J
johan77: Snyggt Arlan! Enkelt och robust.
22 svar · 16,9k läst
S
synpunkter: Om du inte tänker dricka ditt radiatorvatten så behöver du inte bry dig om det är legionella eller inte i det. Frågan är om varmvatten (dvs varmt kranvatten för dusch, disk och tvätt, inte radiatorvattnet i värmesystemet) bör kopplas till handdukstork eller inte. Jag vet inget om branschreglerna men frågan om legionella risk beror väl på mängden vatten i handdukstorken och i vad
7 svar · 3,8k läst
K
kenneth67: våran toa kostade med allt ca 10000:- 1,5kvm då hadde jag hjälp av en kompis med kakling å fixade allt med rör avlopp själv.. detta var det billigaste alt med "budget" kakel från cheapy samt klinkers därifrån toa å handfat från svedbergs ink blandare skulle vi tagit allt "vitt" så räcker inte 25000----
1 svar · 4,1k läst
N
nygatan: kolla på www.tradera.se under hem o bygg tror jag kategorin heter, sedan under bad eller vvs/blandare. Mycket mycket roliga saker där. Vi har köpt blandare till klädvård, badrumsmöbler, duschväggar och duschpaneler....men akta dig man blir lätt beroende och lite knäpp faktiskt av alla auktioner ;) Lycka till!
1 svar · 3,1k läst
MathiasS
MathiasS: Ring till Höganäs eller kakelbolaget. Deras inköpare kan hjälpa till att hitta en viss platta - dom ringer runt till varandra.
1 svar · 3,1k läst
H
Anonymiserad 23608: [citat] Mosaik och "fejkmosaik-plattor" bör monteras med förskjutning mellan arken/plattorna för att minimera risken för just detta.
7 svar · 2,3k läst
A
Argorat: Jag testade att göra som Dantotsu men det blev inge bra så jag gjorde på ett annat sätt: 1. Värmeslingor underst 2. Skärmade av området som skulle ha fall från övriga ytor med träribbor. 3. Hällde flytspackel efter väggarna så det fick rinna mot brunnen ( som jag stoppat isolering i för att det inte skulle rinna ner i avloppet ) 4. Sedan tog jag bästa soppsleven och öste upp från
3 svar · 14,2k läst
·
pappskallen
pappskallen: Handfatet är ett IDO och heter minislim........ Köpte mitt på sigro för 947:- men finns som sagt att köpa på bauhaus oxå, går bra att köpa utan charmerande flickvänner med, då jag frågade samma sak och det var no probs. Jag ska dock låta bygga ett specialskåp av teak då jag vill dölja avlopp och vattenrör.
7 svar · 27,1k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] Nej fukt är ok om man använder luxskivor.
7 svar · 8,4k läst
J
jcoboy: Precis färdig med "mosaiken" - eller vad man nu vill kalla den. Det blev 10 mm fixkam och en massa pillande då man skulle peta bort fixet som trängt upp mellan fogarna i "mosaikarket" - precis som Smiler förutspått. Resultatet finns längst ner på sidan: http://www.minhembio.com/jcoboy/49727/ / Christer
2 svar · 6,5k läst
smiler
smiler: Dubbelhäftande tejt... sitter som en smäck.
10 svar · 14,1k läst
K
ktm250: [citat] Gäller även fogen.
7 svar · 24,3k läst
H
Hoggez: Titta på http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=1451 /Hoggez
1 svar · 4,5k läst
MathiasS
MathiasS: Innehållet i detta ämne har flyttats [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=1475/7#7]HIT[/link] av MathiasS.
0 svar · 4,5k läst
D
danieldanieldaniel: är det betonggolv under det blivande spångolvet måste du ha en platonmatta först så inte fukt kommer upp från plattan i spånet
5 svar · 2,7k läst
B
Butcher: Jag gjorde en glassblocksvägg för några år sedan. Det enda stället den "läcker" på är nedersta fogen mot golvet. Det blir lite fuktigt Men det beror snarare på otätheter under. Hade jag använt silikon så hade det inte varit några problem. Nu är det inte något problem pga att väggen är inne i badrummet.
