Badrum
Anonymiserad 23608: Framför allt så är den formstabil. Vanlig minerit rör sig mer än en spånskiva och håller därmed inte att kakla på.
camanda: Har två superbra tips. Det första är en plattsättare som verkligen kan sin sak. Har hållit på i mååååånga år och är nu egen. Han är snabb som attan. Kanske behöver du inte kvitto på allt heller??????? Det är i alla fall Västra Götalands plattsättning AB. Han heter Roland. Han har inte så många bilder på sin hemsida än, men du kan ju gå in och kika. Där finns alla
timmermannen: Vilka fantastiska ideer det finns. Måsste pröva någon gång hos en oförskämd kund som pröjsar svart.
ktm250: [citat] Ja, det görs ju det, men det finns ingen regel som säger NÄR man ska lägga mjukfogen. Före eller efter hårdfogning. Det är en ren smaksak. Huvudsaken är att den hamnar där den ska.
ktm250: Iom ändringar i Boverkets byggregler och nya HusAMA'n så kommer även branschreglerna skrivas om och kravet på ånggenomgångsmotståndet kommer att ändras (till 1000 000 m/s) i träkonstruktioner och kravet på borttagen plast kommer då också att försvinna. Kommer gälla fullt ut from 070701... Undra vart det står att man inte får använda dubbel gips?
monikaw: [citat] Jag tycker att 90x90 verkar vara "normalstor" Ett tips kan vara att kliva in i en duschkabin och känna efter hur det känns. Om det känns lagom för dig. Det är skönt med ordentligt utrymme att duscha så man kan böja sig och så utan att känna att det är för trångt. Om jag själv fick välja fritt storlek på dusch så skulle jag valt 90x110, men som sagt det är en smaksak.
pelle_fransson: Kan tyvärr inte svaret, utan är lika intresserad av detta som du då jag snart skall påbörja ett liknande projekt. Kanske finns det ngn inne på Byggnadsvård som kan mer om badrum i gamla, timrade hus?
MathiasS: Jag tror att en gjuten betongkaka kan vara en bra lösning. Då slipper man flera bjälkar och lasten från badkaret fördelas på ett bra sätt.
ByggPutte: Kan ju vara samma stil fast olika märken. Mvh Putte
mikkat: Känner oxå igen det du beskriver, men hittar inget heller. Damixa/twyford och IDO har varianter en sådan konstruktion /M
MathiasS: Vad jag vet så behövs inte gipsen för böjstyvhetens skull (det räcker med cc30 och limmat och skruvat golvspån 22mm) - således kan du fästa gipsen hur du vill. Lim är dock bättre än skruv med tanke på tätskiktet, men du behöer inte fundera så mycket på att det inte blir perfekt limmat.
Raskus: Problemet med att väggarna är sneda och att det uppstår en glipa ju närmare taket man kommer kan man avhjälpa genom att börja med att kakla mitt på väggen och gå mot kanterna istället för att börja i ett hörn, sen tillpassar man ju bara de sista kakelplattorna efter väggens lutning. Det hjälper ju förvisso inte dig i det här läget, men kanske ett tips för andra.
ktm250: Jo, jag har gjort det oändligt många ggr under mina år som plattsättare, men jag varnade mest att det ibland inte går riktigt som man tänkt sig :) Men vänta du på experternas råd ;)
Spix: [citat] De ser väl seriösa ut. Jag har inte beställt något från dem, men pratat med deras kundservice. Priserna är billiga för att vara sverige, men det går ju att hitta billigare i tyskland. Om du är osäker kan du ju alltid ringa dem och se hur kundservicen fungerar och kolla upp dem med skatteverket eller bolagsverket.
Anv.namn: Tack för era svar. Är det någon som har erfarenhet av att beställa jobb genom brabyggare.se? ACME, jag förstod det som att du har dåliga erfarenheter av det?
CarMan: tätskiktet ligger bakom kaklet, så man kan köra vanlig fog överallt om man vill !
Anonymiserad 23608: [citat] Därför att silikonet blir ofräscht efter ett tag, och det finns normalt sett ingen anledning till att inte skruva. Jag har aldrig varit på en skada där infästningen till wc:n har varit skadeorsaken, och det har blivit några hundra badrum genom åren..
Anonymiserad 23608: Limmar du skivorna mot dom befintliga väggarna så behöver du bara tänka på trycket mot fronten. Det bästa är nog om du kan bila in ändarna lite på frontens skivor in i väggarna och putsa fast dom. Monterar du skivorna innan du spacklar fall på golvet utanför karet så låser du sedan botten av frontskivan med spacklet. Dessutom limmar och skruvar du ihop fronten med de övriga
McDonald: Klart att du kan såga eller borra i badkaret. Lite svårare med plåtkar än plastkar då risk finns alltid för sprickor i emaljen. I vilket fall som helst så är det rätt kinkigt och noggranhet krävs. Borra två hål och trä karet över rören. Svårt alternativ då det gäller verkligen att få hålen på rätt plats. Dessutom belastar man rören då karet rör sig såvida man inte har
ByggPutte: Många faktorer som spelar in. Om Det går lätt att bila eller hård betong. Långt att bära skrotet. Mycket att fylla igen. Många m2. Mvh Putte
Miniu: Hur lång tid tog era hantverkare på sig med de olika momenten. Bila, kakla, el, vvs osv?
gaia: [citat] Smart! några riktlinjer: minimum 25 cm från toakanten till vägg. Handvask: man ska inte slå armbågarna i väggarna -prova med 70cm på breden :-/. Små rum är en utmaning ;) Lycka till! gaia
trolltyg: På golv ska man ha matt klinker för blankt blir aldeles för halt specielt med blöta fötter.
Question: Tack för svaren :) Jag hade tänkt att ha elvärme i golven. Ev. så kan avloppet behövas att flyttas. Har jag förstått :-[det hela rätt om det är smartas att först ta ut en rörmockare som "tittar" på hur/ om det behövs dras "nytt" avlopp...... Sedan ska jag själv försöka att få ut så mkt "gamal" inredning som möjligt och ta ut rörmockare igen som gör arbetet då, sen är det
monikaw: Är det denna diskussion du letade efter? http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=1625
lordi: Hej! Gå in och kolla på www.moraarmatur.se De har en del olika blandarfästen, både i krom och rostfritt. De rostfria är lite matta har jag för mig.