Belysning
Nefrums: Vad är fel på en gammal hederlig gaderobs armatur med tryckknapp? https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/inomhusbelysning/natt-garderobslampor/garderobsarmatur-423075?gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAjw5_DsBRBPEiwAIEDRW9rXKOm9QcNS9tHRLGgpU1p-paM-okkMP2LfFR4bDXmCYxKZt08GNRoCKiQQAvD_BwE
Bo.Siltberg: Du ska använda en installationskabel som t.ex EKK/EQQ/EXQ, absolut inte "lampsladd".
Triax: [citat] först och främst skippa Biltema om du värdesätter säkerhet. elektronik och transformatorer är det sista jag skulle köpa där. Biltemas led driver gör av Guangdong NRE och köpts in för ca 5 kronor. Det mest kända exemplet där transformatorer brinner är nog då Pirat Iphone laddare brann åt höger och vänster kolla på ett seriöst märke betala 200-400 så slipper du
Hugo Åkerstedt: Skicka gärna bilder med idéer hur man snyggast skulle kunna belysa en friggebodsfasad med bastu! Ca 4m bredd och 2.5m höjd Är ute efter något stilrent och minimalistiskt men som ändå belyser både uppåt samt nedåt
GK100: [citat] Det är inget annat än att en kabel dras in i röret istället för de tre trådarna som kommer ut i skåpet. Dvs man slipper en dosa där om man bara går upp mot lampan. Nu är en liten dosa inte direkt störande och då kan man ju grena av åt sidan till ev uttag också och utgå från det som kommer ut ur väggen redan.
goerana: Hej ! se bild nån som har tips på belysningslösning, har haft Ikeas viresystem , men dom går sönder ( plast) o vill ju ha en hyfsad snygg lösning, vill inte sabba taket ...gjorde en akutlösning nu i helgen, men en ikea o buntbant o gamla vajern. [bild] Mvh // Goerana
mushi12345: När det gäller Ikea så får du ju alltid köpa lösa sladdställ till armaturerna. Dem börja ju sälja sladdställ med dcl proppar men fick återkalla dem i Sverige om jag inte är helt ute och cyklar. Men dcl är det som gäller så det är ju bara o köra det.
Härryda2015: Jag har tidigare skapat en shellytråd här på BH och genom att följa Shelly på Facebook så ser man vilka genvägar dom tar, ibland helt sjukt att att puckarna inte blir återkallade ibland...
Nobbe_1: Det här känns som en del saker jag skulle ha gjort innan husköpet...om jag varit nog duktig och uppmärksam (läs kunnig). Nu är det tyvärr inte så och jag tror inte den förra ägaren vet hur det är draget...möjligtvis vem som gjort det. Men det kan ju vara svårt att få ur honom när det nu visar sig att det eventuellt är feldraget..:rolleyes: [citat]
Johan456: [citat] Jag förstår din poäng, jag tycker dock fortfarande att det är fel då det är sämre grejer. Jag har inget mer att tillägga.
Allmänobildad: Troligtvis en Loevschall, de flesta stomtillverkare använder sig av Loevschall för infälld belysning. Plastramen sitter i så fall med bajonettfattning och armaturen med små skruvar. Ljuskällan går inte att byta. Kolla med kökstillverkaren om de kan fixa fram varmvita (2700K) spottar istället. Annars får du försöka leta upp spottar med samma hålbild som befintliga.
Fotografen: I detta fall, klipp gulgrön och använd de andra två. Öppna stickproppen och se efter att det är rätt kopplat i den änden också.
BirgitS: LED-tejp lär fungera bra i ditt fall, kanske infällt i en profil för mer koncentrerat ljus beroende på hur handledaren ser ut. Här finns det bra info: https://www.xcen.se/trappbelysning https://www.led-tejp.se/guide-anvandningsomraden-for-led-tejp https://www.led-tejp.se/artikel-aluminiumprofiler-for-montering-av-led-stripes
topmount: En vit mörkläggande rullgardin plus en lampa i nischen är nog de billigaste lösningen. Finns ju lampor där du kan byta färg med fjärrkontroll, då kan du växla bakgrundsfärg efter tycke och årstid.
BirgitS: Visst, men det ökar kostnaden både nu och i framtiden, fler spottar att köpa, kraftfullare drivdon behövs, dyrare installation, fler spottar som går sönder i framtiden osv.
