Hej jag hoppas någon kan hjälpa mig! Jag försöker byta en dimmer men vet inte hur jag ska koppla..

I förra dimmern (som jag inte vet vilken sort det var), var två bruna kablar ikopplade. Jag markerade den ena och kopplade in dem likadant i den nya dimmern (som är en led-dimmer med fyra hål ist för två som i den förra) men det funkade inte. Nu undrar jag om någon av de andra, tidigare oanvända, kablarna ska kopplas in istället? Finns en blå och en gulgrön...

På bild: gamla dimmern, uttaget och nya dimmern. Den gamla dimmern är trasig så det är inte ett alternativ att koppla in den igen tyvärr..

Och ja, elektriker är såklart ett alternativ om ingen här kan hjälpa mig! :)
 
  • En ny LED-dimmer med tekniska specifikationer och kopplingsterminal synlig, otydlig bakgrund med skor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal strömbrytare, vägguttag och ny dimmer på trägolv med skruvmejsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet eluttag med exponerade kablar inklusive bruna, blå och gulgröna, samt en markerad kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Nya dimmern kräver ju nolla vid N för att fungera, så börja med det. Mät bara först så du inte chansar utifrån färgerna. Och byt helst sockerbiten till något bättre om du ändå ska mecka där.
 
Tack! Menar du mäta spänning? Med sån där spänningsmätare? Har ingen men kan skaffa.. men den blå, om det är nollan, den går ju också ”vidare”, vilken ände kopplar jag bort? En del går vidare neråt och ser ut som att den går bort till stickkontakten i väggen... Den andra delen kommer uppifrån lampkontakten..
 
Tydligare bild på den blå kabeln!
 
  • Öppen eluttagsdosa med en blå kabel framträdande bland andra kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns en blå ledare som skulle kunna vara en nolla, men det måste bekräftas genom att titta sig omkring för att få en bild av vad den blå används till och mäta. Det kräver dock mer kunskaper än vad du verka besitta så jag vill rekommendera att du tar hjälp.
 
  • Gilla
jespersteen89
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns en blå ledare som skulle kunna vara en nolla, men det måste bekräftas genom att titta sig omkring för att få en bild av vad den blå används till och mäta. Det kräver dock mer kunskaper än vad du verka besitta så jag vill rekommendera att du tar hjälp.
Ja jag fick det svaret på en annan sida också, om den blå, men där trodde dom att man skulle kunna ta en topklämma för de blå? Och sen in i nollan. Alltså ist för sockerbiten. Men ja nä jag är verkl inte alls elkunnig så om jag inte kan få klart besked härifrån kmr jag fixa en elektriker
 
Det är ett väldigt litet jobb för en elektriker, och det är inte alls komplicerat, och man kan t.o.m argumentera för att det inte kräver behörighet. Har du ingen i bekantskapskretsen som har lite vana med el och mätning? Det är inte ens säkert att man behöver mäta nånting här utan det kan räcka med att titta sig omkring för att bli tillräckligt säker på att den blå är en nolla som kan användas i dimmern. Vad används den blå till idag? Vart tar den vägen? Kan du se det? Finns det t.ex ett uttag under eller i närheten av strömbrytaren? Sockerbitar används vanligen inte av yrkesfolk, så vem gjorde denna installation? Kan man lita på den? Man kopplar aldrig på antaganden, utan man måste ha lite kött på benen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är ett väldigt litet jobb för en elektriker, och det är inte alls komplicerat, och man kan t.o.m argumentera för att det inte kräver behörighet. Har du ingen i bekantskapskretsen som har lite vana med el och mätning? Det är inte ens säkert att man behöver mäta nånting här utan det kan räcka med att titta sig omkring för att bli tillräckligt säker på att den blå är en nolla som kan användas i dimmern. Vad används den blå till idag? Vart tar den vägen? Kan du se det? Finns det t.ex ett uttag under eller i närheten av strömbrytaren? Sockerbitar används vanligen inte av yrkesfolk, så vem gjorde denna installation? Kan man lita på den? Man kopplar aldrig på antaganden, utan man måste ha lite kött på benen.
Mm jag ska kolla om någon har lite elkoll, annars får det bli en elektriker bara att det kändes så onödigt för en så pass enkel grej ändå, men ja, onödigt om man pajjar dimmern eller ngt ännu värre! Jag tror nog det var ngn klåpare/hemmafixare som gjorde denna för överlag är allt lite taffligt (dosorna är slarvigt ditsatta och slarviga hål gjorda för kablar osv) så ja, kanske lika bra att ngn auktoriserad får kasta ett öga. Tack ändå för hjälpen!
 
Det är också troligen en väldigt enkel grej, men jag kan aldrig ge ett råd helt på känn. Men som sagt, det verkar inte vara långt bort alls att kunna konstatera att den blå är en nolla som du kan använda. Min gissning är att matningen kommer underifrån via en inputsad kabel med fas, nolla och skyddsjord (där skyddsjordsledaren ligger löst eftersom den inte behövs). Och att en annan kabel går upp mot belysningen? Om du visuellt kan bekräfta detta då kan vi med tillräcklig säkerhet säga att den blå som är skarvad i dosan är en användbar nolla för din dimmer. Men det finns även en gul "tomtehatt" i dosan som jag inte ser vad den används till. Det behöver också klargöras.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är också troligen en väldigt enkel grej, men jag kan aldrig ge ett råd helt på känn. Men som sagt, det verkar inte vara långt bort alls att kunna konstatera att den blå är en nolla som du kan använda. Min gissning är att matningen kommer underifrån via en inputsad kabel med fas, nolla och skyddsjord (där skyddsjordsledaren ligger löst eftersom den inte behövs). Och att en annan kabel går upp mot belysningen? Om du visuellt kan bekräfta detta då kan vi med tillräcklig säkerhet säga att den blå som är skarvad i dosan är en användbar nolla för din dimmer. Men det finns även en gul "tomtehatt" i dosan som jag inte ser vad den används till. Det behöver också klargöras.
Tack Bo, jag köpte en sån där mätargrej och kollade och blåa var mkt riktigt nollan. Så nu är det ihopkopplat och funkar!!! Sådan glädje! Tack för hjälpen <3
 
Hmm, exakt hur mätte du för att komma fram till det?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hmm, exakt hur mätte du för att komma fram till det?
Mätte mellan jord och fas (utslag) och mellan nolla och jord (inget utslag). Var inte det rätt?
 
Om vi litar på att jorden verkligen är jord, då visar denna mätning att den blå kan vara
- en skyddsledare av något slag (med fel färg)
- en funktionsjordningsledare
- en tändtråd
- en mellantråd i en trappkoppling
- en nattsänkningstråd till en elradiator
- en styrtråd av annat slag
- en oanvänd ledare som inte är kopplad till något

Hade du mätt 230 V mellan fas och den blå så hade man kunna stryka nåt enstaka alternativ här, men fortfarande många kvar. Mätning kan aldrig(?) ge svar på en ledares funktion utan man kan mäta för att bekräfta den kontroll man gjort för hur ledaren är använd. Nu är det ju mycket sannolikt att den blå i detta fall är en nolla för det kan rimligen inte vara något annat i den dosa vi ser, men det är bara en gissning...
 
Ok! Nåväl, den här gissningen föll ju väl ut!
 
Hur vet du det? Att dimmern råkar fungera betyder inte att den är korrekt inkopplad.
Du har inte bidragit med några ledtrådar som pekar på vad den blå har för funktion. Du kanske själv har kollat runt lite, men härifrån sett är det helt och hållet en gissning utifrån färgen blå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.