Byggahus.se

Spegel m. inbyggd belysning

1. E
    Medlem · 178 inlägg

esox

Medlem
    Nu är jag och sambon nästan överens om badrumsinredningen som ska införskaffas i samband med totalrenoveringen av badrummet senare i höst.

Efter hårda förhandlingar med kompromisser från båda sidor, där jag har försökt hålla ned kostnaden med bibehållen kvalitet på pryttlarna samtidigt som sambon i vanlig ordning svävat ut med designerblandare a´ 5 000 spänn :'(, så är nu vi överens sånär som på badrumsspegeln. Sambon viker inte en tum från sitt krav på spegel med inbyggd belysning, typ Vedums Arké a´4 300 spänn :surprised:. Det är ju för sjutton 1/4 av totalkostnaden för hela inredningen inkl. WC, tvättställ o. badkar >:( :'(, och det bara för en spegeljä..l!!!!

Någon som har förslag på någon liknande spegel m. inbyggd belysning (alltså inte spegelskåp) till ett pris som inte stjälper hela badrumskalkylen....?!

2. G
    Medlem · 6 993 inlägg

gaia

Medlem

Re: Spegel m. inbyggd belysning

Varför inte vanlig spegel och snygga lampor fästa direkt på väggen ovanför eller på sidorna? Börde bli biligare och kanske mer personligt ...? Nu vet jag inte vilken still ni har i badrummet men ofta blir man så vilse när man tittar i kataloger så man tror inte att det finns andra lösningar än dom som badfirmor säljer dyrt och komplett ;). Finns ju fina fasettslipade speglar att köpa styckevis, likaså badrumslampor....
    Saknar ni inte fantasi och inredningsglädje så kommer ni säkert på en passande lösning som accepteras av båda ;)
    gaia  

3. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Sigro har spegeln för 3727 kr. Men jag måste säga, jag förstår sambon...har aldrig sett något liknande och jag vill också haaaa....drääääägelllllll...halogen infräst i spegelglaset...dräääääääääääägelllllllllllllllllllllll....

Hm, vad? Jaså, jag får inte bygga om badrummet 1 år efter att det blivit klart?!?! Elakt...

Det jag funderar på är ifall man kan beställa något sådant hos en glasmästare, det kan bli billigare.

/ama

4. morsan
    Medlem · Dalarna · 2 368 inlägg

morsan

Medlem

Du kan sluta dregla ama ;) Det verkar vara ett vanligt 15w lysrör, kopierat från Sigros hemsida
    "Spegel med inbyggd lysrörsbelysning, 1x15w"

Det borde väl kunna gå att få en lokal glasmästare att göra ett uttag i spegeln och montera in en 15w badrumsbelysning  ??? Det verkar vara något ramaktigt bakom spegeln :-/

5. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 228 inlägg

Fasting65

Medlem

Själv håller jag på att bygga en spegel med belysning bakom glaset.

Jag har låtit glasmästaren blästra bort en några centimeter av spegelmaterialet på baksidan så glaset är frostat. Det som återstår är att bygga en ram och sätta två tunna, tunna lysrör bakom.

med mitt arbetstempo kommer den inte bli klar än på länge, så hoppas inte på några bilder än på ett tag.

6. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 4 118 inlägg

snuttjulle

Medlem

Själv sitter jag och tycker det är tur att frugan inte läser här och kan få sådana där ideer. Bara hoppas att hon inte får syn på något liknande i någon av alla villa tidningar med 98% reklam som ramlar ner i lådan varje vecka. :-/ :-/ ::)

7. morsan

morsan

Medlem

Näeeeeeeee, nu gör jag som ama, dreglar alltså  :-[
    Ballingslöv har en jättetjusig med 4 lampor på varje sida...IDO har liknande Vedums men också en med två rör, Ifö har ett Option spegelskåp med belysning på sidorna och nere till det facila (ord)priset av  11 625:-

MORSAN, STÄNG SIGROS SIDA NUUUUUUUUUUUUU :'( :'( :'(

8. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Här finns något liknande (nätshop) i två storlekar med halogenbelysning, den mindre 50x60 för 1195:- 60x120 2300:-, det är väl inte så farligt pris, eller hur......., borde väl vara värt den utgiften för att göra sambo/fru glad, eller hur :) ;), dessutom riktigt snygg tycker jag.

http://www.ironcity.nu/butik/default.asp?frame=dept.asp&dept_id=1110

MVH//Christina.

9. E
    Medlem · 178 inlägg

esox

Medlem

Tack för allt engagemang i min prekära situation!

Och visst är den läcker, Vedumspegeln (och Ballingslövs också, men den är ju ännu dyrare....), inte tu tal om den saken. Men iom att vi ständigt är uppe och nosar kring vår absoluta ekonomiska smärtgräns, så betyder varje sparad hundralapp - för att inte tala om tusenlapp - en hel del.

Sambon började faktiskt med IFÖ:s Option spegelskåp, och när jag, trots mitt chocktillstånd, lyckades få henne att inse det orealistiska i detta val, så tyckte hon att 4 300 för Vedumspegeln var en enorm eftergift :-/ (Skulle inte förvåna mig om hon redan från början bestämt sig för Vedumspegeln, men av förhandlingstaktiska själ först föreslog något fullkomligt orealistiskt för att få sitt andraval att framstå som modest - hon är inte dum inte :-* )

Men spegeln från Sundsvalls bygg ser mycket intressant ut, tack byggimpert. Nu ska här förhandlas >:( :D Någon som vet nå´t om den spegeln?

10. E
    Medlem · 178 inlägg

esox

Medlem
  11. morsan

morsan

Medlem
  12. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Åååh, kolla, senaste spegeln (Look) var från Rydéns i Gnosjö, och det är även de som heter Mirror som Sundsvalls bygg säljer.

Länkar:

Mirror
    --------

http://www.rydensgnosjo.se/kollektion/badrum/mirror.htm

Look
    -------

http://www.rydensgnosjo.se/kollektion/badrum/look.htm

och en tredje variant,

Blanka (halogenet går som en ram runt hela spegeln)
    ------------

http://www.rydensgnosjo.se/kollektion/badrum/blanca.htm

/ama, vad torr i munnen man blir av dräglande...

13. E
    Medlem · 178 inlägg

esox

Medlem

Du menar spegeln:D. Jodå, har fått ok på Look, den är ju oerhört lik Vedums och storleken accepterar hon.... fast nu har sambon börjat indikera att eftersom vi "tjänat" över 3 laxar iom detta, så skulle man ju kunna lägga på "lite" på blandare och takdusch istället...SUCK :( >:( ::)

14. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Neeej, ni har inte tjänat 3 laxar, ni har sparat dem och det är skillnad. Förklara för sambon att de 3 laxarna inte är "extrabonusspendera"-pengar utan den välbehövliga marginalen för oförutsedda utgifter i samband med badrumsbygget.

Man lurar sig själv så lätt när man tänker så...och helt plötsligt blev allt så mycket dyrare än vad man hade tänkt från början.

/ama

15. E
    Medlem · 178 inlägg

esox

Medlem

Offtopic: Och du tror inte att jag försökt förklara skillnaden :)? Men hur lätt är det, när man har en sambo som kommer hem med reakläder för 5 000 spänn och glädjestrålande säger att hon tjänat 2 000 spänn eftersom det var rea... :-/ Jag brukar då kontra med att säga att vi ju i så fall kan sluta jobba och tjäna ihop vårt uppehälle genom att gå runt och handla på reor ::) :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.