BirgitS: Jag tycker ju känslan är viktigast för det är ju den som gör att man trivs. Hide-a-lite skriver 60 cm från vägg i sitt exempel på belysning av tavlor i guiden: https://www.hidealite.com/sv-se/inspiration/ljussattning/snabbguider Men de skriver också: "Det finns inget recept som fungerar överallt. Ljussättning handlar om att framhäva rummet och anpassa ljuset till ytor där det
Du och 19till: Troligen har skymmningsreläts innre relä smält ihop pga korttslutningen. Lösning byt.
Bo.Siltberg: [citat] Jo jag skulle vilja se det så. Oberoende av stickpropp så ska både drivdon och belysning installeras med kunskap och enligt tillverkarens anvisningar. Det är ingen som helst skillnad på färdighetskraven mellan stickpropp och fast anslutning. En fast installerad belysning bör också vara fast ansluten. Att välja en sämre teknisk lösning för att undkomma kravet på behörighet
Bo.Siltberg: Ja så har du uppfattat det korrekt.
MultiMan: Enligt nya IKEA Trådfri appen så ska det komma eller har kommit snygga brytare med bara två (möjligen en, lite otydligt) knapp/ar, av/på, men som även dubblerar som dimmer (hålla inne för det funktionen). Det ska även numera gå att para två styrenheter till samma lampa om man vill kunna tända på två håll (typ trapp). Det går framåt!
Allmänobildad: Sockeln är med största sannolikhet en vinklad ifö. Kupan är det svårt att se formen på, men kolla ifös sortiment om det finns någon som faller i smaken
Patrik_Hed: Här är ett förslag på spott från Maxel också. https://www.eldirekt.se/belysning/inomhus/skenor/1-fas/1-fas-ray-spotlight-gu10-maxel //Patrik
Müssli: [citat] Jag har lärt mig att man inte ska dra slang i tak i bastu. Om man måste ska de vara utanför isoleringen. Å andra sidan fick jag även lära mig att det inte fick finnas några armaturer i taket men det har ju ändrats sen jag gick i skolan.
Mikael_L: Höjd är en sak. Man väljer lämpligtvis samma höjd som i övriga huset, men åtminstone samma höjd i samma rum. Just idag finns det ingen direkt standardhöjd, den har förut funnits och varit angiven i någon standard eller likn, men förändrats lite då och då under historiens gång, jag använder mig själv alltid av 200mm ög om jag inte finner någon anledning till annan höjd (t.ex.
Apple68: Hej Forum! Jag letar efter tips för originella utomhus lampor som produceras för Ytongs husproduktion under sent 60-tidigt 70 talet. Vet någon vem var producent/underleverantör av såna unika lampor åt Ytong? I min kvarter (en Ytong projekt circa. år 68-70, har varje hus 3st unika lampor var). Ingen lampor liknar varandra. :thinking: Väldigt kul tycker jag! Här har jag tagit några foto
A-Man_08: Jag hade inte tvekat att köra solceller om det bara är belysning, ladda mobile etc som du är ute efter. Har något elverk stående blir nog inte billigare och garanterat inte tystare. Du kan ju köra inverter som någon skrev tidigare så har du även 230v.
Mikael_L: Har du ett lamputtag till någon annanstans som kan tänkas gå till samma strömbrytare. Jag misstänker att det kan vara så och att du ska fortsätta ha båda svarta ihopkopplade. Dvs de två svarta i en anslutning och den blå i den andra anslutningen. Och inga jordade uttag här, och inte ansluta något till ev jordanslutning i någon armatur.
peroande: Sådana här ska du prova med: https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/installationsmateriel/lampproppar-och-uttag/upphangningskrokar-till-takdosa-400244/ Säljs vad jag sett alltid i tvåpack, kort och lång.
ChristianKroon: Tack för svar! Precis, elektronisk transformator Vadsbo Zero 70.2. Aha, jag ser nu i manualen att det mycket riktigt står att sekundärkabeln inte får överstiga 2 meter. Jag har en styck transformator som sitter ungefär mitt i slingan. Det går således ca 3 meter kabel ut åt vart håll, ena sidan till 4 spottar och andra sidan till 6 spottar. Kanske är detta problemet? Ser nu för övrigt