Hej
Funderar på om jag kan koppla in två stycken Schneider SBD630RC utan en enkel brytare?

Hur kopplar jag sådana fall?

Är koppla enligt nedan idag men vill ersätta den brytaren med en dimmer.
Kopplingsschema som visar installation av Schneider SBD630RC dimmer utan enkel brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriskt schema över koppling av Schneider SBD630RC med en enkel brytare och kabeldragning.
Skapa konto

Vad jag vet så kan man inte ha 2 st dimmers i en trappkoppling. Du kan bara ha det som idag med en vriddimmer och en tryckknapp, eller så kan du byta ut allt till en dosdimmer och 2 tryckknappar med impulsfjäder och kan då dimma på båda ställena.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Okej men kan jag sätta in dubbla dimmer och en brytare?

Nej tyvärr, 1dimmer och fritt antal tryckknappar.

Okok. Gäller de även, Schindler SBD200LED?

Ja (y)

Johanox1 Johanox1 skrev:
Vad jag vet så kan man inte ha 2 st dimmers i en trappkoppling. Du kan bara ha det som idag med en vriddimmer och en tryckknapp, eller så kan du byta ut allt till en dosdimmer och 2 tryckknappar med impulsfjäder och kan då dimma på båda ställena.
Det går väl att lösa med Plejd?
Går ju att välja vad vridadaptern ska styra:thinking:

Du menar 2 plejd med en plejd vridadapter på båda? Ja det kanske fungerar! För plejd vriddimmer är väl bara input till mjukvaran?

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
J JP84 skrev:
Hej
Funderar på om jag kan koppla in två stycken Schneider SBD630RC utan en enkel brytare?

Hur kopplar jag sådana fall?

Är koppla enligt nedan idag men vill ersätta den brytaren med en dimmer.
[bild] [bild]
Hej!

Har en fråga på detta kopplings schema. Spelar det någon roll hur de orangea ledarna kopplas dvs kan man koppla de fel/korsa dem?
Har precis kopplat såhär men upplever att då jag slår av och på så fungerar det bara ”varannan gång”. Men båda bryter och dummern fungerar perfekt då lampan är tänd.

Hoppas jag var tydlig

Med vänlig hälsning, Fredrik

FRESTAH FRESTAH skrev:
Hoppas jag var tydlig
Nä...vad är orange? ;)
Om man bläddrar till första inlägget så förstår man att det är mellantrådar i en trappkoppling du menar.
Ordningen mellan dessa två spelar ingen roll. Det är därför man ofta väljer samma färg på dem.

Symptomet "varannan gång" har jag inte hört förut. Så ska det inte vara om man bara gjort trappkopplingen rätt enligt schemat i inlägg 1.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nä...vad är orange? ;)
Om man bläddrar till första inlägget så förstår man att det är mellantrådar i en trappkoppling du menar.
Ordningen mellan dessa två spelar ingen roll. Det är därför man ofta väljer samma färg på dem.

Symptomet "varannan gång" har jag inte hört förut. Så ska det inte vara om man bara gjort trappkopplingen rätt enligt schemat i inlägg 1.
Precis du förstod vad jag menade iaf, tack!

ok, nej jag har ingen aning därav denna fråga. Tänkte bara så det inte är något allvarligt knas så jag måste tillkalla en elektriker.
Det satt tidigare en vanlig trapp brytare som var kopplat enligt nedan.

Bytte därefter till en Eljo 630w med trapp funktion där jag satt Svart på sinussymbol och de bruna till de två pilar in.

Med vänlig hälsning, Fredrik

• Grön elektronisk strömbrytare med brun och svart kabel kopplad, monterad på en metallplatta, håller på att installeras i ett hem.
    Skapa konto
Det är rätt, ren överflyttning där man inte behöver bry sig om ledarnas funktion. Det ska fungera...

Vid en förväxling mellan fas/tändtråd (svart i ditt fall) och mellantråd så får man symtomet att ena strömställaren måste stå i ett viss läge för att den andra ska fungera. Men så kan det inte vara i ditt fall.

• Gilla
FRESTAH
  • Laddar…
Tack Bo! Trevlig helg !

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.