Spotlighten längst till höger i bilden har helt slutat fungera. Den slutade först att fungera lite sporadiskt. Den slogs av och på lite som den ville trotts att strömbrytaren va på. Men nu har den slocknat helt. Det är inget fel på själva glödlampan i sig och det lyser inte när jag byter den. Vad är fel tror ni, och hur felsöker jag detta säkert?
Nu har även lampan på andra sidan spisen börjat leva sitt egna liv och släckas/tändas på samma sporadiska sätt som den till höger gjorde innan den dog helt. Så jag misstänker att den snart också kommer att dö helt. Jag misstänker att det kanske har någonting med fukt att göra då det endast händer lamporna runt spisen (vattenånga från kokkärl osv) men jag gissar så klart bara mig fram.
Nu har även lampan på andra sidan spisen börjat leva sitt egna liv och släckas/tändas på samma sporadiska sätt som den till höger gjorde innan den dog helt. Så jag misstänker att den snart också kommer att dö helt. Jag misstänker att det kanske har någonting med fukt att göra då det endast händer lamporna runt spisen (vattenånga från kokkärl osv) men jag gissar så klart bara mig fram.
Moderator
· Stockholm
· 57 797 inlägg
Första frågan är vad det är för lampa du köpt istället? Om det är en LED lampa så är det inte säkert att transformatorn till dina spottar klarar att driva LED. OM det från början sitter halogen lampor.
Sedan gissar jag att det är G4 lampor för 12V? Det blir väldigt ofta glapp i lamphållarna till dessa. Men då borde de lysa om du petar lite på dem. OM det inte verkar vara glapp, så kan de tvara transformatorn som givit upp. En viktig fråga är om det finns mer än en tranformator, till resp sida om spisen. Om det är samma transformator så skall det fungera med LED i en eller två av armaturerna.
Problemet med LED och vissa (= de flesta) halogentransformatorer, är att transformatorn kräver en viss mini belastning för att fungera LED lampor är för strömsnåla för det.
Sedan gissar jag att det är G4 lampor för 12V? Det blir väldigt ofta glapp i lamphållarna till dessa. Men då borde de lysa om du petar lite på dem. OM det inte verkar vara glapp, så kan de tvara transformatorn som givit upp. En viktig fråga är om det finns mer än en tranformator, till resp sida om spisen. Om det är samma transformator så skall det fungera med LED i en eller två av armaturerna.
Problemet med LED och vissa (= de flesta) halogentransformatorer, är att transformatorn kräver en viss mini belastning för att fungera LED lampor är för strömsnåla för det.
Jag prövade att stoppa in den fungerande lampan längst till vänster i den trasiga spotten till höger och det fungerade inte. Det ser ut som G4 hallogenlampor. På själva armaturen så står det MAX10W12V. Dum fråga, men var exakt sitter transformatorn och hur felsöker man den? Är det inne i armaturen eller längre bort?H hempularen skrev:Första frågan är vad det är för lampa du köpt istället? Om det är en LED lampa så är det inte säkert att transformatorn till dina spottar klarar att driva LED. OM det från början sitter halogen lampor.
Sedan gissar jag att det är G4 lampor för 12V? Det blir väldigt ofta glapp i lamphållarna till dessa. Men då borde de lysa om du petar lite på dem. OM det inte verkar vara glapp, så kan de tvara transformatorn som givit upp. En viktig fråga är om det finns mer än en tranformator, till resp sida om spisen. Om det är samma transformator så skall det fungera med LED i en eller två av armaturerna.
Problemet med LED och vissa (= de flesta) halogentransformatorer, är att transformatorn kräver en viss mini belastning för att fungera LED lampor är för strömsnåla för det.
Klicka här för att svara

