Badrum
lordi: Det verkar som själva underlaget inte är tillräckligt stabilt. Troligtvis behövs det reglas upp eller förstärkas. Då förstör man tyvärr tätskiktet i golvet, och även väggarna stryker med då, eftersom tätskiktet ska vara obrutet hela vägen mellan vägg och golv. Är det så att underlaget är ok, och det bara är slarv med fixet under ett par plattor, så kanske man kan pilla loss
Argorat: På min överblivna bytta med tätskikt står det att den är hållbar i 1 år under förutsättning att förpackningen inte brutits.... Jag rekomenderar en tripp till närmaste återvinningsplats ;)
Frodovic: Hej Alla! Vi skall renovera vårt badrum och det innebär att en vägg mellan ett litet badrum och en ännu mindre toalett skall rivas. I det något större badrummet skall vi sedan ha ett nytt badkar, frågan är vilket vi skall välja. Just nu känns Hafa Bione eller Casper Atlantis mest intressanta. Har ni någon erfarenhet av dessa kar? Vi vill ha ett kar som ger oss många och trevliga bad
ByggPutte: Skulle kolla med clas ohlson. Färg affär. Bauhaus eller krauta. Har inte köpt det själv chefen skulle köpa ut för vi skulle bättra runt ett vägg uttag. Mvh Putte
Missb: Hej och tack! Hoppas ni blir det med! Det är ungefär samma här, totalt olika viljor! Men känns som vi börjar komma till rätta men vårt tredje badrum orkade vi inte ens titta på kakel och klinkers till när vi väl hade kommit en bit, inte heller kakel till köket. Det kommer, vi samlar förhandlingskrafter ;D Lycka till till er!
gitolars: Nu så! elementet satte vi upp igår, som ni ser så är den inte inkopplad, och värmen i golvet bör vi inte sätta på förren om två veckor, som tur är så värmer handdukstorken lite iallafall. // Git o Lars
Hansochhennes: Wow. det var super läckert! Riktigt snyggt golv. 8-) Kanon [smiley=thumbup.gif] Handfatet påminner om de på Hafa. Vi ska köpa våra badrumsmöbler där, men väljer nog ett fyrkantigt! :)
Husplanerarna: Varför jag tänkt spackla två gånger är att roth-systemet vi tänkte ha förutsätter att fallet är klart före installation. Det består av en slags plastskiva som håller slangarna på plats, sen gjuter man ett jämntjockt skikt över alltihopa. Det är inte omöjligt att man kan trixa till det så man bara behöver lägga på flyt en gång iofs. Vi kanske skippar kortlingarna då, jag
RayDaX: Hej. Ett badrum med golvyta 6 m2 och väggyta 21 m2 ska ha standard kakel och klinker enkel läggning Vad kan en plattsättare ta för det jobbet både svart och vitt? Jag köper in allt material som behövs. Hur lång tid kan det ta att kakla detta?
ktm250: Är du osäker på årtalet på brunnen så byt den. Det är ju inga större pengar. "better safe then sorry" :)
Thomas_I: Du frågade om kostnaden för fronten... Jag vet nu i efterhand att jag inte behövt köpa LUX-skivor utan hade kunnat använda vanlig frigolit eftersom jag själv satte på nät och spacklade med fix. Tror det är samma sätt som de gör skivorna från början. Jag använde skivor som var 50mm tjocka och eftersom de bara är 600mm breda och avståndet mellan kar och golv är 680mm var jag
Pellesyd: Sitter det en dosa i väggen där befintlig armatur sitter? I så fall kan Du fräsa spår, i med 16 mm VP eller slang och en dosa i taket. Fas, nolla och jord är en förutsättning för att Du ska få en elektriker att koppla ihop det, elektrikern är f.ö. en förutsättning eftersom det är fråga om utökning av anläggningen.
morsan: Skulle tro att de flesta som har badrumsinredning och byggvaruhusen har, t ex http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=1448
Honken_byggare: Lägg en tjock badrumsmatta framför handfatet så har du standard!!!!! ;)
Pesco: Eterniten sitter bra där, fastspikad i ohyvlat trä som är spikat i bjälklaget. Håller upp torv som isloerar. Börjar man öppna har man skit överallt. ;D
Thomas_I: Vi har bara de där sista detaljerna kvar innan badrummet är helt klar. Vi har specialtillverkade möbler, en kommod med handfat och ett högskåp. Vi vill ha dörr och lådor utan handtag och vi har hittat lösningen för dörren till skåpet. Tillhögskåpet har vi hittat ett magnetlås med funktionen att man vid öppning av dörren trycker till på utsidan av dörren så hoppar den ut en bit
Marilyn: Jag har anmält skadan nu. Att pluggarna inte var silikonskyddade var omöjligt för oss att se. Vet inte om det varit så från början, men tror nästan det. Vid ytlig betraktelse syntes ju inga senare tillägg i inredningen och besiktningsmannen upptäckte inget. Undrar hur det är med tidigare ägares ansvar? Kan försäkringsbolaget hävda att det är en fråga mellan tidigare ägare och
tommypeters: Det borde väl finnas någon Excel-formel som tar med bastuvolym, effekt på bastuaggregat/infravärmare, luftfuktighet samt uppvärmningstid. Ut skulle komma ett diagram där man kunde se hur lång tid det tog att komma upp till "Värmeeffektupplevelse = bastu", eller kunde man se att effekten inte räckte till. Om man har torr luft i bastun så krävs ju några kilowatt för att det ska bli
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=20548/0]Hantverkare & entreprenörer[/link] [move by] MathiasS.
Linska: Först kan du prova med att skura fogarna med kakel- och fogrent . Låt dra längre än rek. 2 min. http://www.mpdiy.com/Produkter/produkt_visa.asp?produkt_id=3&show=produkter Får du inte bort missfärgningarna kan du testa att bleka fogarna med klorin. Blir det inte rent och vitt kan du färga fogarna med fog finish. http://www.kungsfarg.se/bad/fogfinish.htm Silikonet måste du nog byta
ByggPutte: Ska det bli badrum? Skulle tro att plastmattan måste bort om Du senare ska lägga tätskikt. Mvh Putte
nattugglan11: [citat] Men inte är det enkelt, det är svårt! Jag råkade kladda lite med silicon i handfatet som jag hade på fingrarna, det var ett helsikte att få bort, och då hade det inte stelnat. En annan fråga, är det någon som vet om detta "ta bort medel" även tar bort "superset" -lim ?
anasel: [citat] Det stämmer att dessa mått bara är minimimått, du får ha längre avstånd. [citat] Det vet jag faktiskt inte tyvärr, men det tycker jag väl att du borde få. Kanske någon annan som vet? Mvh Anna
lordi: Annars kan man ju äta en rejäl portion med bruna bönor innan man badar. Då funkar det med ett helt vanligt badkar ;D Tyvärr är inte det heller ljudlöst
Anonymiserad 23608: Du ska ha 15 mm spackel om du lägger golvvärme. Mao måste du antingen stuka ner spacklet precis vid brunnen eller lägga t.ex. masoniteremsor under LyftUpp 12:an.
johan77: Frågan är vad som finns under kaklet. Sannolikt är det inget som går att få att överlappa ett nytt gummitätskikt på golvet. Förmodligen kan du plocka ner kaklet och återanvända det. Då får du hacka bort rester av fix och fog från plattorna.