Jag har en lampa i trappen som kan styras från en strömbrytare på nedervåningen och från en strömbrytare på övervåningen. Vill nu installera en plejd DIM-01 för att kunna dimma.

Idag är det kopplat enligt:

Kopplingsschema visar två 2-vägs strömbrytare och deras ledningar till lampa. Betonar bristen på fast fas vid högra brytaren i trappbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Båda brytarna har tillgång till nolla men problemet för mig är att den högra brytaren där tändtråden går ifrån inte har någon fast fas. Inte heller lampdosan har någon fast fas. Jag kan således vad jag förstår inte sätta DIM-01 i den högra, då fast fas saknas, och inte heller i den vänstra som inte har tillgång till tändtråden.Utan att ha provat känns det som det blir mycket jobb att försöka dra en fast fas till den högra då den måste dras från nedervåningen i rör med böjar som redan har många kablar i sig.

Tänkte om en lösning kan vara att koppla bort mellantrådarna och använda en mellantråd som fast fas till den högra brytaren. Sätta en DIM-01 i den högra och sen sätta en EXT-01 i den vänstra som får styra DIM-01 trådlöst? Eller finns det nån smartare lösning?

Det är ologiskt samt onormalt att det finns neutralledare vid strömbrytare utan att det finns någon fas, om inte neutralledaren går via bägge strömbrytarna till armaturen.

Hur vet du att du har neutralledare till bägge strömbrytarna?

Bilder in i bägge strömbrytardosorna samt anslutningen till armaturen skulle underlätta.

C chemma skrev:
Tänkte om en lösning kan vara att koppla bort mellantrådarna och använda en mellantråd som fast fas till den högra brytaren. Sätta en DIM-01 i den högra och sen sätta en EXT-01 i den vänstra som får styra DIM-01 trådlöst? Eller finns det nån smartare lösning?
Det låter onödigt komplicerat? Enklast är väl att koppla vänstra brytaren till ingången på Plejden via ena mellantråden?

Demmpa Demmpa skrev:
Det är ologiskt samt onormalt att det finns neutralledare vid strömbrytare utan att det finns någon fas.

Bilder in i bägge strömbrytardosorna samt anslutningen till armaturen skulle underlätta.
Brytaren på övervåningen (och lampan i trappen) hör till gruppen i hallen på nedervåninge.
Demmpa Demmpa skrev:
Det är ologiskt samt onormalt att det finns neutralledare vid strömbrytare utan att det finns någon fas, om inte neutralledaren går via bägge strömbrytarna till armaturen.

Brytaren på övervåningen (och lampan i trappen) hör till gruppen i hallen på nedervåningen. Så som det är kopplat idag så finns det ju ingen användning av fas där uppe,

Den vänstra brytaren med fas och ej tändtråd. (Svart är fas i vårt hus)
Elinstallation med kopplingsdosor och kablar synliga i vägg. En person håller i en löstagd ljusbrytare.
Skapa konto

Övre brytaren utan fas. Dosan bredvid är en annan grupp så kan inte ta fas därifrån
Elektrisk kopplingsdosa med synliga kablar och brytare, vita sladdar och röd wire connector; dosan är del av hallens grupp.
Skapa konto

Lampan
Eluttag med kablar; gul, blå, och svart tråd synliga i en öppnad brytare monterad på vägg.
Skapa konto

useless useless skrev:
Det låter onödigt komplicerat? Enklast är väl att koppla vänstra brytaren till ingången på Plejden via ena mellantråden?
Aha, du menar att jag använder ena mellantråden som fas och den andra kopplar jag till ingång 2 på plejden. Ingång 1 från högra brytaren och ingång 2 från vänstra brytaren?

Om neutralledaren till lampan är dragen via brytare 1 -> brytare 2 -> lampa, då kan man tekniskt dra en fasledaren samma väg.

Det bör vara en ny tråd med lämplig färg, men i nödfall kan ena mellantråden märkas om och användas. Du behöver ju bara en tändtråd för att styra Plejd.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om neutralledaren till lampan är dragen via brytare 1 -> brytare 2 -> lampa, då kan man tekniskt dra en fasledaren samma väg.

Det bör vara en ny tråd med lämplig färg, men i nödfall kan ena mellantråden märkas om och användas. Du behöver ju bara en tändtråd för att styra Plejd.
Det är kopplat via en takdosa på nedervåningen men absolut skulle det gå att dra en till kabel men känner att det kan vara trixigt och vill gärna slippa (har dragit en mass cat6 i liknande rör i vårt hus och vill helst slippa om det går).

Men är det illa att markera om en av dom vita med svart tejp och en markering om fas?

Att märka om en ledare med ovanlig färg till fas är inte lika fel som att märka om en skyddsledare eller neutralledare, men heller ingenting som man allmänt rekommenderar. Därför skrev jag nödfall ;)

Det vore lämpligt att utgå ifrån takdosan med denna fasledare, men du bör åtminstone märka ledaren även där.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att märka om en ledare med ovanlig färg till fas är inte lika fel som att märka om en skyddsledare eller neutralledare, men heller ingenting som man allmänt rekommenderar. Därför skrev jag nödfall ;)

Det vore lämpligt att utgå ifrån takdosan med denna fasledare, men du bör åtminstone märka ledaren även där.
Dom två vita mellantrådarna går hela hela vägen och är alltså inte kopplade i takdosan, dom bara passerar där. Tänkte i så fall markera om dom i brytare 1, takdosa och brytare 2 men fortfarande ta fasen från brytare 1. Eller ska jag kapa kabeln i takdosan och koppla på fasen där? Och sen låta kabeln från brytare 1 till takdosa vara okopplad med 1 ubåt i varje ända? Det låter kanske mer rätt.

Edit. Tack så mycket för hjälpen Bo!

C chemma skrev:
Aha, du menar att jag använder ena mellantråden som fas och den andra kopplar jag till ingång 2 på plejden. Ingång 1 från högra brytaren och ingång 2 från vänstra brytaren?
Ja.

• Gilla
chemma
  • Laddar…
C chemma skrev:
Dom två vita mellantrådarna går hela hela vägen och är alltså inte kopplade i takdosan, dom bara passerar där. Tänkte i så fall markera om dom i brytare 1, takdosa och brytare 2 men fortfarande ta fasen från brytare 1. Eller ska jag kapa kabeln i takdosan och koppla på fasen där? Och sen låta kabeln från brytare 1 till takdosa vara okopplad med 1 ubåt i varje ända? Det låter kanske mer rätt.

Edit. Tack så mycket för hjälpen Bo!
Två fasledare i samma rör, fram o tillbaka, det gör man ju inte, det är fånigt. Frågan är hur mycket man kan tillåta sig strula till sin installation, och om man i framtiden tänker återställa denna Plejd-lösning.

Så ja, det bästa vore att köpa hela linan ut och klippa mellantråden i takdosan och försöka dra ut den oanvända biten mot brytare 1.

Då kan du också känna på den tänkta fasledaren till brytare 2 ifall den går att byta, även om fel färg på en fasledare inte är någon stor grej. Men risken är att den har tvinnat sig.

Du som ansvarar för att installationen är fackmannamässigt utförd får avgöra.

• Gilla
chemma
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.