H
Herr mpm: [citat] Drar jag ur kontakten lyser den som en luftvärnssökare... ;) Nä då slocknar den Okey... troligt är det ju att det är olika lampor Tack snälla
6 svar · 601 läst
Bjurran
Bjurran: Jag är inte helt hundra men den uppfattningen jag fått är att CoTech är Clas Ohlsons eget märke? Då blir det svårt att hitta likadana om de inte har dem kvar tyvärr. Jag tror att du kan komma ganska nära i utseende med Elko Plus som går att kombinera svart och borstad stål men vågar inte svara på hur mycket som skiljer i utseende. (Det är inte billigt dock)
1 svar · 1,5k läst
·
Bjurran
Bjurran: Ramlade över den här tråden och reagerade på en sak. Fick du ingen fråga från målaren om ifall du kände dig bekväm med att skruva tillbaka det själv? Även om det är något man får göra själv så krävs det ju att man har kännedom om vad man gör och det finns många som inte har det. All heder till dig som direkt ställde en sådan viktig fråga här, men om inte målaren pratat
17 svar · 5,4k läst
·
J
jepe197405: Tack för hjälpen!
2 svar · 633 läst
·
R
Reffotsirk85: Någon som vet om man kan släcka spottar med denna dimmer? https://www.linfalk.se/shop/product/led-dimmerkontroll-pixkontakt-max-30w-1?tm=&sm=
0 svar · 505 läst
P
ptlf: [citat] Trevligt att någon mer har samma smak som jag Förstår inte varför det finns fler att välja på!
4 svar · 1,3k läst
dlim84
dlim84: Tack för svaret! Kan tyvärr inte se någon tillverkare.. har försökt vrida på den delen men antingen sitter den för hårt eller så är det fel.. Vågar inte vrida för hårt
2 svar · 1,3k läst
·
Nobbe_1
Nobbe_1: Det är väl mer för att jag ska själv ska kunna rita hur jag tänker när det gäller olika inkopplingar i samband med hemautomatik eftersom då är det stor skillnad mot för hur det ska vara enligt schematiska bilder. [citat]
2 svar · 1,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Nej, det tycker jag inte. Med inget extra ljus på den sidan så får du kanske möjlighet att se älgarna i stället eller stjärnorna.
3 svar · 1,8k läst
·
E
etompau: Har du funderat på din frågeställning? Ingen kan säga hur exakt de byggs in, det är avhängigt typ etc. Vanligtvis borrar man upp ett hål i taket och snäpper fast spotten med fjäderbelastade armar. Vad det kostar, tja kanske från 100 kr för en spott och uppåt.
1 svar · 1,0k läst
mohammedhdrs
mohammedhdrs: ej jag har en fråga om plejd smartbelysning skulle gärna vilja ha plejd och hur jag ska installera den och hur man man styr den
0 svar · 3,6k läst
O
Olobe: [citat] Tack, vi ska kika på den !
8 svar · 6,1k läst
·
M
Martin Jansson: [citat] Yes! De är dimbara
2 svar · 1,5k läst
J
Joer88: Ah, tack - nu är det glasklart!
6 svar · 5,2k läst
blackarrow
blackarrow: [citat] Jag var väl mest lite ironisk. Inte behöver man lämna tillbaka trappdimmern bara för att spartrappkinkoppling inte är beskriven i bruksanvisningen. Samtidigt som man ju skall följa inkopplingsinstruktionerna...
19 svar · 5,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Du får inte dölja strömbrytare eller kopplingsdosor eftersom de måste vara tillgängliga för felsökning. Nackdelen med att ta bort de vanliga strömbrytarna är att man inte kan göra uttaget strömlöst på något annat sätt än att slå av säkringen. Ett takuttag måste ju t.ex. vara strömlöst när man ska koppla in en taklampa som ansluts direkt med trådarna
2 svar · 1,7k läst
T
Takläggare: [citat] I Sverige använder vi slang, så använd det, dels lätt att nå fram med dragningen till nästa hål. Mer frågan vad du ska ta bort för ljud med gipsen? är det steg ljud så då hjälper inte gips.
