Hejsan alla!
Jag har hört från en byggare att man numera måste ha fiberduk över hela golvytan i våtrum, o inte bara i hörn, skruvrader, skivskarvar osv.........
Stämmer det? Jag har kollat runt på nätet efter branchregler angående detta, men inte hittat något som bekräftat det han sagt. Eller är dom helt enkelt bara dåliga på att uppdatera sådana här saker kanske?
MVH.

Nej nej nej, det finns ingen sådan regel. Det branschreglerna säger är att man ska följa tillverkarens instruktioner. Vissa tillverkare har fiberduk i sitt godkända system, andra har inte fiberduk. Du ska alltid montera enligt tillverkarens anvisning, och inte "förbättra" ett system genom att lägga till fiberduk som inte hör dit egentligen.

S
Kan man "förbättra" ett system genom att lägga på fler lager eller tjockare lager med tätskikt?

Som jag förstått det i diskussioner med tekniker på både schönox och kiilto så får man inga fördelar med att lägga tjockare än angivet. Inte ens ett bättre ånggenomgångsmotstånd. I och för sig, ju tjockare man lägger desto mindre risk att man skadar tätskiktet när man kammar på fixet.

Men det är alltid dumt att gå ifrån tillverkarens anvisningar. De vill se att du gjort precis som de specificerar om det någon gång blir en skada.

Det kan ju finnas risk att ett alltför tjock lager får en annan hållfasthet (sämre). Men troligen är det bättre med (lite) för mycket än för lite.

hempularen skrev:
Det kan ju finnas risk att ett alltför tjock lager får en annan hållfasthet (sämre). Men troligen är det bättre med (lite) för mycket än för lite.
Precis vad jag också tror.

Nog så ofta är det till och med svårt att få upp så stor mängd fuktspärr (ex. gummi) som tillverkaren rekomenderar...

Anders_Roslagen skrev:
Nog så ofta är det till och med svårt att få upp så stor mängd fuktspärr (ex. gummi) som tillverkaren rekomenderar...
Nja, det är inte svårt. Det är ju bara att stryka tills man har förbrukat rätt mängd. Men det kan vara svårt att lyckas med det i bara två strykningar. Fast det kanske var det du menade..:)

Javisst jon_h. Det var det jag menade. Lite fel på ordvalet. Men enligt butiker rekommenderas ofta 2 lager som tillräckligt men följer man anvisningarna blir det oftast 3-4 lager. Har svårt att se byggfirmorna framför mig hur de står med 4:e lagret bara för att nå upp i ex: 1,7kg per kvm i nybyggnationerna... Det kostar iofs som sagt oftast bara tid och badrummet blir som ett mindre Fort Knox.

Anders_Roslagen skrev:
Har svårt att se byggfirmorna framför mig hur de står med 4:e lagret bara för att nå upp i ex: 1,7kg per kvm i nybyggnationerna...
Det har jag också svårt att se. Framför allt har jag svårt att se en knegare hos en stor firma vara noggrann och bry sig om något som om det ger en skada kommer efter fem-tio år. Annat med en en- eller fåmansföretagare som kommer få ta smällen om nånting händer på grund av slarv inom tio år.

Visst, känner själv egenföretagare av den näst minsta storleken som pular badrum. Kunder kan även de ha svårt att se att det tar tid. Tyvärr så får många även pröjsa torktider hos lite mer profitsugna större firmor, småfirmorna kan oftast inte hålla igång så många jobb på en gång att det lönar sig att åka runt .

Har kollat med mitt försäkringsbolag (LF). De rekommenderar nu att man har vanlig plastmatta under som tätskikt, speciellt på träbjalklag iom sättningen mellan golv/vägg kan få tätskiktet att brista. En platmatta klarar av dessa sättningar enl honom. Om jag gör detta så är jag helt "grön" gentemot deras sidaom någon framtida skada skulle inträffa.
Jag påpekade att Ardex har en matta som man lägger in i våta tätskiktet som man sedan rollar in. Inte lika bra sa han samt att kostnaderan är likvärdiga, så "vanliga" mattan är ett bättre alternativ.
Vad har ni för synpunkter på detta? Jag är riktigt rådvill inför mitt stundande badrum.

Du är helt grön gentemot försäkringsbolagen så länge du följer branschreglerna. Du kan använda biltemas tätskikt om du så vill, de kan inte neka dig ersättning vid en skada ändå.

Men de har rätt i att en matta tål större rörelser än ett rollat tätskikt. Dock fungerar ett rollat tätskikt precis lika bra om underabetet är rätt gjort. Är det så stora rörelser att ett rollat täskikt brister så är det antagligen någonting allvarligt fel med huset.

Och det blir betydligt dyrare med matta än med rollat tätskikt, plus att du då inte får någon tillverkare som tar på sig helhetsansvaret för konstruktionen. Så ifall det blir en skada så är det antagligen mindre komplicerat att avgöra ansvar ifall du har ett rollat tätskikt med fix från samma tillverkare.

"Har kollat med mitt försäkringsbolag (LF). De rekommenderar nu att man har vanlig plastmatta under som tätskikt, speciellt på träbjalklag iom sättningen mellan golv/vägg kan få tätskiktet att brista. En platmatta klarar av dessa sättningar enl honom."

Detta låter konstigt tycker jag. Menar han verkligen en vanlig plastmatta? Det får man väl inte ha som underlag om jag fattat det rätt eftersom fixet kan reagera med plasten i mattan. Han menar antagligen en tätskiktsduk typ ardex. Detta kanske bör klargöras så att ingen gör fel. Dock är jag ingen expert på området. Är jag ute o cyklar utan stödhjul Jon H?
/jeppe

Nä, finns speciella mattor för dett ändamål. Kolla på:
GVK - Säkra Våtrum
Läs igenom "säkra våtrum - keramik & plast".
Där finns en lista på godkännda mattor samt godkända fix att sätta fast klinker i.

Imorrn tänkte jag sätta med ned och kolla priset om det är stor skillnad mot plastmatta vs rollat tätskikt.
Personligen skulle jag känna mig säkrare med plastmatta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.