Kanske är jag helt ute och cyklar - nån våtrumscertifierad kanske kan svara- på om:

1. Är det inte så att avlopps- och rör-manchetter, hörnlappar och tätskiktsremsorna (som läggs längs golv/vägg-"vinklar") och som man tätskiktar in har en armerande funktion som skall göra rollade tätskiktet tåligare mot rörelser? Känner mig personligen helt säker med mitt 4ggr tätrollade golv / 3 ggr rollade väggar. Däremot måste jag kommentera att alla manchetter mm är totalt ofattbart överprissatta, exvis ca 150spänn för manchett till ett handfatsavloppsrör på Beijers. Det är inte direkt kevlar man får utan ett par tre-skiktslaminat liknande en vattenavisande bävernylon som man skulle kunna klippa till av lillgrabbens overall...

2. Reglerna kring avlopp i badrum tidigare än -91 kan kanske bli väldigt svårtolkade om det ligger en plastmatta på golvet sedan tidigare och man lägger klinkers ovanpå. Låta vara kvar eller bytas?

Jo, de har en rörelseupptagande och armerande funktion, men de tål inte lika mycket rörelser som en matta. Men som sagt, har man så stora rörelser i sitt hus så är någonting fel. Och jepp, de är löjligt dyra.

Och reglerna är inte alls svårtolkade, att man ska byta brunn handlar inte om själva klinkersen, utan att man inte kan ansluta ett rollat tätskikt på ett godkänt sätt. Lägger man däremot matta som tätskikt gäller inte PER's branschregler, utan då är det samma regler som för vanlig mattläggning som gäller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.