smiler skrev:
Sällan man gummar hela utrymmet.... endast det som kommer utsättas för mycke väta. El väldigt små badrum. Sällan man spolar väggarna spec mycke hehe...
hehe smiler, du är visst dåligt insatt i hur fuktskador uppkommer hehe.

ACME skrev:
Plåtvinkeln (H50/50) monteras bakom gipsen och ger riktigt stadiga hörn.
Våtrumsgipsen är kompaktare och stummare än normalskivan (+2,7 kg/m2), och har som sagt en impregnerad kärna. Största vinningen är nog att den står byggfukten som tillförs innan tätskiktet (flytspackel, golvgjutning m.m.) bättre.
Länsförsäkringar rekommenderar att använda plåtvinklar i både vägg/vägg och vägg/golv-vinkeln.
Fungerar plåtvinkeln H50/50 även till vägg/golv-vinkeln?
Kan man i så fall skruva plåtvinkeln i golvspånskivan och väggreglarna och sedan flytspackla med fiberarmerat flytspackel mot plåtvinkeln ca 22mm högt?
Är det bättre att limma fast plåtvinkeln mot golvspånskivan?
Hade sedan tänkt montera Minerit VT-skivor på väggarna ståendes på flytspacklet.
Är lite orolig för eventuella hävstångseffekter som skulle kunna uppstå pga rörelser i golvspånskivan - enligt monteringsanvisningarna ska ju golvspånskivan monteras med 10mm rörelsemån mot vägg och detta avskräcker lite.
http://www3.lansforsakringar.se/Got...ada/Boende/Vatten/Fakta/Kakel_och_klinker.htm

• sid11.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pappen på gips möglar fakiskt ganska duktigt. Gips kommer att bli förbjudet i våtrum, precis som det redan blivit i Finland.

Gumma ska man göra på alla väggar, oavsett storlek på badrum, däremot brukar man lämna 5-10 cm från takvinkeln.

Finns väldigt bra skivor nu från t.ex. Danogips som heter Aquapanel, ganska smidig att jobba med. Det är en cementbaserad skiva som är armerad med glasfiberväv. Det är nog helt rätt väg att gå om man bygger nytt idag.

Stringfellow skrev:
Finns väldigt bra skivor nu från t.ex. Danogips som heter Aquapanel, ganska smidig att jobba med. Det är en cementbaserad skiva som är armerad med glasfiberväv. Det är nog helt rätt väg att gå om man bygger nytt idag.
Jag har använt Aquapanel i duschen i källaren mot stålreglar. Skivorna är 120x120 så de är enklare att hantera transportmässigt och vid uppsättning när man är ensam, men det blir fler fogar förstås. Jag skar till bitarna med en tigersåg med stenskär. Det var som att skära i smör med en varm kniv. Skruven till är svindyr, och fungerade i mitt fall inte helt tillfredställande. Skruven klarar inte av att gräva sig ned i ytan på skivan ordentligt utan börjar slira i stålregeln. Skruven fungerar bättre när det är mer än en stålplåt som den gått igenom. Det dyra limmet man skall använda fungerar bra, men glöm inte att skrapa bort överskottet innan det härdat. När det är skruvat och limmat är väggen väldigt stabil.

Skivorna luktar starkt till en börja med, antagligen av armeringsnätet som ligger nära ytan på alla sidor och kanter, men lukten går bort efter ett tag. Som jag kan avgöra det är inget i skivans material organiskt och därmed kan mikroorganismer inte hämta näring från den.

P
Stringfellow skrev:
Gumma ska man göra på alla väggar, oavsett storlek på badrum, däremot brukar man lämna 5-10 cm från takvinkeln.
Varför skulle man lämna 5-10 cm från takvinkeln?!! Där ångtrycket är som störst...
Det optimala är snarare att först måla taket med våtrumssystem och dra ner färgen en liten bit på väggen och därefter överlappa den med väggens våtisolering.

Har man missat något eller? Det mesta i den här tråden är ganska nytt för mig, minns inte att jag läst detta i Branchreglerna......

Det står ingenting om det här i branschreglerna. Vanligt gips är godkänt, även om det finns bättre material, till exempel våtrumsgips eller fibercementskiva. Och anledningen till att försäkringsbolagen vill att man inte använder gips är att tätskikten ju släpper igenom en liten mängd vatten, och det har visat sig att det kan bli mögelpåväxt på skivorna. Men tätskikten håller på att bli bättre för att leva upp till kraven som nya BBR ställer, och med tätare tätskikt är det mindre risk att gipsen möglar.

Sen står det en massa andra dumheter i den här tråden, som att det finns risk för att pappen släpper från gipset. Det finns det inte. Nån pratar om gipsskivor utan papp. Det finns inga sådana, de hade haft sämre hållfasthet än knäckebröd.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.