3 svar · 14,4k läst
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Eftersom du har LED-list under överskåpen skulle jag placera de två spottarna som är ritade på ungefär samma ställe mer över golvet, typ i linje med de framför högskåpen så att man får lite belysning av golvet när man städar i stället för att när man står där får man lampan rakt ovanför huvudet. På ritningen blir det mörkt i vinkeln mellan
1 svar · 8,4k läst
·
M
Mikael31: [citat] [citat] Okej jag ska ge det ett försök i helgen.
56 svar · 10,5k läst
·
N
novis81: Nu hittade jag en bara för det: https://palyset.se/p/halogenlampa-mr16-28w-320lm-3000k-gu53? :)
14 svar · 1,3k läst
·
KennethG
KennethG: [citat] Det va seriekopplat nu funkar det.. fick göra om allt från kontakterna.. o byta huvudsäkring tack för hjälpen alla
10 svar · 3,0k läst
·
A
Allmänobildad: Förutom kanaler där vinklar och hörn inte finns som tillbehör
17 svar · 25,1k läst
Maarrre
Maarrre: [citat] Ja det var nog inte så roligt på den tiden, men snygga möbler fanns det! Man får ta till vara och minnas det bästa från alla tider, alla tider har väl bra och dåliga sidor. Jag är åtminstone glad att jag växte upp med vhs, kasettband, 3 tv-kanaler mm, och innan datorer och mobiler styrde människors liv.
173 svar · 28,4k läst
·
U
urmakaren: [citat] Tack för det förklarande svaret. Innan jag svarade Avemo insåg jag att ledaren till uttagen kunde lika gärna anslutits till fasledaren till strömställaren, det blir samma resultat då jag utgick från en enpolig säkring. Det bör inte uppstå behov av flerpoliga säkringar och märkningar i dosa och central. Jag var otydlig och brast i kunskaper.
4 svar · 1,2k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Okej, så detta är en egen tråd nu... Det är inte så att det jag föreslår är något som skulle vara direkt användbart, särskilt inte 2019 med alla andra styrmöjligheter som finns. Det var endast ett svar på att någon skrev att det var totalt omöjligt att en lampa kunde bete sig så.
6 svar · 544 läst
·
Nobbe_1
Nobbe_1: Det är aldrig försent med bra lösningar :D(y) [citat]
8 svar · 1,3k läst
·
W
www: Hej. Tänker på Julbelysningen. Vill att 2-3-4 led jusslangor tänds en efter en men kan inte hitta kontroller, bara disco-utrustning. Kan jag få något liknande enkelt och inte dyrt? https://www.homedepot.com/p/Illuminations-LED-LIGHT-WIZARD-LR0001300U01/309070294
0 svar · 485 läst
S
Swedave: Tack till alla som svarade. Efter en mer ordentligt undersökning så räknade att de två kontroll ledningar måste vara motstånd. Jag ersatt dem med en pot för att testa men fick ändå ingen ljus. Men så kom jag på att kontrolldosan fortfarande fungerade som på-av kontroll för trafon - så det var bara att byta ut trafon den mot en helt vanlig (Claes ohlson, 159:-) och så fungerar den -
12 svar · 1,8k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Vi hittar inga stenhårda regler för detta, utan det blir en tolkning av det som står, t.ex. i SS 436 40 00 (elinstallationsreglerna) 513 Åtkomlighet 513.1 Allmänt Materiel, inklusive ledningssystem, ska vara ändamålsenligt och överskådligt anordnad och utförd så att dess viktiga delar är lätt åtkomliga för betjäning, inspektion och underhåll. Montering av materiel i
167 svar · 38,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Som jag skrev kan du inte använda dylika begrepp på det sätt du gjorde i #9 då det låter som om det vore ett lagkrav att anlita en behörig installatör för fast anslutning av en armatur. Jag håller dessutom inte med om att fallet skulle vara så komplicerat att inte de flesta innehavare skulle klara av att besvara de kontrollfrågor som ställdes. Det behövs ingen nämnvärd fördjupad
13 svar · 2,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.