Belysning
berisen: [citat] Tack då kan jag vara lugn!
kia2: Jag har lite dålig erfarenhet av utomhusbelysning/julbelysning. Köpte bl.a. startkit+2 nät från Ica. Kostade en del, men höll bara två år cirka. Är ju ganska kort (tycker jag) med tanke på att man endast använder belysningen några få månader om året. Har även köpt annan typ av inomhusbelysning som inte heller håller så länge. Eftersöker era rekommendationer på bra butiker
etompau: [citat] Ja det bör gå. Observera att det måste vara återfjädrande brytare som ansluts, alltså vippan fjädrar tillbaka vid tryck (fjäder monterad i brytaren). [bild]
SvanteC: Plejd kan dimma både bakkant och framkant samt vanlig last. det är bara att byta i appen om lasten ändras.
Davidy: [citat] Tack för din hjälp, ska försöka trixa lite ikväll med dina idéer!
Åsa Lund: Kolla med gatukontoret eller elbolaget, de borde veta vem som äger stolparna. Eller så går du helt fräckt till entreprenören som gör jobbet och frågar om stolparna ska slängas. Be i så fall att få en stolpe och betala med ett flak öl till gubben
hempularen: Just uttagen på bilden ser ut som Elko RS. Med dubbelram. Om du skall ordna nya så behöver du veta om detta är kronbrytare eller dubbeltrapp. Kronbrytare används för att tända två lampor (eller 2 halvor av en lampa), från ett ställe. Trapp omkopplare används när du vill kunna tända en lampa från två eller fler olika brytare (vid mer än två, måste den "3e" vara en
Weronika123: Hej. Tack. Nu är det åtgärdat. Vi följde manualen. Ställt in den på minimumlöge. Så skönt för oss alla här. Tack för hjälpen!
kgu: Ok. Tack för hjälpen. (Såg även din Brasklapp)
AXCOKA: [citat] Hej Tack för tipset ska kolla på den, ha också stor last 18*18w halogen. Har också en sparkoppling men har inte kollat upp vilken variant än, skall göras inom kort. Återkommer i tråden hur det är och blir, när jag nu ”kapat din tråd”, kan kanske vara av intresse för andra som söker information /A
KnockOnWood: [citat] Ja visst, och man kan ju använda solglasögon också :)
Se@@!B55: [citat] Schneider dimmerpuck. Om jag har samma nolla till 1 uttagsslinga blir ju den dimmrad också
etompau: En dimmer hackar sönder strömmen hela tiden, och betydligt fortare än vad din kompis klarar av. Det enda problemet som möjligtvis kan uppstå är mekanisk slitage på vred/potentiometer.
Johan456: Det är säkert samma elektriska krets/säkring men tändningarna går förmodligen att separera. De kommer förmodligen från samma kopplingsdosa. Det man får göra då (som blir snyggast) är att sätta en dubbelknapp, en sk. Kronströmställare. Den ena knappen tänder/släcker spegelskåpet, den andra knappen ljusreglerar downlightsen. Dimmerpuck placeras bakom strömställaren och den knapp
Turbo-Danne: Ikea Omlopp spottar med trådlös liten fjärr? Då kan du placera onoff knappen var du vill och även dimmra om du vill. Finns även LED Lister om man hellre vill ha det. Spottarna är separata kopplade till drivdon och går en sönder är det bara att byta den
Styrman_jansson: Hej Alla, Vi håller på och bygger hus just nu och kommer ha en del i huset med hög takhöjd. I den delen har vi 6st fönster som sitter med underkant ca. 4m där vi vill ha fönstersmygbelysning. För att inte denna ska blända när man rör sig nedanför fönstren så vill vi montera den i underkant så den lyser upp i fönstret. Dock vill vi inte att den ska lysa upp i taket ovanför.
Nobbe_1: Jag kan säga så mycket i alla fall att den fungerar och lyser som den ska och paketerat efter konstens alla regler :giggle: [citat]
masterjohn: Nu när mörkret börjar komma blir det aktuellt med bättre arbetsbelysning. Hittar några riktigt gamla trådar om ämnet men vad gäller nu?? Skulle vilja ha en bra, smidig lampa. Funderar på: Schneider Arbetslampa Thorsman LED [bild] Någon som har några erfarenheter?? Bättre alternativ??
kia2: [bild] [bild] [bild] Köpte ett nät med lampor från Ica för ca 2 år sedan. Det är egentligen ett startkit + 2 nät som man kan sammankoppla. Ena nätet verkar ha pajat totalt. Men det andra lyser iaf - men väldigt svagt. Nu undrar jag vad som kan vara fel. Eller hur jag felsöker. Jag har en multimeter, men tror det är starkström (jag ser ingen transformator) så vet inte om jag vågar
Andreas266: Så här inför jul är det dags att köpa ledslinga för julstämningen. Jag ska vira den runt drygt 20m altanräcke så kommer behöva ganska stort antal lampor. Jag har kikat på några från Rusta, Jysk, Bauhaus men vet inte riktigt vilka jag ska välja. Har ni testat någon som ni varit lite extra nöjd med?
Datakonsulten: [citat] Det var ju precis det jag frågade ifrån början. Om det var möjligt med befintlig dragning som jag illustrerade i min högra ritning. Svaret kunde ju då varit tydligare, alltså att det inte fungerar och att jag måste dra en ny tändtråd till lampan för att få det som den vänstra ritningen.
richardtenggren: Kan stämma, jag fick först fel färg så de skickade en ny, men har inte bytt denna ännu.
laxen86: Plejd finns i ett antal olika versioner. Två olika dosdimmrar (enkel och kron). En controler vilken fungerar mer som ett relä och kan bryta laster upp till 16A (max 3500W läs manualen) samt styra tex jolly via 0-10v utgång. Och nu senast kom deras LED driver som driver led ljuskällor upp till totalt max 10W och är dimmbar. Alla dessa kan kopplas till två tryckknappar, styras via app, i
HasseTeknik: Om det är lågspänning ( och isolerat från nätspänning) kan man sticka knappnål genom isoleringen när man mäter. Visserligen finns det en risk för senare inläckage av vatten, som förkortar livslängden på slingan något, men om alternativet är att kasta bort direkt, så kan det vara ett bättre alternativ. OBS kolla att primär - och sekundärsidan verkligen är isolerade från
hahalj: Den halogen jag har nu har inbyggd rörelsesensor, tror den är från typ Biltema eller Jula. Funkar kanon, sitter på stolpe ca 4 meter över marken och bländar inget. Blir nån LED med 20-30W, har inte bestämt mig ännu.