5 077 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Våtrumsgips på golv i badrum
Jag skulle kunna tänka mig att det funkar, men du ska absolut inte göra det. Tillverkarna har sina speciella golvgipsskivor, det är dem du ska använda.Maevr skrev:
Ska du förstärka böjstyvheten i bjälklaget med hjälp av gipset? Du vet att du måste limma med en speciell typ av lim va? Och att du egentligen inte behöver lägga gips överhuvudtaget, det räcker med flytspackel om du lägger tillräckligt tjockt.
Ja, det stämmer. Eller snarare, jag har aldrig stött på ett flytspackel som tillverkaren inte godkänner att man lägger på spån, men om spacklet dessutom ska ha en förstärkande funktion så ska man se till att det också är grönt med tillverkaren. Men i praktiken är det ytterst få spackel som inte är godkända för det här ändamålet av sin tillverkare. Det är faktiskt förvånansvärt små hållfasthetskrav som ställs på spacklet för att det ska fylla sin funktion i det här fallet.
Riktigt för en del använder golvgips
av gammal vana när dom inte behöver det.
tex På jobbet beställde vi golvgips till bad va ju en
del skivor att bära.
Sen kommer våra plattsättare och säger att De slutat
använda gips på spån för att tillverkaren av det fabrikat dom
använder godkänner flytning direkt på.
Mvh Putte
av gammal vana när dom inte behöver det.
tex På jobbet beställde vi golvgips till bad va ju en
del skivor att bära.
Sen kommer våra plattsättare och säger att De slutat
använda gips på spån för att tillverkaren av det fabrikat dom
använder godkänner flytning direkt på.
Mvh Putte
Golvgipset är till för att stärka bjälklaget då det är cc60, dock är jag lite skeptisk mot att ha en förhöjningsring som då blir fallet när man skall montera golbrunnen i en monteringsplatta i balkarna under golvspånet.
Är det ok att ca 20 cm runt brunnen strunta i golvgips för att lättare få fallet att bli bra?
Är det ok att ca 20 cm runt brunnen strunta i golvgips för att lättare få fallet att bli bra?
Som jag skrev, du behöver inte lägga gips. Det räcker med att flytspackla minst 12 mm med formstabilt flytspackel. Detta är ett godkänt och tillräckligt sätt att styva upp golvet.
Om brunnen ligger i nivå med spånet så måste du höja den, antingen själva brunnen eller genom att sätta en förhöjningsring. Det är inte okej att dra ner spackel mot noll direkt mot spånet.
Om brunnen ligger i nivå med spånet så måste du höja den, antingen själva brunnen eller genom att sätta en förhöjningsring. Det är inte okej att dra ner spackel mot noll direkt mot spånet.
Klicka här för att svara