tommib tommib skrev:
Troligen är den nedre delen av lampan dubbelisolerad i lamphållaren så det är bara själva kopplingsutrymmet i koppen som behöver jordas. Jag är i stort sett helt säker på att avsikten är att det görs via det metallbleck som är bockat och sticker upp, med ett hål i sig.

Det är uselt av lamptillverkaren att ha missat detta, speciellt när man ser till priset. Detta i tillägg till anslutningsplinten, som jag gissar är monterad sådär för att det var lättare för den som satte ihop det.

Mitt förslag skulle vara att du reklamerar produkten, med bild, till företaget och ser vad de svarar. De kanske har en montör som behöver tas i örat.

Att sätta dit en jordledare är för all del enkelt men till det där priset ska man inte behöva göra det.
Ser förresten att jorden ansluter väl via plinten som på denna bild? Eller tänker jag fel? Den syntes inte på min förra bild tyvärr.

• Kartong med kopplingsplint och kablar, möjligtvis en lampsockel, där jorden ansluter via plinten samt en silverfärgad rördetalj i handen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, lampfoten blir jordad via blecket i plinten, däremot är plåtbiten som plinten sitter på lite böjd så risken är att jordblecket inte har full kontakt med plåten.

Så denna plint låg lös i den första lampan du visade oss? Det är ju ett allvarligt fel, förutom att den är felvänd här också.

Nu, tänk om du kunde visa oss varför det är tre ledare ned till lampan.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så denna plint låg lös i den första lampan du visade oss? Det är ju ett allvarligt fel, förutom att den är felvänd här också.

Nu, tänk om du kunde visa oss varför det är tre ledare ned till lampan.
Den satt fast på denna pinnen. Jag tog bara bort den för att demonstrera hur jag skulle fästa anslutande kontaktdon.

tommib
Ah, det hade varit lättare om du hade varit tydlig med det från början. Det gör väldigt stor skillnad nämligen.

Sitter metallblecket från anslutningsplinten tight i slitsen, dvs kan man garantera god och varaktig kontakt? I så fall är jordningen av koppen ok men det är fortsatt frågetecken kring varför det är tre ledare ner till lampan och om någon av dem är skyddsjord. Det är helt vitalt att det blir rätt så det är inte läge att chansa.

tommib tommib skrev:
Ah, det hade varit lättare om du hade varit tydlig med det från början. Det gör väldigt stor skillnad nämligen.

Sitter metallblecket från anslutningsplinten tight i slitsen, dvs kan man garantera god och varaktig kontakt? I så fall är jordningen av koppen ok men det är fortsatt frågetecken kring varför det är tre ledare ner till lampan och om någon av dem är skyddsjord. Det är helt vitalt att det blir rätt så det är inte läge att chansa.
Ok, ja otydligt av mig ;-).
Inte hemma men gissar det är faserna och jord som går ner till ljuskällan, inte standard?
Stiftet sitter bra väl på plats.

Är ju tre ledare ned till lampan så fas, nolla och jord. Det är helt i sin ordning.

Anledningen till turbulensen här var det oanslutna jordblecket i takkoppen, men det har du ju nu förklarat inte är så, det är anslutet när klämman sitter på plats.

Toppen, så egentligen bara frågan kring anslutning av lampkontakt då? Måste man ha en med kabelskor/hållare på för att det lättare skall gå in i hålen på plinten?

Nej, jag tolkar produktstandarden som att det inte är ok med en (intern) skyddsledare i annan färg än grön/gul.
Magnus Schultzén Magnus Schultzén skrev:
Toppen, så egentligen bara frågan kring anslutning av lampkontakt då? Måste man ha en med kabelskor/hållare på för att det lättare skall gå in i hålen på plinten?
Vill du leva länge så är det en god ide att beakta alla svar, och att besvara alla de frågor som ställs i tråden. Här kommer en till: Är någon av de tre ledarna anslutna till terminalen för skyddsjord? Försök nu att visa oss allt som är relevant att se.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.