Väcker liv i tråden igen.

Fortfarande vilsen. Köpte IKEAs Trådfri, men inte riktigt den funktion jag sökte.
Nu har det gått ett tag sedan jag startade denna tråd. Kanske kommit upp nya idéer och erfarenheter?

/Frippe

Som tidigare skrivit så tipsar även jag om : Tellstick Znet Lite V2.
Har det hemma och funkar väldigt bra!

Är det någon annan funktion, utöver det du skrev i starten av tråden, du önskar ?

nikasp
Jag har två Telldus Znet Lite v2 för att styra belysning och olika pluggar hemma och i torpet. Klart nöjd men Philips Hue för belysning är en helt annan grej som jag ballade ur lite på nyligen (pengamässigt). Dessutom har flera stora spelare gått ihop om ett annat protokoll som heter Zigbee (samma som Hue kör). Med Telldus kan man köra gamla enkla och billiga 433MHz brytare men det känns som ganska gammalt nu och det andra Telldus klarar är Z-wave som dock är rejält dyra (typ 500 för en dimmerpuck).

Jag skulle nog kolla på någon controller som klarar flera protokoll. Tror Animus Heart kan vara något och även Samsungs mojäng.

C claym skrev:
Som tidigare skrivit så tipsar även jag om : Tellstick Znet Lite V2.
Har det hemma och funkar väldigt bra!

Är det någon annan funktion, utöver det du skrev i starten av tråden, du önskar ?
Det som är bristen i IKEAs system är att allt bygger på scenarion. Jag vill hellre välja min smartplug och tala om för den när den ska tändas/släckas och inte som IKEA tänker att jag programmerar ett gäng scheman och sedan väljer vilken plug som ska följa respektive schema...

/F

nikasp nikasp skrev:
Jag har två Telldus Znet Lite v2 för att styra belysning och olika pluggar hemma och i torpet. Klart nöjd men Philips Hue för belysning är en helt annan grej som jag ballade ur lite på nyligen (pengamässigt). Dessutom har flera stora spelare gått ihop om ett annat protokoll som heter Zigbee (samma som Hue kör). Med Telldus kan man köra gamla enkla och billiga 433MHz brytare men det känns som ganska gammalt nu och det andra Telldus klarar är Z-wave som dock är rejält dyra (typ 500 för en dimmerpuck).

Jag skulle nog kolla på någon controller som klarar flera protokoll. Tror Animus Heart kan vara något och även Samsungs mojäng.
Ja, klart det är en pengafråga. Jämfört med hur jag har det idag dör jag får lägga en massa tid på att programmera pluggar manuellt så skulle säkert Telldus vara en bra ersättare...
Kan man även styra den över nätet på distans?
/F

F Frippego skrev:
Ja, klart det är en pengafråga. Jämfört med hur jag har det idag dör jag får lägga en massa tid på att programmera pluggar manuellt så skulle säkert Telldus vara en bra ersättare...
Kan man även styra den över nätet på distans?
/F

Jo telldus styr man via distans om man vill. Kör med app för att tända släcka saker. Har även schemaläggning på belysning.
Och visst, puckarna kostar en hel del speciellt zwave vilket jag föredrar men de är nästan 100%-iga. 433orna är inte lika stabila

Som sagts tidigare i tråden,
Shelly, plug s tror jag funkar för dig.

• Shelly Plug S smart Wi-Fi-kontakt med förpackning, funktioner på lådan listade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.