M
Eftersom jag helst vill undvika takspottar i badrummet (dels sänker de den totala frihöjden i badrummet och dels tycker jag lätt det blir lite för ”modern” känsla mot vad jag vill ha) försöker jag hitta rlite retroinspirerade (50/60-tal) tak-och väggarmaturer som ändå ger bra ljus. Finns sådana? Behöver absolut inte vara äkta gamla lampor men någon känsla av en äldre stil skulle passa in i husets känsla.

Eller är det bara att ge upp och inse att takspottar är enda sättet att få ljus bra?

Claes Sörmland
Ja! En annan kvalitet jämfört med plastskräpet.

B byggbg skrev:
Finns även en del på byggfabriken [länk]
Jepp Ifö..

Mazen Mazen skrev:
Jepp Ifö..
Ok då finns det två länkar att klicka på.

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
M
Gillar ifös armaturer. Har bara funderat om de lyser mycket nog... :D

BirgitS
M EmmaRa skrev:
Behöver du mycket mer ljus än man behövde på 50-talet?
En dubbel Bernadotte eller liknande med två glödlampor på 40 W ovanför spegeln eller en taklampa på 60 W ansågs ju vara tillräckligt bra ända till takspottarna gjorde sitt intåg.

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
M EmmaRa skrev:
De flesta av IFÖ:s armaturer är ju specade till 60-75W. Eftersom du med en LED får ut lika mycket ljus ur 3W som man får av en klassisk 60 wattare så kan du i princip få det hur ljust du vill. Det är bara att hitta en stark nog lampa så är det ju fritt fram att sätta i den.

Själv har jag en sådan här lampa fast med ljusgrått fäste. Idag sitter det en 75W halogen i som ska motsvara närmare 100W glödljus. Den dagen som den lampan går sönder kommer jag att byta ut den till LED på 5-6 W.
Väggmonterad IFÖ armatur med opalvitt glas och ljusgrått fäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
milimani
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.