10 413 läst ·
21 svar
10k läst
21 svar
Lägga golvgips eller sätta väggips först?
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Ja nu är det delvis gipsat i badrummet. Skivorna behöll jag hela med en kraschad vägljusstake, flera blåmärken/småsår och kantstötta gipsskivor som följdeffekt :-D
Snart blir det golvgipsets tur att läggas, åt samma håll som golvspånet men överlappat. Därefter ska värmekabeln läggas, testmätas, och kopplas in m.h.a. en släkting. Sen kommer spacklingshjälparn......
F-n det börjar äntligen röra på sig
Snart blir det golvgipsets tur att läggas, åt samma håll som golvspånet men överlappat. Därefter ska värmekabeln läggas, testmätas, och kopplas in m.h.a. en släkting. Sen kommer spacklingshjälparn......
F-n det börjar äntligen röra på sig
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Började lägga golvgipset idag och märker då att golvspånet redan ligger med fall, ca 1:50........ hmmm.....
Kan man utnyttja detta på något smart sätt? Vill ju ha golvgips eftersom jag "lappat" golvspånet men börjar nu tveka lite....
Kan man utnyttja detta på något smart sätt? Vill ju ha golvgips eftersom jag "lappat" golvspånet men börjar nu tveka lite....
Hur ligger fallet mattias? Mot brunnen åt alla håll eller att hela govet lutar på ett håll?
Och när du pratar om att utnyttja det, menar du att spara på lite flytspackel? För fallet kommer ju vara kvar även när du lagt gips.
Och när du pratar om att utnyttja det, menar du att spara på lite flytspackel? För fallet kommer ju vara kvar även när du lagt gips.
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Badrummet är 1,5 x 2,6 m, brunnen sitter ca 1m på långsidan och ca 0,4m på kortsidan.jon_h skrev:
Fallet lutar mot brunnen så när man lägger golvgipsskivorna (längs kortsidan, åt samma håll som golvspånet) så svävar de i luften på mitten, ca 8mm.
Edit: För skivorna ska väl behållas hela?
Ja, skivorna ska behållas hela i så stor utsträckning som möjligt. Knepigt mattias. I det fallet kan det nog vara bättre att flytspackla trots allt. Tjockare än normalt för att kompensera för alla dina skarvningar kanske.
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Vi har dubbla spånskivor med plastmatta, där hela golvet lutar ca 1:50 mot brunnen. Plastmattan togs bort.
Vi limmade sedan golvgips ovanpå och hällde sedan på flytspackel ovanpå för att baka in golvvärmen.
Fallet behölls automatiskt, så det krävdes inte mycket fallspackel i slutändan.
Gipset sattes på 90grader mot fallet iställetför i samma riktning. Vet ej vilken betydelse detta har.
Vi limmade sedan golvgips ovanpå och hällde sedan på flytspackel ovanpå för att baka in golvvärmen.
Fallet behölls automatiskt, så det krävdes inte mycket fallspackel i slutändan.
Gipset sattes på 90grader mot fallet iställetför i samma riktning. Vet ej vilken betydelse detta har.
Klicka här för att svara