt lampan i "änden". Stort tack och grymt bra forum för snabb hjälp!
pota: [citat] Okej. Men då gör jag så och kopplar jorden till en av blindplintarna helt enkelt
Guzzi: Jag undrar vad ni har för erfarenheter av LED-lampor med inbyggd rörelsevakt? Situationen är att vi har ett par lampor ute i trädgården som går på skymningsrelä. Men ju äldre och grinigare jag blir, desto mer less är jag på att titta ut och se dem lysa hela natten. Belysningen nere vid garaget har jag nu satt rörelsevakt på men de som sitter i stolparna blir det inget snyggt med en
Fairlane: [citat] Det ser ut som du har en sockerbit med möjlighet att koppla två sladdar. De två vita sätter du under samma skruv från ena hållet. Från andra hållet, precis mittemot så sätter du den bruna. De kommer då vara ihopkopplade. Sen gör du samma med de kvarvarande sladdarna.
Bromma01: Tog värmepistolen, böjde ut flärpen och blåste en kort stund - lät svalna och sedan satt den som ...
Reijo Anttila: Har nu mätt och det verkar var kortslutning mellan jord och en av de andra. Kopplade bort lampan men ändå gick proppen ?.
1977bjorn: Börja med att kolla hur många meter du behöver totalt. Man kanske inte behöver gå hela vägen ut till kanterna på varje steg? Sen kan man kolla slingor, längder och hur stor trafo man behöver osv. Har ingen egen erfarenhet av längre sträckor, men det finns ju upp till 20 meter. Vi skulle göra det när renoverade en trapp men det blev för mycket åverkan i och med att man måste ”sy
Grizzlybjörnen123: [citat] Krävs en handy man
Handtwerkaren: Ser också att när man startar dimmern så är ljusstyrkan lite högre för att sedan sänkas en aning. ser också att ljuset höjs och sänks medans dimmern är igång, om än lite.
SolenSkiner: Hej! vad tror ni om att sätta 4x4 av denna i garaget på 70 kvm https://www.ledgrossisten.se/led-garage-belysning-c-26/led-armatur-40w-inkl-led-belysning-neutralvit-4000k-p-46 en annan fråga som jag lurar på är om det saknas jord på denna armatur eller om det helt enkelt inte behövs?
BirgitS: Välkommen till forumet! Jag tror det kan vara bra med bilder som visar mer av baksidan av doslocket och hur det ser ut i dosan när locket är borttaget.
Fredde557: Någon som har Flos S2 och kör med halogen istället för LED? Lampan är rätt speciell, en rak historia med E27 sockel. Lampan man rekommenderas köpa till är antingen LED 2700K eller 3000K vilket ger ett på tok för vitt sken. Med halogen blir bollen otroligt vacker. Kan inte hittta LED med lägre kalvin som passar denna speciella konstruktion heller. Eftersom bollen i glas är tät är jag
Senior: Har du provat att se om förtydligande finns på PH's hemsida?
toolman77: Sala på en regel på takstolarna som du fäller in spottar i och fräser för kablar på baksidan. Borde räcka med en 45x45 eller ännu tunnare beroende på hur grunda spottar du hittar.
Johan Gunverth: IKEA m.fl. har ju ojordade kabelställ. Elbutik.se har lösa ojordade kontakter. https://www.ikea.com/se/sv/p/koppla-lamppropp-med-kabel-ojordad-vit-10465433/ [bild]
Dublin: [citat] Håller med, sen ska TS även hitta en elektriker som kan tänka sig göra en installation med materialet. Finns det tveksamheter kring kvaliteten eller märkningen kan det vara knepigt.
HasseTeknik: [citat] Det måste man mäta sig fram till, så tillgång till ett mätinstrument är att föredra. Ett enkelt sätt är att koppla in en jordad skarvsladd i ett jordat uttag och sedan mäta att det är mycket låg resistans mellan den "gul-gröna" och jordblecken i skarvsladden.
BirgitS: Hur många spotlights man behöver beror på hur ljusstarka de är, vilken ljusvinkel de har och vilken ljusstyrka man vill ha. Hide-a-lite har en guide på sin webbplats som ger exempel på lämpliga spottar och hur tätt de bör placeras i olika rum. Spottar i ett sovrum har jag svårt att få ihop med mysbelysning utan då är det ju bättre med lampor på sängbord, i fönstret, ovanpå en
Anonymiserad 282191: Jag har haft denna i två år i ett kallförråd(samma batterier ännu, otroligt!) https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/utomhusbelysning/stralkastare/stralkastare-med-rorelsevakt-led-012425/
hempularen: Vi får hoppas att du har jordfelsbrytare. "Eltavla" låter som det kan vara något äldre?
Peter_svedin: Hej! som rubriken antyder tänkte jag använda en trådfri 30W driver för att driva mina 9st spottar, behöver naturligtvis byta 20w halogen till andra lampor. Köpte 24v 3w dimbara lampor men det går inte dimra alls med trådfri fjärr, tänder och fungerar men allt som händer när jag dimmrar är att drivern börjar pipa svagt.. tips?! :)