Hej,
jag skall lägga ett klinkergolv med vattenburen golvvärme på övervåningen. Rummet är 1600 x 3000 med golvbjälkarna "på längden". Golvbjälkarna är c-c 600 och jag tänker stadga upp bjälklaget med kortlingar i samma dimension som golvbjälkarna så att det blir ett "rutmönster" av bjälkar, detta eftersom det inte på ett enkelt sätt går att lägga nya, parallella golvbjälar så att det blir c-c 300.

Fråga 1: har någon erfarenhet om detta blir stabilt nog för ett tungt klinkergolv + 30-40 mm avjämningsmassa ?

Fråga 2: vilken metod rekommenderas som underlag på träbjälklag ? PER branschregler 10/2005 ger två alternativ (golvskiva eller avjämningsmassa). Är båda metoderna lika bra ur hållbarhets- och täthetssynpunkt ?

MVH
Håkan

För att få en stabil och bra grund så hade jag hellimmat 13mm golvgips över spånet. Du kan inte kottla för att ersätta cc30.

Maevr skrev:
För att få en stabil och bra grund så hade jag hellimmat 13mm golvgips över spånet. Du kan inte kottla för att ersätta cc30.

Men det är inte helt optimalt med golvspån+gips ovanpå rören...

Jag tror att han menar att rören ligger ovanför golvspån+gips.....

Håkan: Det blir definitivt stabilt nog att göra som du tänkt. Lägger du in kortlingar så hjälper det dessutom till extra, även om det inte behövs egentligen.

Båda metoderna är likvärdiga i tekniskt hänseende.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.