Belysning
Putte 9497: Tänkte bygga ett tak till ett utespa på 2,5x2,5 meter och undrar om någon annan har gjort det. Det ska vara ett lutande tak som är högst fram och lägst bak och med glas så man ser stjärnorna. Kom med tips, förslag och idéer.
Bo.Siltberg: [citat] Två eller flera korsbrytare fungerar lika bra med den skiss jag ritade. Vill du byta samtliga strömställare så kan du visst koppla om till två trådar, fas och tändtråd, om du tycker det är enklare och billigare. Då gör du precis som du beskrivit.
prototypen: Ett icke kompenserat ”drar” inte mer än ett kompenserat så länge vi inte behöver betala för reaktiv effekt ( vilket bara större industrier brukar) Men man kan koppla in fler kompenserade på samma säkring än om de vore okompenserade. Strömbrytare mår också bättre med faskompensering. Finns det att köpa icke kompenserade? Sedan tror jag att LED armaturer ger mera ljus då det är
Tsdoesds: [citat] Du måste ha rätt spänning eller ström för resp. Spotlight. Det justeras med ett antal dip switchar på drivdonet. Du ser även tabellen för deras positioner på en klisterlapp på jollyn. Börja med att identifiera om du har ett värde följt av mA på dina hidealite.
engs: [citat] Jag kan höra det från float när man har max ljus, hör också transformatorn från Hue's lightstrip om man maxar den, på vitt ljus i vilket fall. Men det sker väl i princip bara vid städning att vi har så starkt ljus så stör inte direkt.
Evamag: Tack för tipset.
Kochar: Den sitter ganska högt upp, ca 1 meter.
tommib: Välkommen till forumet! Se till att du förstår kopplingen, inte bara apar efter någon här på nätet. Eftersom det är en dubbel trappkoppling får du multiplicera Müsslis förslag med två (förutom neutralledaren som kan vara samma). Fundera också på kretslösningen och hur allt ska hänga ihop. Det blir snabbt många trådar i rören och dosorna vid dubbeltrapp. Egentligen är det den
Andreas_jti: [citat] Det är precis texter som ovan som gör att man blir skeptisk till företag som Luminans. Ljuskunskapen verkar ligga lågt hos dem. Det kan ändå vara ok produkter då de antagligen inte tillför någon kunskap till armaturerna, utan det kan till exempel vara duktiga kineser som gjort dem åt företaget. Det finns i princip fyra sätt att dimma en armatur. Här är en beskrivning av det
Andreas_jti: [citat] Håller helt med dig. Det man kallar CRI är en typ av jämförelse med en uppvärmd järnkärna. Generellt har du bättre färgåtergivning med högre CRI men det saknas t.ex. en bra referens i CRI för hudton. Jag skulle rekommendera att gå efter pris mer än efter CRI. Väljer man en kvalitetsprodukt brukar de vara mera påkostade. Det finns massa värdelösa CRI 90 LED från Kina det
Ahm.s: Hej fina Medlemmar, Har någon använd dessa LED downlight från Jula ? Letar omdöme .. https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/inomhusbelysning/infallda-spotlights-och-tillbehor/downlight-008782/ Tackar..
007JB: [citat] jag förstår, i mitt fall finns inget eluttag under, men jag får kolla. Om den är synlig bakom strömbrytaren så finns den tyvärr inte där, jag har tagit bort strömbrytaren och det var tomt där.
Nicro: [citat] Utdragsvärdet som anges är alltid rakt ut ifrån borrhålet så det är detsamma oavsett om det är tak, golv eller vägg. fischer har en säkerhetsfaktor på 7 på nylon så du har bra marginal. :)
leikie: [citat] Tack den skall jag kolla närmare på Kollade inte på så många watt därför jag missat mest troligt. Mvh Leif
etompau: Det är inte ovanligt att det kan bli lite svagare ljus vid full pådrag. Detta pga att det blir ett spänningsfall över dimmern. Det lär bli särskilt synbart när gamla halogen- och glödlampor används som kräver högre ström. En lösning kan möjligtvis vara att använda en dimmer som ansluts både med neutral och fasledare.
ViktorHg: Ibland skäms jag över att vara ingenjör..
Shafiq: [citat] Ja, precis. Jag vill ha någon enklaste sätt av dimmer t.ex. någon typ potentiometer ?
prototypen: Sedan har spridningsvinkeln stor del i hur ljust det blir. Protte
Hojte: [citat] Ja bauhaus gör väl det enkelt för sig att bara sälja de som behöver transformatorer.
Christian.k: Dimmerpucken har en min effekt på 5w på led så din lampa har för låg belastning. [citat]
Genvägen: [citat] Nu har det ju gått ett tag sen din fråga, men jag förstår det som att IKEAs gateway ger dig möjligheten att koppla ihop fler grupper av belysning på samma knapp/kontroll. https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-gateway-vit-40337806/
Mikael31: Skulle de här funka bra för mig?: https://www.bauhaus.se/downlight-luminans-kelvin-1x10w-led-vit#go-to-description Jag tycker nog att de här är lite fulare: https://www.bauhaus.se/downlight-luminans-kelvin-dold-1x10w-led-vit#go-to-description
Originalet: Kollar man i tabeller så ser det ju väldigt lite ut, även om det låter hyfsat. Att det blir för starkt är ingen risk då det finns dimmer till lampan.
Nyikåk: Oj, har har det hänt grejer. Jag ska se hur jag kan lösa det på bästa sätt, men en dimbar driver är huvudspåret, fast helst utan att behöva bygga något...
Härryda2015: Kanske en Shelly1eller Plejd hade varit något. Då får du smart styrning via astrour bland annat, kan det vara något? https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/smarta-hem/wi-fi/shelly/shelly-1-open-source-fjarrstrombrytare-p51301?gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQjwivbsBRDsARIsADyISJ_YpZxeEobUlkM4X_8wNzKf2FvsM4MHKVTKPYRPus_J9G1WdsrF02gaAq_KEALw_wcB