Badrum
Pellesyd: [citat] Det blir ju lite mellanrum mellan plåtarna - där får det plats med lim. Men eftersom jag har limmat och skruvat 22 mm golvspån + ovanpå det limmat och skruvat 22 mm spån i remsor och ovanpå det gips så är det styvt som bordläggningen på pansarkryssaren Potemkin.... :D
jcoboy: Denna fråga kommer upp ung. var tredje vecka här på forumet. Leta några sidor bakåt. / Christer
sae: rätt tjockt och inklätt i ngt som liknade gummi Blad med hårdmetallkross . mvh/s
DJ: Hej Här finns för 79:- http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383579 Emil
erikoesterberg: Det är nog det efterson kaklet sitter ca 1cm utanför väggen jämfört med ytan som ej är kaklad
Skogsbananen: Om gummilisten sitter fast på duschhörnans dörrar så är ju fallet "öppet" när man har dörrarna öppna...
Skogsbananen: Gå igenom så nära mitten på bjälken som möjligt, förstärk bjälken på båda sidor genom att limma och skruva ca 50 cm plywood.
snabela: Har också byggt duchvägg, 190x75cm bred med 80+10mm LUX-skivor som bara limmades med kakelfix i golv och vägg. Starkt blev det. Ska göra nåt liknande med badkarsinbyggnad nu tror jag.
pinebar: Hej! Vi hade ett litet cirkulärt från Gustavsberg förut, det var kanoon! Typ den här: http://www.billigvvs.dk/produkter/3b819ecadf4ce890274b4fbd4924f1e4.html /pinebar
monikaw: [citat] Vårt försäkringsbolag kräver att vi har fuktspärrat golv. Men kanske att det är olika? Det kan ju hända att en tvättmaskin går sönder och att få en vattenskada för att man inte orka göra det ordentligt känns lite onödigt dyrt. Eller?
Fasan: Stort tack. Jo jag tycker Indigo Vågen är jättesnygg och har tittat den innan. Men jag skulle vilja köpa bara själva handfatet och inte skåpsunderdelen. Har ni köpt "hela kittet" eller bara handfatet? Ska nämligen ha annan inredning så deras inredning passar inte till det övriga som jag valt. /Eva
snickar_lasse: tjena!jag har inte sett någon plattsättare täta med manchett runt el doser.elen brukar inte inte sitta i direktkontakt med vatten utsatta ställen.du kan ju täta runt dosorna,om du vill,de är ju alldrig fel.
ByggaNytt: Tycker att ditt förslag på mellanskiva är bra! Vår variant är inte primärt att hålla ihop maskinerna utan den kan dras ut och förhinda att den torktumlade tvätten ramlar ned på golvet vid urlastning. Märket är Cylinda men Whirlpool borde ju ha något liknande för era behov!
pappskallen: Tycker du 3000 pix är för mycket för något du tycker är riktigt snyggt?? Jag menar det rör sig kanske om en tusenlapp (drygt) jämfört med en billig variant, och detta för att bli riktigt nöjd......... nåväl vill du pruta på det så kolla in www.megabad.com, där finns dom modeller du tittar på till bättre priser, dock tillkommmer frakt så slutpriset kanske blir som i sverige.
jojjeblom: Hej köpte tidigare i veckan en Gustavsberg på Bauhaus 1595:- kostade den.
jcoboy: Går tyvärr inte direktlänka, men googla på svenska sidor på "MHLY 787" så hittar du.. / Christer
ByggaNytt: Bra att inspirationen har kommit tillbaka! Jag avslutade tätskiktet på dörrkarmen samt intill smygen, dock utan att använda remsor! Visst skall man vara noga men ingen står väl och sprutar vatten mot karmar/fönster om man nu inte har en sådan planlösning.... Bäst? Smaksak! Jag anser absolut att kaklet skall överlappas, annars ser det ju ut som en ROT-renovering!
ktm250: Är det nåt man betalar överpris för så är det badrumsinteriör!! Vad kostar tex ett badrumsskåp eller en kommod? Där blir man ju arg om något.
ByggPutte: Vet ej hur mycket det kostar men såg på ett ställe att dom körde nån typ av epoxi i ett gammalt badkar. Mvh Putte
greenbay: Om du har tänkt att ha fall i badrummet så blir det svårt att lägga 30x30. Själv gillar jag inte dessa stora plattor, snart blir de mindre, och då blir badrummet omodernt. I vårt senaste badrum satte vi vita, vågiga 20x25, på högkant. 79 kr/m2. På golvet lade vi en grön klinkers 10x10 från Höganäs ca 600kr/m2 för den. Till detta blank handdukstork och skåpsluckor och bänk i
ClasseClas: [citat] Ånggenomgångsmotståndet mäts i s/m (sekunder per meter material) och Mineritskivan har 370000 s/m. Från SP-rapporten: [citat] Som fukttåligt mtrl betraktar jag Mineritskiva o liknande produkter, dock ej gipsskivor med sitt kartongmtrl runt om.
ankan35: En kompis råkade ut för precis samma sak, kaklet trillade ner. Han hittade en svensk kille som rev plattorna och kaklade om hela badrummet för 800 kr. Detta i mitten på 90-talet innan byggboomen. Blev kanonsnyggt, och han var jättenöjd, men tyvärr inte gjort enligt branschnorm eftersom fuktspärr saknades. Men en uppfräschning för en låg summa. Kaklet gick nog på några tusen.
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=5063/0]El[/link] [move by] MathiasS.
TyraMyra: Hej, har köpt kakel samt klinker på just K-rauta för ca 180kr/m2 till vårt grovkök. Min plattsättare trodde icke att det var så billigt, han kände ingen större skillnad på dessa plattor jämfört med "märkeskakel" för ca 400-500 kr/m2. Oftast är det dyra kataloger samt bra adresser man betalar för, i viss mån även radioreklam mm ::) Nånstans måste ju detta tas ut, och då läggs
Bricky: Jag har använt mig av Ardex och har även gjort ett badrum med biltemas system. Tycker båda har fungerat bra, är de godkända så är de. Så resonerar jag. Vad det har för betydelse för att det är träbjälklag vet jag inte. Golvspån+golvgips+flytspackling ska ge ett stumt golv och därmed inte spela någon roll vad som finns under. Men naturligtvis har säkert Ardex ett säljande
znicke: hej ska bygga nytt dusch rum i källaren i tvättstugan ska jag börja med golv ,väggar eller tak???? och mot ytterväg tror jag ej det ska vara någotfuktskydd då det ligger plattonmatta på utsidan rätt eller???? taket ska kläs med gips och målas måste väl då använda speciel våtrums färg???
wahlström: nu vet jag ju inte hur gammal du är supermao och hur ditt liv ser ut, men vi resonerar så här hos oss, att vi om vi får plats med, kommer vi ha både dusch och badkar. lite tänker man ju ändå på framtiden och små bäbisar... :) och då är det ju bra att ha badkar... och så är det ju rätt skönt att lägga sig i ett bubbelbad ibland.får vi inte rum med båda alternativen kommer vi
Tornhill: Bila är riva och riva är bra, för riva kan man göra själv ihop med vänner och en ölback :) Skämt å sido är det lätt att bila, jobbigt och medför träningsverk i muskler du inte visste att du hade, om du är kontorsråtta som mig, men lätt. Alternativet är att hyra billig (=utlänsk) arbetskraft. För 40kr i timmen svart kan du få en okvalificerad grovarbetare med mycket muskler att