Byggahus.se
Hej.

Är trött på att fippla med tidur/timer och har tänkt gå över till Smart Plugs istället. Antar att det blir lättare att sätta ljusscheman för när man t ex ska resa bort.

Nån som har tips å erfarenheter?

M v h

/Frippe
 
Ikea Trådfri med deras gateway funkar fint!
 
Justa ja...
Glömde att IKEA även har ett system.
Går det att sätta scheman för varje dag för respektive belysning eller är det alltid samma tider som gäller?

/F
 
Någon hub tex Tellstick Znet Lite V2 (kör scheman mm offline)
Brytare mm, tex Fibaro Wall plug, dessa har även energimätning, Dimmer 2, för att dimmra lampor, även dom med energimätning.

Det finns olika protokoll och två olika frekvenser.
Dom enkla brytarna mm kör 433MHz, enkelriktad kommunikation.
Protokollet Z-wave kör på 868MHz, är dubbelriktad kommunikation, man får bekräftelse på om brytaren slagit till/från.
 
I nuläget är behovet att kunna tidsstyra vissa lampor när vi till exempel är bortrest (för att ersätta våra gamla timers/tidur).
Jag är alltså inte intresserad av att bygga upp ett trådlöst system just nu.

/F
 
F Frippego skrev:
I nuläget är behovet att kunna tidsstyra vissa lampor när vi till exempel är bortrest (för att ersätta våra gamla timers/tidur).
Jag är alltså inte intresserad av att bygga upp ett trådlöst system just nu.

/F
Om du inte vill bygga upp ett system med en central enhet som styr, så hade jag satsat på wifi-anslutna pluggar, där varje enhet klarar sig själv.
Vettigast både till funktion och pris just nu, tycker jag är Shelly.
Deras smartplugs är en ny produkt som ska finnas att beställa inom ett par veckor.
https://shelly.cloud/shelly-plug-s/
 
F Frippego skrev:
I nuläget är behovet att kunna tidsstyra vissa lampor när vi till exempel är bortrest (för att ersätta våra gamla timers/tidur).
Jag är alltså inte intresserad av att bygga upp ett trådlöst system just nu.

/F
Är vad du gör med t.ex. Tellstick Znet Lite V2, blir enklare med central funktion som du kan styra utanför hemmet.
Nu gissar jag då jag är för lat för att kolla, men väljer du att varje "uttagsplugg" ska vara helt självständigt styrd via wifi utan någon form av central enhet så är risken att priset kan bli högre men också beroende av antal som du vill använda.
Och här bör du även kolla hur du styra dem utanför hemmet om du vill ha den funktionen.
 
F Frippego skrev:
Justa ja...
Glömde att IKEA även har ett system.
Går det att sätta scheman för varje dag för respektive belysning eller är det alltid samma tider som gäller?

/F
Du kan skapa flera timers ner till En per dag och lampa. Vet inte om det finns en begränsning på antal timers. Ikea trådfri är toppen, enkelt att installera, billigt och lättillgängligt.
 
Tack för alla idéer och tips.

Anledningen till att jag började fundera på trödlöst var att jag snubblade in på TP-links lösning (där uttagen är egna enheter som ansluts trådllst till befintligt nätverk). Verkade hyfsat enkelt att bara köpa en bunte uttag och drifta dem hyfsat snabbt...
Håller med om att det kanske kan bli snurrigt att ha separata enheter utan gateway emellan...å andra sidan bör ju appen samla alla vilsna enheter och ge en bra översikt...

Jag får gräva runt i de olika lösningarna...
:)

/F
 
M maximm skrev:
Du kan skapa flera timers ner till En per dag och lampa. Vet inte om det finns en begränsning på antal timers. Ikea trådfri är toppen, enkelt att installera, billigt och lättillgängligt.
Ok.
Brukar ofta skapa ett morgonscenario och ett kvällsscenario. Skulle det funka?
/F
 
Jag hade samma fundering tidigare och det var lite trassligt att få rätt information. Just tidsschema är lite meckigt och stöds i förvånansvärt få enheter... Jag testade först Telldus men tyckte det var för dålig täckning och av/på misslyckades ofta så den åkte tillbaka... Jag hade redan Philips Hue så jag införskaffade några Osram Smart+ plug som går att schemalägga i Philips Hue utan problem!
 
Jag kör Samsung Smarthings som hub och har ett hybridsystem med z-wave (inbyggda dimmers, switchar), hue (färgade lampor och lightstrips), IKEA Trådfri (Lampor utomhus) och Osram Smart+ väggplugg. Fungerar fint, enkelt att konfigurera och löser vårt behov.
 
Med Tellstick så kan du skapa scheman/scenarier/händelser som triggas flera ggr/timme om du vill.

Går att ställa in att lampa tänds vid tex 5:00 så länge som inte solen har gått upp och släcks när solen går upp.

Edit: Det går att lägga händelse som tex tänder lampa vid solnedgång OM klockan är mellan 19:00 & 23:00

Edit2: Det går att lägga offset mot soluppgång/nedgång i händelse.
Det går att lägga slumpmässigt tidsintervall i schema.
 
Redigerat:
  • Gilla
FrippeFlyer och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.