5 svar · 2,2k läst
J
Jehu: Tack för tipsen, ska tala direkt med Vetro imorron. De hänvisar till återförsäljarna, men där hänvisar de tillbaka till Vetro...Vetro säljer både dörrar och glasblock så de borde veta. På byggmarknaderna tycker jag det är rätt hopplöst att hitta folk som är så kunniga att de kan ge korrekta svar på såna här frågor (Bauhaus, K-Rauta, Silvan, Coop.....). Finns det något
5 svar · 3,5k läst
B
bijan: .... man kan alltid göra något annat med pengarna. Vi har ett annat badrum som måste helrenoveras , nu har vi råd med det.
30 svar · 5,8k läst
·
J
jcoboy: I taket räcker det med att måla med våtrumsfärg på panelen. / Christer
1 svar · 3,0k läst
spocks_beard
spocks_beard: Hej Vi tänker ungefär som Pinebar skrev. Vi kommer göra en dusch i ett hörn som blir helkaklad inuti upp till tak. På utsidan sätter vi antingen pärlspont eller kakel en bit upp på väggen. Sen blir det våtrumsfärg. Då kanske man tom. hänger in en tavla eller 2  ::) Skämt åsido, badrum kan bli lite för sterila med bara keramik på vägg och golv. Det är mina tankar i alla fall,
4 svar · 6,6k läst
H
hottuna: Svarar själv, fick tag på arkitekten som ritat badrummet. Gallret är hand made av en smed/plåtslagare, dvs ganska så dyrt men unikt. Någon annan som har tipps på snygga galler till inkaklade badkar? Mvh Rikard
1 svar · 2,5k läst
J
johan77: Ni ska inte kakla ovanpå våtrumsväv. Målad våtrumsväv, korrekt gjort, går att duscha mot. Men om ni har ett äldre badrum så finns inget tätskikt bakom kaklet. Då måste allt göras om, om ni ska bygga om till dusch, oavsett om ni väljer kakel eller målad väv.
1 svar · 4,1k läst
T
Tompa01: Jag är ingen expert så ta mina ord med en viss skepsis, men när jag kollade med Ardex för deras tätskikt så sa de att det inte fanns någon max tidsgräns från tätskikt till kakling. Spelar alltså ingen roll, däremot sa de precis som du säger att det är vitigt att det inte är dammigt. Att lägga på primer skulle jag inte göra såvida inte tätskikts konstruktionen säger att du
1 svar · 2,8k läst
7
719: Golvgips blir för mjukt under plastmatta. Satsa på spånskiva.
2 svar · 2,4k läst
Badkarl
Badkarl: Där var jag för långsam. ktm250 hann före. :-)
3 svar · 2,1k läst
ByggPutte
ByggPutte: Använder Du 90 bred gips och osb är det cc 450. Mvh Putte
2 svar · 8,5k läst
A
Argorat: Kan verkligen rekomendera kakelonnet.se... Dom svarar snabbt på mail och är trevliga om man ringer och undrar över något. Enda smolket i bägaren var att när jag beställde grejer därifrån lyckades Posten(oväntat?) sulla bort grejerna >:(
2 svar · 1,5k läst
K
Kurt_Krage: [citat] Skulle man allstå kunna limma fast gipsskivorna med gipsputs? Vad är gipsputs? /Kurre
3 svar · 4,0k läst
J
JonasHolm: Hej CarMan Du har inga bilder att dela med dig av? /Jonas
4 svar · 1,4k läst
S
stefant: Hej, Snart ska vi renovera badrummet i vårt nyköpta hus. Vi funderar på att skaffa ett Victoria badkar och tänkte ha en "hylla" efter ena långsidan, höjd ca 80 cm & djup 15 cm. Höjden på karet är 73 i huvudändan och 64 cm i fotändan. Är det någon här som kar gjort något liknande med Victoria badkar och kan visa upp några bilder? Vore väldigt intresant att se för vi är lite
0 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.